خبرنگاران آهوی نابینای دشت سهرین زنجان تلف شد

به گزارش تور ارمنستان، زنجان - خبرنگاران - رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: آهوی نابینای دشت سهرین به رغم کوشش محیط زیست و انجام عمل جراحی از سوی دامپزشکان زنجان به علت عفونت چشم تلف شد.

خبرنگاران آهوی نابینای دشت سهرین زنجان تلف شد

پرویز رستمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: فرمانده و ماموران یگان حفاظت این اداره کل، حین گشت زنی و کنترل و پایش منطقه شکار ممنوع فیله خاصه به حرکت ها و رفتارهای غیرعادی این آهوی نر 2 ساله مشکوک شدند.

وی گفت: ماموران اجرایی با مشاهده عفونت چشم و نابینایی آهو، این حیوان زبان بسته را بلافاصله برای معاینه و تشخیص بیماری چشم به اداره کل دامپزشکی زنجان تحویل دادند تا علاوه بر درمان از مسری نبودن بیماری نیز مطمئن شوند.

رستمی توضیح داد: این آهو پس از انجام معاینه به کلینیک تخصصی دکتر عراقی، راهنمایی شده و در نتیجه چشم راست این گونه جانوری شاخص به خاطر وجود عفونت، تخلیه شد تا بلکه از مرگ نجات پیدا کند.

وی اضافه کرد: آین آهوی زیبای دشت سهرین زنجان با توجه به اینکه مدتی نابینا بوده و شرایط جسمانی مناسب و مساعدی نداشت به رغم تیمار و مراقبت های بعد عمل، عصر روز سه شنبه /30 دی ماه/ تلف شد.

رییس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: بر اساس هماهنگی های صورت گرفته با دکتر عرفانی از پزشکان اداره کل دامپزشکی زنجان قرار است با انجام عمل کالبد شکافی، علت بیماری معین گردد تا در صورت لزوم نسبت به انجام برنامه مدیریتی اقدام گردد.

به گزارش خبرنگاران، منطقه شکار ممنوع فیله خاصه نیز از سال 86 جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن 110 هزار و 532 هکتار است و گونه های درختی همانند درختان میوه و صنوبر و گیاهانی چون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و همچنین آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.

براساس سرشماری سال 92 قریب یک هزار و 500 راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کردند که در سال 93 با کاهش 14 درصدی روبرو شد، در سال 94 با کاهش 10 درصدی به یک هزار و 246 راس رسید و سال 95 نیز یک هزارو 82 راس در این مناطق سرشماری شد.

طی سال های 96، 97 و 98 نیز به ترتیب تعداد یک هزارو 105 راس، یک هزارو 277 راس و یک هزارو 400 راس آهو از سوی محیط بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این 2 منطقه مشاهده و سرشماری شدند.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 اسفند 1399 بروزرسانی: 2 اسفند 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 849

به "خبرنگاران آهوی نابینای دشت سهرین زنجان تلف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آهوی نابینای دشت سهرین زنجان تلف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید