جبیر زیباترین آهوی بومی ایران

به گزارش تور ارمنستان، جبیر زیباترین و ضعیف ترین آهوی بومی ایران است که شباهت زیادی با آهو دارد، جمعیت جبیر ها در منطقه ها بیابانی و نیمه استپی حاشیه مرکزی و کویر لوت از منطقه حفاظت شده توران تا پارک ملی کویر، استان یزد، جنوب فارس، کرمان و هرمزگان، سراسر منطقه ها ساحلی جنوب تا سیستان و بلوچستان پراکندگی دارند.

جبیر زیباترین آهوی بومی ایران

جبیر به علت نادر بودن اهمیت خاصی دارد، عمده ترین تفاوت جبیر با آهو شاخ های نازک و بلند آن است، جبیر ها حیوانات خجالتی هستند. از حضور انسان ها در زیستگاهشان ناراحت و عصبی می شوند و به شدت از انسان ها می ترسند.

آن ها می توانند برای مدت طولانی بدون آب زنده بمانند و مایعات کافی از گیاهان و شبنم دریافت نمایند؛ بنابراین آن ها برای زندگی در منطقه ها بسیار خشک سازگار هستند.

جبیر بسیار شبیه به آهوست، اما با میزان ای به نسبت کوچک تر و بدنی ظریف تر و لاغرتر که برخلاف آهو که فقط جنس نر آن شاخ دارد، هر دو جنس نر و ماده جبیر دارای شاخ هستند و گوش ها و دم آن ها نیز معمولاً از آهو بلندتر است.

جزیره هنگام یکی از منطقه های است که جبیر در آن زندگی می نماید؛ اما باید خیلی خوش شانس باشید که بتوانید آن ها را ببینید چراکه به شدت انسان گریزند و می توانند با سرعت 80 کیلومتر در ساعت بدوند.

عکاس: مصطفی چشم به راه

منبع: فرارو
انتشار: 28 آذر 1401 بروزرسانی: 28 آذر 1401 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1582

به "جبیر زیباترین آهوی بومی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جبیر زیباترین آهوی بومی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید