راهنمای سفر به بوشهر؛ تقاطع دریا و نخلستان

به گزارش تور ارمنستان، بوشهر نه یک شهر که یک بندر زیبا با نخلستان های وسیع است که طعم غذاهای تند محلی اش با یک بار امتحان کردن از یادتان نمی رود. به این شهر لقب شهر دریایی را می دهند؛ چون اگر از روی عرشه کشتی و از فاصله دور به آن نگاه کنید، به نظر می رسد که تا نیمه در آب است و کرانه ای دیده نمی گردد و دلیلش هم این است که ارتفاع بوشهر نسبت به سطح دریا خیلی پایین است.

راهنمای سفر به بوشهر؛ تقاطع دریا و نخلستان

جهت دسترسی

سفر زمینی از تهران به بوشهر، طولانی بوده و حدود 1050 کیلومتر است که چیزی در حدود 12 ساعت طول می کشد. برای این سفر باید به وسیله بزر گراه خلیج فارس و با گذشتن از راه های تهران به اصفهان و سپس یاسوج برسید. اتوبوس های تهران به بوشهر هم از پایانه های جنوب، غرب و بیهقی حرکت می نمایند؛ اما چون قطار به مقصد بوشهر به صورت مستقیم موجود نیست، می توانید از قطارهایی به مقصد شیراز یا بندرعباس بهره ببرید. سفر هوایی به بوشهر هم حدود یک ساعت و 30 دقیقه زمان می برد و همه روزه به وسیله فرودگاه بین المللی بوشهر به وسیله ایرلاین های بسیاری انجام می شود.

جاهایی که باید دید!

بوشهر یک بندر است و به خاطر همین خاصیت نزدیکی به دریا هم دارای نقاط بکر طبیعی است و هم چون از دیرباز مورد توجه قدرت های خارجی بوده، مسلما جای تاریخی برای گردشگران کم ندارد. به جز راه رفتن کنار ساحل و غذا دادن به پرندگان دریایی که به خودی خود برای گردشگران جذابیت ویژه ای دارد، قدم زدن در کوچه پس کوچه های بوشهر حال وهوای خاص این شهر را بیشتر برایتان تصویر می نماید؛ چراکه بافت تاریخی بوشهر در دل شهر واقع شده است و شامل چهار محله با معماری خاص است. این بافت زیباترین کوچه ها و بناها را در خود جای داده و قدمت آن به دوران نادر شاه افشار باز می شود. عمارت های تاریخی گلشن و کازرونی، در محله بهبهانی و در دل بافت تاریخی شهر قرار گرفته اند و قدمت آن ها به دوران قاجار باز می شود. عمارت قاجاری ملک نیز در محله بهمنی واقع شده است که مشخصه اصلی این بناها، معماری خاص بوشهری و ساحلی بودن آن هاست.

یکی از جاهایی که نباید در سفر به بوشهر از آن غافل شد، شهر باستانی سیراف است. سیراف یکی از قدیمی ترین بندرهای بوشهر است که یادگار دوره ساسانیان است. خانه های این بندر شبیه به خانه های ماسوله و به صورت پلکانی ساخته شده بود؛ اما در زلزله ای که در سال 367 هجری قمری رخ داد شهر تخریب شد و بقایای آن بخشی از جاذبه های تاریخی شهر بوشهر است که در محلی به نام سیراف واقع شده است.

عمارتی قدیمی با قدمتی حدود 200 ساله به نام عمارت شیخ جبار نصوری از دیدنی های بندر سیراف است که به آن قلعه نصوری هم می گویند. این عمارت متعلق به خاندان نصوری است که اوایل دوره قاجاریه بر روی تپه ای بلند و مشرف به دریا ساخته شده است. آنچه این بنا را از بناهای مشابه متمایز می نماید، هجده تابلوی بسیار زیبا از مجالس شاهنامه فردوسی است که در ایوان غربی آن نقاشی شده اند.

وجود نخلستان های متعدد و آب وهوای مطبوعش باعث شده بوشهر محل گشت وگذار گردشگران از شهرهای مختلف باشد. مسافران می توانند در نزدیکی نخلستان ها خرما خریداری نمایند و از خوردن خرمای تازه لذت ببرند. نخلستان ها در اطراف بوشهر به فراوانی یافت می شوند و امکان کمپ زدن در این منطقه ها وجود دارد و گردشگران به سرویس بهداشتی و رستوران هم دسترسی خواهند داشت.

در این زمینه بخوانید

شهری که با پل ها و رودخانه اش معروف است؛ اهواز زیبا را ببینید

راهنمای سفر به جزیره هنگام؛ به میزبانی دلفین ها

مسجد جامع بردستان یکی از بناهای تاریخی است که در روستای بردستان، از توابع شهرستان دیر، واقع شده است. قدمت این مسجد به قرن دهم بازمی شود و به گفته تاریخ نویسان این مسجد یکی از کهن ترین بناهای زمان ورود اسلام به ایران است. این مسجد بنایی مستطیل شکل با یک محراب، دو اتاق و یک شبستان است که طرح اولیه آن به صورت صلیب بود. در قسمت خارجی مسجد یک بادگیر بزرگ واقع شده است تا در روزهای گرم هوای داخل مسجد را خنک کند.

گنبد نمکی جاشک در بخش جنوبی بوشهر و در نزدیکی روستای گنخک قرار گرفته است. این گنبد یک اثر طبیعی است که از نمک ساخته شده و در واقع بیشتر شبیه به کوه است. در این کوه غار هم وجود دارد و کلا پدیده های طبیعی مختلفی در کنار هم جمع شده اند. اگر به کمپ زدن در این منطقه فکر می کنید باید بدانید این منطقه چون کوهستانی است، امکان زدن کمپ در آن وجود ندارد و گردشگران حتی به سرویس بهداشتی و رستوران هم دسترسی نخواهند داشت.

خانه رئیسعلی دلواری یکی از دلیران اهل تنگستان بود که به مدت هفت سال رهبری قیام مردمی علیه اشغالگران انگلیسی در بوشهر و تنگستان را بر عهده داشت. خانه او در حال حاضر به موزه تبدیل شده و قدمت آن به دوران قاجار برمی شود. بخشی از خانه متعلق به نگهداری سندهای تاریخی مبارزه های رئیس علی و اسلحه بوده و بخش دیگر مربوط به تندیس ها، سوگندنامه ها و وصیت نامه او و یارانش است.

در بوشهر چه بخوریم و کجا بمانیم؟

مثل سایر جنوبی ها مردم بوشهر در غذاهای محلی شان از ادویه و سیر زیادی استفاده می نمایند. فلفل هم یکی از ادویه های محبوب در بوشهر محسوب می شود. خاصیت نزدیکی به دریا باعث شده مردم بوشهر ماهی و میگو را به عنوان یکی از غذاهای اصلی در برنامه غذایی شان بگنجانند. بنابراین اگر اهل غذاهای دریایی هستید بوشهر جای خوبی است برای امتحان کردن طعم ماهی های مختلف. غذاهای محلی بوشهری ها عبارت است از: قلیه ماهی، دمی لخلاخ، یتیمک، للک یا گمنه؛ و اما برای اقامت مسئله ای نخواهید داشت، چون در بوشهر به میزان کافی هتل و اقامت گاه بومگردی هست که می توانید بسته به سلیقه و بودجه ای که قرار است هزینه کنید، جای مناسب پیدا کنید.

سوغاتی

گلیم و گبه، عبای پشم شتر، گرگوربافی، حصیربافی، نمدمالی، توربافی، تونیره بافی، دولچه، سفال و سرامیک از سوغاتی های بوشهر هستند. اگر دوست دارید به جای لباس، سوغاتی های خوشمزه بگیرید، انواع خرما، حلوای مسقطی، ارده، حلوا راشی، حلوای سنگک، خارک پخته و رنگینک هم گزینه های خوبی هستند. ماهی و میگو هم گزینه های خوبی هستند برای اینکه دست خالی برنگردید. می توانید برای خرید ماهی و میگو، به بازار بروید و یا اینکه به اسکله های فروش ماهی سری بزنید که هم فال است و هم دیدن!

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1275

به "راهنمای سفر به بوشهر؛ تقاطع دریا و نخلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به بوشهر؛ تقاطع دریا و نخلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید