این حسگر جدید برای تشخیص کرونا

به گزارش تور ارمنستان، محققان موسسه فناوری کالیفرنیا حسگری ابداع کردند که در کمتر از 10 دقیقه با آنالیز نمونه کمی از بزاق یا خون، آلودگی فرد به ویروس کرونا را تشخیص می دهد.

این حسگر جدید برای تشخیص کرونا

به گزارش روز آدینه پایگاه اینترنتی موسسه فناوری کالیفرنیا، فناوری های ثابت شده آزمایش کووید- 19 معمولا ساعت ها یا حتی روزها زمان احتیاج دارند تا نتیجه را ارائه دهند. همچنین این فناوری ها به تجهیزات پرهزینه و پیچیده ای احتیاجمند هستند.

اما اکنون، محققان موسسه فناوری کالیفرنیا حسگر کم هزینه ای ابداع نموده اند که با تجزیه و تحلیل سریع حجم کمی از نمونه بزاق یا خون و بدون احتیاج به مشارکت پزشک می تواند در مدت 10 دقیقه ابتلا به عفونت ناشی از کووید-19 را معین کند. این حسگر امکان تشخیص کرونا در خانه را هم فراهم می سازد.

پیش از این نیز محققان بخش مهندسی پزشکی موسسه فناوری کالیفرنیا، حسگرهای بی سیم ابداع نموده بودند که می توانستند بیماری هایی مانند نقرس را شناسایی نمایند و به آنالیز سطح استرس و ترکیبات خاصی در خون، بزاق یا عرق بپردازند. این حسگرها از گرافن و شکل صفحه مانندی از کربن ساخته شده اند و ساختاری سه بعدی با منافذ کوچک دارند. این منافذ موجب می شوند که حسگر، حساسیت و دقت کافی را برای شناسایی ترکیبات موجود در نمونه ها داشته باشد.

اما در این حسگر جدید، ساختارهای گرافن با پادتن هایی همراه می گردد که نسبت به پروتئین هایی خاص که روی سطح ویروس کرونا وجود دارند، حساس هستند.

این حسگر جدید که محققان آن را SARS-CoV-2 RapidPlex نامیده اند، حاوی آنتی بادی ها و پروتیین هایی است که به آن اجازه می دهد وجود ویروس کرونا، آنتی بادی های ایجاد شده در بدن برای مبارزه با این ویروس و نشانگرهای شیمایی التهاب را که شدت وخامت عفونت کووید-19 را نشان می دهند، تشخیص دهد.

این حسگر تا به امروز فقط در آزمایشگاه و روی نمونه های محدودی از خون و بزاق آزمایش شده است. اگرچه نتایج این آزمایش ها نشان می دهند که دقت حسگر بسیار بالا است اما برای تایید کامل دقت آن باید آزمایش هایی در مقیاس بزرگتر و روی نمونه های بیشتر صورت گیرد.

مشروح این حسگر در مجله Matter منتشر شده است.، ایرنا

اخبار ویروس کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

اخبار ویروس کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 آبان 1399 بروزرسانی: 17 آبان 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 644

به "این حسگر جدید برای تشخیص کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این حسگر جدید برای تشخیص کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید