آشنایی با 8 سوپ خوشمزه و معروف روسی

به گزارش تور ارمنستان، سوپ های روسی

سوپ غذایی آسان، مقوی و خوشمزه است و به علت ماهیتش به ویژه برای فصول سرد سال بسیار مناسب است. هر کشوری انواع مختلفی سوپ و آش در آشپزی اش دارد که برگرفته از سبک زندگی و غذایی مردمان آن کشور است. کشور روسیه سرزمینی پهناور و سردسیر است و به همین علت سوپ های متعددی در شهرهای مختلف این کشور تهیه می شوند. در این مطلب اما تصمیم گرفتیم معروف ترین و خوشمزه ترین سوپ های روسی را به شما معرفی کنیم. اگر در طول زمستان قصد سفر به روسیه و شهرهای مختلف مثل مسکو و سنت پترزبورگ را دارید پیشنهاد می کنیم در طول سفر این سوپ ها را امتحان کنید. هرچند در تمام طول سال می توانید آن ها را امتحان کنید و حتی بعضی از آن ها بیشتر مناسب فصل گرما و تابستان هستند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

آشنایی با 8 سوپ خوشمزه و معروف روسی

1- سوپ بُرش | Borscht

سوپ برش با رنگ قرمز زیبایی که دارد بدون شک یکی از معروف ترین سوپ های روسی و همین طور کشورهای شرق اروپا محسوب می شود. سوپ برش در ابتدا به وسیله قوم های اسلاو و با استفاده از زردک وحشی یا گلپر تهیه می شده و در اصل غذای فقرا به حساب می آمده است. این سوپ به مرور زمان تغییراتی پیدا نموده و به منطقه ها مختلف روسیه و شوروی سابق و کشورهای شرق اروپا راه پیدا نموده است. در این کشورها انواع مختلفی از سوپ برش تهیه می شود که اندکی با هم تفاوت دارند. اما چیزی که در تمام این سوپ ها مشترک است استفاده از چغندر و آب گوشت یا مرغ و خامه ترش و جعفری برای تزیین است. سوپ برش یکی از خوشمزه ترین سوپ های روسی است و به ویژه در روزهای سرد سال تهیه می شود. با این حال، نوع سرد این سوپ هم در فصل تابستان و آب و هوای گرم سرو می شود و نوع کاملا گیاهی این سوپ هم برای گیاهخواران تهیه می شود.

2- سوپ راسولنیک | Rassolnik

سوپ راسولنیک یکی دیگر از معروف ترین سوپ های روسی است که ترکیبات جالب و خوش طعمی دارد. این سوپ عمدتا از خیارشور تهیه می شود و غلظتی بسیار رقیق و آبکی دارد. این سوپ در روش سنتی با استفاده از جو و قلوه به همراه آب گوشت و خیارشور تهیه می شده است. خیارشور و به طور کلی شور و ترشی جایگاه ویژه ای در آشپزی روسی دارد و مردم روس در مواقع مختلف و حتی داخل غذاها هم از این مواد استفاده می نمایند. اگر دلتان یک کاسه سوپ ترش و خوش طعم می خواهد که حسابی سرحالتان کند پیشنهادمان سوپ راسولنیک است.

3- سوپ سولیانکا | Solyanka

سوپ سولیانکا سوپی بسیار محبوب در روسیه است که ترکیبات عجیبی دارد و برای بیشتر ما سوپی کاملا نو و ناآشنا محسوب می شود. در این سوپ از کیپر (Caper) استفاده می شود که در بعضی نواحی ایران هم نیز می روید و به نام های کبر، شپله، هندوانه کوهی، خیاروک و … شناخته می شود. میوه این گیاه در آشپزی کشورهای زیادی مثل ایتالیا و یونان و همین طور روسیه کاربرد زیادی دارند و در بسیاری از غذاها از آن استفاده می شود. سوپ سولیانکا یکی از محبوب ترین سوپ های روسی است که با استفاده از کیپر و آب کیپر، خیارشور و آب خیارشور، لیمو و زیتون تهیه می شود و به عنوان گوشت هم اغلب سیرابی در آن استفاده می نمایند. در تهیه این سوپ خوش طعم و پرمزه گاهی از سبزیجات مختلف مثل کلم، سیب زمینی، قارچ و آب گوجه هم استفاده می شود. روس ها معمولا این سوپ خوشمزه را همراه با کلم ترش میل می نمایند تا بر ترشی و مزه آن اضافه بشود. پیشنهاد می کنیم در سفر به روسیه این سوپ نو و خاص را امتحان کنید تا با مفهومی نو از سوپ آشنا شوید.

4- سوپ اکروشکا | Okroshka

اگر تا به حال سوپ سرد را امتحان ننموده اید و تصوری در خصوص آن ندارید وقتش است که در سفر به روسیه یکی از خوشمزه ترین سوپ های روسی را امتحان کنید. سوپ آکروشکا اصالتا متعلق به نواحی کوهستانی اورال است و به علت سرد بودنش بیشتر در فصول گرم تر سال و تابستان سرو می شود. هرچند در هر زمانی که به روسیه سفر کنید می توانید این سوپ خاص و خوشمزه را تجربه کنید. این سوپ از خامه ترش در ترکیب با خیار، گوشت، تربچه، شوید، سیب زمینی آبپز خرد شده و تخم مرغ آبپز سرد شده تهیه می شود و اگرچه ترکیباتش و ماهیت سردش برای ما و بسیاری از کشورها عجیب است، اما طعمی بی نظیر و خوشمزه دارد. ترکیبات این سوپ درست مثل سالاد خرد شده و با یکدیگر ترکیب می شوند و به صورت سرد و آبکی سرو می شوند.

5- سوپ شی | Shchi

ذائقه روس ها غذاها و سوپ های ترش را بیشتر می پسندند و به همین علت هم بسیاری از سوپ های روسی طعمی ترش و پرمزه دارند. سوپ شی هم یکی دیگر از سوپ های معروف این کشور است که معمولا با تزیین خامه ترش سرو می شود. اصلی ترین ماده تشکیل دهنده این سوپ، کلم پیچ است که به صورت ترشی و همراه با سبزیجات برگ سبزی مثل اسفناج، ترشک درشت (sorrel) و گزنه در این سوپ استفاده می شوند. تاریخچه ابداع این سوپ به قرن 9 بر می شود و به علت طرز تهیه ساده و سریع و مواد اولیه در دسترس و مقرون به صرفه قیمت به سرعت محبوب و رایج شد. تا قرن 10 این سوپ به یکی از معروف ترین سوپ های روسی تبدیل شده بود و در منطقه ها مختلف این سوپ خوشمزه را همراه با نان میل می کردند.

6- سوپ بوتوینیا | Botvinya

بوتوینیا هم عمدتا یک سوپ تابستانی به شمار میرود و در منطقه ها مختلف روسیه مصرف می شود. برگ های چغندر، گیاه ترشک درشت، خیار و آب لیمو به همراه آب گوشت ترکیبات اصلی این سوپ خوشمزه را تشکیل می دهند. سوپ بوتیوینیا بر خلاف سایر سوپ های روسی طرز تهیه سخت و پرزحمتی دارد و به همین علت هم گران قیمت است و به میزان سایر سوپ های روسی رایج و متداول نیست. بنابراین اگر در رستوران این سوپ را در منوی غذاها دیدید در انتخابش شک نکنید و فرصت امتحان کردن این سوپ خوشمزه را به خود بدهید. سوپ بوتولوینیا از سه ماده مهم تشکیل می شود: آب گوشت، ماهی (معمولا سالمون یا ماهی خاویار) و قطعات یخ. جالب است بدانید که این سه ماده اصلی و کلیدی جداگانه و در هنگام سرو به سوپ اضافه می شوند. شاید به نظرتان سوپ سرد با ماهی میانه خوبی نداشته باشد، اما پیشنهاد می کنیم کمی جسور باشید و این سوپ را امتحان کنید. هرچه باشد جمعیت زیادی در روسیه این سوپ را مصرف می نمایند و عاشق طعم و مزه آن هستند.

7- سوپ اوخا | Ukha

یکی دیگر از سوپ های روسی که با ماهی تهیه می شود سوپ اوخا نام دارد که از سوپ بوتوینیا رقیق تر است. از آن جا که ماهی ماده اصلی و کلیدی این غذاست برای گیاهخوارن شاید گزینه مناسبی نباشد. سوپ اوخا در روش سنتی عمدتا از آب ماهی تهیه می شود و سبزیجات معطر مختلف برای مزه دار کردن استفاده می شوند و در آخر تکه های ماهی در این سوپ رقیق شناور می شوند. این سوپ از ماهی تازه مثل قزل آلا یا ماهی خاویار تهیه می شود و برای مزه دار کردن هم از سبزیجاتی مثل شوید، ترخون، جعفری، رازیانه استفاده می شود. برای طعم بهتر هم ادویه هایی مثل فلفل سیاه، زعفران و جوز به سوپ اضافه می شود.

8- سوپ قارچ | Mushroom Soup

سوپ قارچ در بیشتر کشورها تهیه می شود و بسیار خوشمزه و خوش طعم است. قارچ در یکی از معروف ترین سوپ های روسی هم وجود دارد و در این کشور به نام سوپ گریبنوی (gribnoy) شناخته می شود. اگرچه قارچ ماده اصلی و کلیدی این سوپ است اما ترکیبات دیگری مثل سیب زمینی، پیاز، هویچ و سبزیجات معطری مثل جعفری، کرفس و … هم در آن استفاده می شوند. سوپ گریبنوی معمولا بدون خامه سرو می شود، اما در بعضی منطقه ها و رستوران ها نوع خامه ای آن را هم سرو می نمایند که بسیار لذیذ و پرطرفدار است. در این سوپ از گوشت استفاده نمی شود، بنابراین برای گیاهخواران و کسانی که سوپی گیاهی می خواهند گزینه ای بسیار مناسب و ایده آل است.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 12 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1434

به "آشنایی با 8 سوپ خوشمزه و معروف روسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با 8 سوپ خوشمزه و معروف روسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید