خوردن این 3 غذا را قبل از سفر فراموش کنید!

به گزارش تور ارمنستان، غذاهایی که نباید قبل از سفر میل کنید

قبل از پرواز را به خاطر بیاورید: صف طولانی چمدان ها و ساک ها، بچه هایی که مشغول جیغ و داد هستند، بازرسان امنیتی و … . به نظر می رسد پیش از پرواز به اندازه کافی استرس و دلهره هست و دیگر لازم نیست اضطراب ناشی از دستشویی رفتن های مکرر در طول پرواز به آن اضافه شود! اما کافیست یک غذای بد و اشتباه بخورید تا علاوه بر مشکل با نفر کناری یا فیلم در حال پخش، فکرتان مشغول مسائل دیگری نیز بشود. با خبرنگاران همراه باشید تا از این غذاها بیشتر بدانید.

خوردن این 3 غذا را قبل از سفر فراموش کنید!

متاسفانه غذایی که در فرودگاه ها سرو می گردد، تنها شامل مواردی مانند همبرگرهای چرب، پیتزاهای پر از روغن و ناهارهای آبکی است. در واقع، مسافران به جز این ها انتخاب های دیگری ندارند. با این حال، اگر طبق اصول خاصی رفتار کنید و از خوردن غذاهای پرچربی و پرکربنات که باعث دل درد می شوند پیشگیری کنید، می توانید در طول سفر از نفخ شکم خود کاسته و سفر آرام تری را تجربه کنید. در لیست غذاهایی که پیش از سفر، نخوردنشان پیشنهاد می گردد، حتی برخی غذاهای مغذی نیز یافت می شوند. کسانی که مسافرت های طولانی دارند، اغلب می پرسند که چه رژیم غذایی خاصی را باید رعایت کنند؟ و جوابی که اکثرا می شنوند این است که بهتر است اصلا چیزی نخورند. توصیه می گردد که اندازه زیادی آب بنوشید، تعدادی هویج و حبوبات مغزدار بخورید، و از غذاهایی که در ادامه به آنها اشاره می گردد، دوری کنید.

غذاهای پر مخلفات مک دونالد

میکی دی به عنوان نماد فست فودهای پرچرب و دشمن قلب و مجاری عروقی شناخته می گردد. بر اساس نظر پزشکان، بدن به طور عادی هم نمی تواند غذاهای سرشار از سدیم و چربی ها را هضم کند، چه رسد به هنگامی که 35000 فوت بالای سطح زمین و در حال پرواز باشید! پس عقل سلیم حکم می کند که از این گونه غذاهای اذیت کننده دوری کنید.

ولی علاوه بر مشکل هضم این نوع غذاها، مساله گردش خون در هواپیما نیز وجود دارد. وقتی که برای مدتی تحت شرایط پر فشار کابین هواپیما، مجبور هستید در فضایی کوچک نشسته و تحرک نداشته باشید، زنجیره ای از مسائل فیزیولوژیکی باعث می گردد که پاها ورم کرده و یا حتی دچار لختگی خون در رگ های عمیق (DVT) شوید. DVT در قسمت های عمیق درون بدن، لخته های خونی ایجاد می کند که وقتی آزاد می شوند، می توانند با سرایت به مغز، شش ها و قلب، باعث مسائل جدی و حتی مرگ شوند. طبق نظر کنگره قلب و عروق کانادا، خوردن غذای گوشتی چرب، تخم مرغ، و ساندویچ پنیر می تواند باعث تنگی نسبتا سریع رگ های خونی گردد. گرچه ارتباط مستقیمی بین DVT و خوردن غذاهای پر چرب پیش از پرواز مشاهده نشده است، ولی مسلما بهتر است برای هواپیما، از غذاهایی مانند مرغ سوخاری اجتناب نمایید.

نوشیدنی های پر کربنات

هنگام پرواز، مخصوصا موقعی که مسیرتان خیلی طولانی است، می توانید فرض کنید یک ورزشکار حرفه ای هستید که باید با مشکل کمبود آب بدن، بی حوصله بودن، مهمانداران کسل و بوی بدن بد نفر کناری تان مقابله کنید. مسلما به عنوان یک ورزشکار، قبل از یک مسابقه سه گانه، نوشابه پپسی مصرف نمی کنید! در این مواقع سعی می کنید که در اوج قدرت جسمانی باقی بمانید و چون نوشیدنی های پر کربنات، باعث ایجاد گرفتگی عضله و باد کردن شکم می شوند، از مصرف آنها خودداری می کنید. به همین شکل، در مسافرت های طولانی هم باید این قاعده را رعایت نمایید. در واقع، پیشنهاد ما به شما این است که از مصرف غذاهایی که هضم دشواری دارند، ایجاد گاز می کنند، و موجب ناراحتی شما و اطرافیانتان می شوند، خودداری کنید.

غذاهایی که باعث نفخ می شوند

واضح است که باید از خوردن غذاهایی که باعث انبساط دل و روده ها می شوند، خودداری کرد. به خصوص در شرایط پرفشار کابین هواپیما که خود به خود منجر به باد کردن شکم می گردد. میان همه غذاهایی که این تبعات را در پی دارند، غذاهای سرخ کردنی و پر چرب از همه بدتر می باشند. ولی حتی برخی غذاهای به ظاهر سالم مانند پیاز، کلم رومی، کلم، نخود و عدس نیز می توانند این اثرات را ایجاد کنند. غذاهای مذکور، همچنین باعث می شوند حفظ آب موجود در بدن می شوند که این نیز به نوبه خود باعث افزایش احساس پر بودن شکم و نفخ می گردد.

البته مشکل افزایش گاز در روده ها می تواند اثراتی به مراتب بیشتر از ناراحتی شخصی یا آبرو ریزی در جمع داشته باشد. در سال 2006، یکی از مسافران که دچار نفخ شکم شده بود، باعث شد یکی از هواپیماهای خطوط هوایی American Airlines فرود اضطراری کند. اطرافیان وی گفته بودند که بوی کبریت سوخته را استشمام کرده اند و به همین علت، هواپیما سریعا فرود آمد. ولی در بررسی های بعدی تعیین شد مسافری که نفخ داشته، برای مخفی کردن بوی خارج شده از خود، کبریت روشن کرده است.

همه چیز

در یک مطالعه که در مجله Science به چاپ رسید، تعیین شد که روزه گرفتن به مدت 16 ساعت پیش از موعد پرواز، باعث جلوگیری از این قبیل مسائل می گردد. به منظور توضیح بیشتر، چکیده ای از این مقاله آورده می گردد: به صورت عادی، عامل اصلی که ساعت درونی بدن را تنظیم می کند که چه موقع بخوریم و کی بخوابیم، نور است. ولی بر اساس این پژوهش، هرگاه بدن احساس کند که دچار کمبود غذاست، عامل مهم تر دیگری را فعال می کند. بنابراین، محققان بر این باورند که اگر بتوانیم این عامل را که با گرسنگی فعال می گردد، کنترل کنیم، می توانیم بهتر و راحت تر به منطقه زمانی در مقصد عادت نماییم. به عبارت ساده تر، اگر به بدنتان گرسنگی بدهید، باعث می گردد که بدن همچنان هوشیار باقی بماند. تا زمانی که به ساعت خوردن شام در منطقه زمانی تازه می رسید و در این صورت، ساعت فیزیولوژیکی بدن شما به منطقه زمانی مقصدتان، عادت می کند.

منبع: الی گشت
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1391

به "خوردن این 3 غذا را قبل از سفر فراموش کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردن این 3 غذا را قبل از سفر فراموش کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید