آپو بی، یک شاخص دقیق تر برای برای پیش بینی خطر بیماری قلبی

به گزارش تور ارمنستان، گرچه کلسترول بد یا لیپوپروتئین با تراکم کم (LDL) اغلب عنوان شاخص خطر بیماری قلبی و سکته مغزی استفاده می گردد،اما شواد اخیر نشان می دهند که میزان گیری پروتئینی به نام آپولیپوپروتئین بی (apoB) در خون شاخصی دقیق تر برای شناسایی افراد پرخطر است.

آپو بی، یک شاخص دقیق تر برای برای پیش بینی خطر بیماری قلبی

آپو بی (apoB) یک پروتئین ساختاری اصلی است که از جمله در ذزات کلسترول بد یا LDL یافت می گردد و به انتقال چربی و کلسترول در سراسر بدن یاری می نماید. لیپوپروتئین هایی که حاوی apoB هستند، مانند LDL، به خصوص خطرناک هستند زیرا می توانند به دیواره شریان ها نفوذ نمایند.

ذرات apoB می توانند منجر به تجمع پلاک های مسدودنماینده در شریان ها شوند و خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش دهند.

با مقدار گیری مقدار apoB در خون در واقع می توان همه این ذرات ایجادنماینده پلاک شریانی را شمرد، و این روش بسیار دقیق تری برای مشخص خطر قلبی عروقی ناشی از کلسترول است.

به علاوه، لیپوپروتئین های حاوی apoB در داخل دیواره سرخرگ ها می توانند باعث جذب سلول های ایمنی، ایجاد التهاب و آسیب بیشتر شوند.

آزمایش استاندارد مقدار گیری چربی خون معمولا شامل مقدار گیری چهار جزء است: کلسترول کل، کلسترول HDL، کلسترول LDL و تری گلیسیرید. کلسترولی که بوسیله پلاسما (بخش مایع خون) حمل می گردد ترکیبی از لیپوپروتئین های دیگر است که بسیاری از آنها با بیماری قلبی ارتباطی ندارند.

با اینکه مقدار های LDL می تواند بیانگر خطر بیماری قلبی باشد، اما این ذرات یکنواخت نیستند و می توانند از نظر مقدار و تراکم متفاوت باشند. اما هر ذره LDL دقیقاً حامل یک مولکول apoB است و به این دلیل مقدار گیری apoB پیش بینی نماینده دقیق تری برای خطرات بیماری قلبی است.

ذرات بزرگتر LDL کلسترول بیشتری را حمل می نمایند اما نفوذ آنها به دیواره شریان سخت تر است و در مسیرشان گیر می افتند. هر کدام از ذرات کوچکتر LDL کوچکتر کلسترول کمتری را حمل می نمایند اما به راحتی وارد دیواره شریان شده و آنجا می مانند. بنابراین هر دو ذره چه بزرگ و چه کوچک آسیب یکسانی ایجاد می نمایند.

با اینکه مقدار گیری apoB در آزمایش معمول چربی گنجانده نشده است، ، اما دست کم یک بار مقدار گیری آن به خصوص اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی داشته باشید، برای اینکه معلوم گردد آیا با مقدار کلسترول شما تطبیق دارد یا نه، فکر خوبی است.

افراد دچار به مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2، چاقی، تری گلیسیرید بالا یا نشانگان متابولیک به ویژه در معرض خطر بیماری قلبی هستند و باید بیشتر مراقبت مقدار apoB خون خود باشند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 اسفند 1401 بروزرسانی: 5 اسفند 1401 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1618

به "آپو بی، یک شاخص دقیق تر برای برای پیش بینی خطر بیماری قلبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آپو بی، یک شاخص دقیق تر برای برای پیش بینی خطر بیماری قلبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید