وزارت علوم بیش از 8000 قرار داد ارتباط با صنعت در دست اجرا دارد ، افزایش حجم پیمان نامه ها در افق 1404

به گزارش تور ارمنستان، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: افزایش متوسط سالانه 10 درصدی حجم قرارداد های ارتباط با صنعت از جمله 6 هدف کلان دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم در افق 1404 است.

وزارت علوم بیش از 8000 قرار داد ارتباط با صنعت در دست اجرا دارد ، افزایش حجم پیمان نامه ها در افق 1404

محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران درباره طرح های صنعتی برگزیده دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در سال 98 گفت: یکی از رسالت های دانشگاه ها در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی برطرف مسائل صنایع داخلی است به همین منظور وزارت علوم به معرفی دستاورد های دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور پرداخته است.

سیف با اشاره به اینکه طی سال های اخیر دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در توسعه همکاری با جامعه و صنعت اقدامات قابل توجه ای داشته اند؛ بیان نمود: در این راستا برنامه ها و الگو های مفیدی در جهت توسعه قرارداد های صنعتی و اشتغال فارغ التحصیلان تدوین شده است. در حقیقت افزایش اطلاع رسانی موجب می گردد تا فرهنگ سازی و الگوبرداری مناسبی رخ دهد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با بیان اینکه در جهت افزایش اشتغال دانشجویان دوره های مهارت افزایی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور را افزایش داده ایم؛ اظهار کرد: آمار های موجود درباره اشتغال دانش آموختگان نشان از آن دارد که نرخ اشتغال با توجه به تعداد دانشجویان اصلا مناسب نیست. عوامل متعددی باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم این مسائل را مرتفع سازیم که از جمله آن ها بهبود فضای کسب و کار، کاهش تصدی گری دولت و نهادها، استفاده بهینه از بازار کار و احتیاج های کشور، مدیریت همکاری های بین المللی و بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف نظام آموزشی کشور بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته است؛ اظهار کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به این مسئولیت ساماندهی برنامه های مهارت افزایی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را در سال های 1397 و 1398 با اهدافی همچون ارتقاء توانمندی های مهارت های شغلی و حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی، تدوین و برنامه ریزی آموزش های مهارتی متناسب با احتیاج بازار کار، حمایت از افزایش سهم آموزش های مهارتی و فناوری پایه در برنامه درسی رشته های غیرمهارتی، ارتقاء کمی و کیفی رویداد های مرتبط با اشتغال و مهارت های مرتبط در دانشگاه ها، سازماندهی برگزاری دوره های آموزشی مهارتی در دانشگاه و هم افزایی ظرفیت های موجود را در دستور کار خود قرارداده است.

سیف ادامه داد: براساس اطلاعات اخذ شده از 60 دانشگاه کشور در سال 98 حدود 4551 دوره با حضور 132464 شرکت نماینده برگزار شده که از این تعداد 200 دوره با مشارکت واحد های صنعتی بوده است.

کتاب طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی تدوین شد

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با بیان اینکه کتاب طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال 98 با دریافت اطلاعات شرایط اشتغال فارغ التحصیلان حدود 90 دانشگاه کشور تدوین شده است؛ گفت: طرح رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی با اهدافی همچون فرهنگ سازی رصد شرایط دانش آموختگان در دانشگاه ها و موسسات آموزشی، ایجاد نظام مناسب اطلاع رسانی به ذی نفعان در رابطه با شرایط اشتغال هر یک از رشته های دانشگاهی، رصد مستمر ظرفیت های محیطی و شرایط بازار کار منطقه ای و شناسایی شکاف دانشی و مهارتی دانش آموختگان خود و اخذ اطلاعات از سامانه های اطلاعاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرا شده است.

پایش شرایط قرارداد های ارتباط با صنعت

وی با بیان اینکه مسئله ارتباط میان صنعت و دانشگاه در سال های اخیر بسیار مورد توجه بوده است؛ اظهار کرد: آمار های به دست آمده از میزان قرارداد های ارتباط صنایع و دستگاه های اجرایی با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور نشان از رشد دارد.

سیف با اشاره به اینکه در چند سال اخیر تفاهم نامه هایی میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی امضا شده است؛ توضیح داد: با همکاری های اجرا شده پروژه های تحقیقاتی به مراکز علمی، دانشگاه ها و پژوهشگاه های سراسر کشور داده شد. در این راستا اعضای هیئت علمی به عنوان مجری اصلی این پروژه ها نقش تأثیرگذاری در به حرکت درآوردن چرخه ارتباط با صنعت و اقتصاد کشور ایفا نموده اند.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با بیان اینکه هنوز از پتانسیل دانشگاه ها به خوبی استفاده نشده است؛ تاکید نمود: آمار های به دست آمده کم بودن تعداد قرارداد های کلان دانشگاه ها با وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی به نسبت دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها را نشان می دهد؛ بنابراین انتظار رشد بیشتری در آینده نزدیک داریم.

آسیب شناسی دوره های کارآموزی و برنامه ریزی جهت ارتقای کمی و کیفی

وی با اشاره به اینکه دوره کارآموزی مهمترین برنامه آشنایی دانشجویان با محیط کار و فراگیری مهارت است؛ بیان نمود: دانشگاه ها موظف هستند با توجه به شرایط منطقه ای، استانی و تنوع رشته ها و گرایش ها برنامه جامعی برای افزایش مهارت دانشجویان تدوین نمایند.

ایجاد مراکز راهنمایی شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی

سیف توضیح داد: برنامه ریزی و اقدامات لازم جهت راه اندازی و توسعه مراکز راهنمایی شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی اجرا شده است. با توجه به افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی و تخصصی تر شدن کار و حرکت به سمت کسب و کار ها بر پایه فناوری، عدم ارائه مشاوره های تخصصی در دفاتر کاریابی های عمومی موجود، توسعه پارک های علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان و احتیاج آن ها به نیروی کار متخصص دانشگاهی و هم چنین لزوم ایجاد شناخت مناسب برای دانشجویان از مشاغل و احتیاج های شغلی، ضرورت ایجاد ساختار یا نهادی در دانشگاه ها با عنوان مراکز راهنمایی شغلی و کاریابی تخصصی را بیش از پیش نشان داد.

طرح تحول در همکاری دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور با جامعه و صنعت

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم درباره چشم انداز وزارت علوم در افق 1404 گفت: در این راستا 6 هدف کلان وجود دارد که از جمله آن ها می توانیم به افزایش متوسط سالانه 10 درصدی حجم قرارداد های ارتباط با صنعت، مشارکت حداکثری اعضای هیئت علمی در برطرف احتیاج های صنعت و جامعه، هم راستایی برنامه ها و تصمیم گیری ها در وزارت عتف و مراکز تابعه با احتیاج ها و اولویت های کشور، هم افزایی کامل مراکز علمی با دستگاه های اجرایی گردد جهت شناسایی و برطرف احتیاج ها و چالش ها، ساماندهی و ایجاد یک ساختار توانمند برای ارتباط عرضه و تقاضا های پژوهشی و فناوری، اجرای 25 درصدی پروژه های تحصیلات تکمیلی به صورت مستقیم به سفارش صنعت و جامعه اشاره کنیم.

وی درباره 8 راهبرد اصلی دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم گفت: سازماندهی، پایش و ارزیابی همکاری ها با جامعه و صنعت، بهبود و اصلاح ساختار، فرآیند ها و آئین نامه های اجرایی، فرهنگ سازی، شناسایی، مستندسازی و ترویج دستاوردها، هدفمند نمودن سرانجام نامه های تحصیلات تکمیلی در جهت حل مسائل جامعه و صنعت، تدوین مشوق های مناسب برای دانشگاه ها و موسسات پژوهشی، وزارتخانه و دستگاه های اجرایی، سازماندهی جهت حضور موثر دانش آموختگان در پاسخگویی به احتیاج های بازار کار و بهبود بهره وری و شناسایی و بهره گیری از ظرفیت ها، اختیارات، امکانات وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی در جهت تسهیل و توسعه همکاری های مشترک از دیگر راهبرد های اصلی این وزارت خانه است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 166

به "وزارت علوم بیش از 8000 قرار داد ارتباط با صنعت در دست اجرا دارد ، افزایش حجم پیمان نامه ها در افق 1404" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت علوم بیش از 8000 قرار داد ارتباط با صنعت در دست اجرا دارد ، افزایش حجم پیمان نامه ها در افق 1404"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید