در خانه ماندن کرونایی مساوی بی تحرکی بچه ها نباشد

به گزارش تور ارمنستان، خبرنگاران/گیلان یک متخصص تغذیه گفت: والدین در خانه ماندن را مساوی بی تحرکی ندانند، زیرا در داخل خانه هم می توانیم فعالیت هایی انجام دهیم که بچه ها تحرک داشته باشند و کالری لازم را بسوزانند.

در خانه ماندن کرونایی مساوی بی تحرکی بچه ها نباشد

جهت دریافت خدمات پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

دکتر مرجان مهدوی روشن در گفت وگو با خبرنگاران، از خانواده ها خواست نسبت به چاقی بچه ها بی تفاوت نباشند و اظهار کرد: متاسفانه خانواده ها چاقی بچه ها را جدی نمی گیرند و حتی کودک چاق را کودک سالمی می دانند و می گویند بچه ها باید بدون محدودیت غذا بخورند.

وی چاقی بچه ها را یک معضل دانست و اضافه نمود: بچه های که چاق هستند مسائل فراوانی دارند و یکی از مهمترین مسائلی که برای بچه ها چاق ایجاد می شود، بلوغ زودرس است. در واقع کودک خیلی زود به سن بلوغ می رسد و بلوغ زودرس بر رشد قدی کودک تاثیر منفی می گذارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با بیان اینکه بچه ها چاق فرصت رشد قدی را از دست می دهند، گفت: همچنین چاقی بچه ها موجب می شود سیستم هورمونی آنان به هم بریزد و عملکرد هورمون های آنان را دچار مشکل کند. بی تردید این به هم ریختگی هورمونی در سنین نوجوانی و سپس بزرگسالی مشکل آفرین خواهد بود.

مهدوی روشن، شانس ابتلا به دیابت نوع یک را در بچه ها چاق بسیار بالا دانست و عنوان نمود: آینده بچه ها چاق از نظر سلامتی نگران نماینده است و امروز ثابت شده بچه ها چاق در آینده به بیماری هایی همچون دیابت، قلبی و عروقی و پرفشاری خون دچار می شوند لذا چاقی بچه ها یکی از مهمترین فاکتورهای خطر در بزرگسالی است.

وی کوشش خانواده ها برای داشتن کودک چاق و تپل را ظلم در حق کودک دانست و توضیح داد: والدین باید سعی نمایند بچه ها در محدوده استاندارد وزنی قرار گیرند و رشد وزنی و قدی مناسب داشته باشند. چاقی هایی که در کودکی ایجاد می شود، معمولا در بزرگسالی باز می شود.

این متخصص تغذیه، عوامل ایجاد بیماری چاقی در بچه ها را متعدد دانست و یادآور شد: وراثت نقش مهمی در چاقی بچه ها دارد، یعنی اگر والدین، پدر یا مادر چاق باشند، شانس کودک برای چاقی زیاد است.

وی با بیان اینکه وزن نوزاد در زمان تولد نقش مهمی در چاقی آینده او دارد، اعلام کرد: بچه های که در بدو تولد خیلی چاق یا خیلی لاغر هستند، در آینده بیشتر دچار چاقی می شوند، زیرا تعداد سلول های چربی در بدن بچه ها چاق بیشتر است و اگر در سنین بالاتر پرخوری داشته باشند، خیلی سریع چاق می شوند.

مهدوی روشن ادامه داد: بچه های که با وزن کم به جهان می آیند، تحت انواع درمان های تقویتی قرار می گیرند و قرص های ویتامینی مصرف می نمایند. همچنین والدین آنان سعی می نمایند با غذاهای زیاد کودک خود را چاق نمایند و اگر مصرف غذا و ویتامین بیش از حد شود، شانس چاقی کودک در بزرگسالی افزایش پیدا می نماید.

این متخصص تغذیه، تحرک را یکی از مهمترین عوامل در کنترل چاقی بچه ها دانست و بیان نمود: امروزه به دلیل محدودیت های ناشی از کرونا و تعطیلی مدارس و آکادمی ها و باشگاه ها شاهد کاهش تحرک بچه ها هستیم. زمانی که از تحرک سخن می گوییم بعضی به اشتباه تحرک را ورزش های خاص در فضاهای دارای امکانات خاص ورزشی می دانند؛ در صورتی که در خانه نیز می توان تحرک داشت.

وی دراز و نشست و حلقه زدن و حرکات سرپا و درازکش را از جمله بهترین فعالیت های ورزشی در خانه دانست و گفت: والدین در خانه ماندن را مساوی بی تحرکی ندانند، زیرا در داخل خانه هم می توانیم فعالیت هایی انجام دهیم که بچه ها تحرک داشته باشند و کالری لازم را بسوزانند.

مهدوی روشن، با بیان اینکه غذاهای پرکالری در حجم زیاد و وعده های متعدد از دیگر عوامل مهم چاقی است، اضافه نمود: انتخاب های نامناسب غذایی باعث چاقی بچه ها می شود، اما در رژیم درمانی نمی توانیم بچه ها را زیاد محدود کنیم و برنامه غذایی آنان نباید سفت و سخت باشد، زیرا از رژیم زده می شوند و دیگر رعایت نمی نمایند.

این متخصص تغذیه، با اشاره به تفاوت رژیم کنترل وزن بچه ها با بزرگسالان، اعلام کرد: کاهش وزن در بچه ها باید تدریجی باشد و در بعضی از مواقع به دنبال تثبیت وزن و افزایش رشد قدی هستیم تا تعادل وزن و قد ایجاد شود.

وی از خانواده ها خواست همراه با برنامه غذایی بچه ها تحت رژیم باشند و گفت: وقتی کودک تحت رژیم غذایی قرار می گیرد، والدین هم رعایت نمایند تا برای کودک راحت تر باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 526

به "در خانه ماندن کرونایی مساوی بی تحرکی بچه ها نباشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در خانه ماندن کرونایی مساوی بی تحرکی بچه ها نباشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید