جاذبه های دیدنی وان ترکیه

به گزارش تور ارمنستان، وان بزرگترین شهر در شرق ترکیه است که مرکز استان وان می باشد، و یکی از شهرهای تاریخی ترکیه است با جمعیتی نزدیک به 361٬163 نفر، مردم شهر وان به زبان کردی(کرمانجی) تکلم می نمایند.

جاذبه های دیدنی وان ترکیه

شهر وان از شمال و غرب به دریاچه وان از شرق به کوه های مرتفع سیاه کوه و اِرک و از جنوب به کوه آرتوس چسبیده است. عمده معروفیت جهانی این شهر به علت وجود گربه های سفید پشمالویی با یک چشم آبی و دیگری زردرنگ است که به گربه وان مشهوراند.

از روستاهای قدیمی حومه شمالی وان که هم اینک بخشی از شهر شده می توان به روستای شهباغ اشاره نمود که منطقه ای با باغ های فراوان است.

جاذبه های گردشگری وان:

- قلعه وان

- دریاچه وان

- کلیسای آختامار

- آبشار مرادیه

- گربه وان

قلعه وان Van Kalesi (Castle Of Van)

قلعه وان شهر ترکیه، قلعه ای است بر بالای کوه های ساحل شرقی دریاچه وان در ترکیه که امروزه به شکل خرابه ای با ستونهای بسیار عظیم دیوارهای سربه فلک کشیده به یادگار مانده است. قدمت این قلعه به قرن 9 قبل از میلاد مسیح می رسد. اورارتوها، این قلعه را در قرن هفتم پیش از میلاد ساخته اند و در گذر تاریخ، اقوام مختلفی از آن استفاده نموده اند؛ از جمله ارمنی ها، رومی ها، مادها، هخامنشی ها، ساسانی ها، عرب ها، سلجوق ها، عثمانی ها و روس ها.

اورارتوها، قلعه وان را در قرن هفتم پیش از میلاد ساخته اند

بخش­ های پایینی دیواره­ این دژ از سنگ بازالت و بدون ملات و بخش­ های بالایی آن از آجر ساخته شده­ است. کتیبه خشایارشاه، یادگار ارزشمند هخامنشی را می توانیم بر فراز صخره ای به ارتفاع 20 متر و در نزدیکی قلعه وان ببینیم. این کتیبه در اصل به وسیله داریوش عظیم آماده سازی شده است اما به دلائلی تکمیل نشده و خالی رها شده است، اما خشایارشا پسر داریوش عظیم، در دوران زمامداری خود آن را تکمیل نموده و به یادگار گذاشته است.

دریاچه وان Lake Van

بدون شک مهمترین جاذبه توریستی وان (البته برای توریستها نه برای افرادی که می فرایند لباس مقرون به صرفه بخرند و برگردند) دریاچه وان است.

دریاچه وان، مهم ترین جاذبه گردشگری وان

این دریاچه عظیمترین دریاچه ترکیه است و سه جزیره زیبا بنامهای آختامار - چارپاناق و آن آدیر دارد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید فاصله هوایی دریاچه وان و دریاچه ارومیه حدود 100 کیلومتر است اما دریاچه وان بسیار پر آب و شاداب و دریاچه ارومیه در حال کشیدن آخرین نفسهاست!

جزیره و کلیسای آکدامار (آختامار) Akdamar Island

کلیسایی است در فاصله 41 کیلومتری جنوب غربی شهر وان بر روی جزیره آختامار. این کلیسا مابین سال های 915 تا921 میلادی ساخته شده است. در خصوص وجه تسمیه این جزیره روایات فراوان است اما مستدل ترین آنها این روایت است که دختری بنام تامارا (شاهزاده تامارا یا دختر کشیش اعظم کلیسا) دل به پسری روستایی می بندد و برای اینکه این پسر بتواند خودش را با شنا به جزیره برساند، هر شب آتشی در جزیره روشن می نموده تا پسر بتواند با شنا خودش را به او برساند. خبر این دیدارهای شبانه به پدر شاهزاده تامارا می رسد و او در یکشب (طوفانی) آتشی در قایقی روشن نموده و قایق را به امواج دریاچه می سپارد، پسر بخت برگشته که بدنبال نور قایق شنا می نموده، توان از کف داده و در دریا غرق می گردد و لحظات آخر که اسیر دست امواج بوده از سر ناچاری فریاد میزند (آخ تاماراا) و همین نام بعد ها با تلفظ آختامار (یا آکدامار) برای نام جزیره و کلیسای موجود در آن استفاده شده و هتلی هم به همین نام در مرکز شهر موجود است. بنای کلیسا علی رغم قدیمی بودن در زلزله معروف وان سالم مانده است.

آبشار مرادیه

شهر وان به غیر از میراث تاریخی، بهشت زیبایی های طبیعی ست. یکی از مجذوب کننده ترین جاذبه های وان آبشار مرادیه در 80 کیلومتری شهر وان است که چشم اندازهایی خارق العاده دارد. این آبشار مجذوب کننده معمولا در فصل زمستان یخ می زند و منظره ها مجذوب کنندهی در تابستان و زمستان دارد. در نزدیکی آبشار فضای سبز خوبی هست که در فصل تابستان می توانید در زیر سایه درختان استراحت کنید.

آبشار مرادیه، از جاذبه های دیدنی وان

گربه وان

گربه وان نژادی از گربه است که بیشتر در شهر وان در ترکیه دیده می گردد. این گربه سفید و پشمالو با یک چشم زرد و چشم دیگر آبی است.

این نوع گربه باعث معروفیت جهانی این شهر شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1151

به "جاذبه های دیدنی وان ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های دیدنی وان ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید