اعلام فهرست نو مواد غذایی مشمول درج قیمت تولیدکننده

به گزارش تور ارمنستان، سازمان حمایت فهرست تازه مواد غذایی مشمول درج قیمت تولیدکننده و جدول ضرایب سود توزیع در شرکت های پخش سراسری و عمده فروشی ها را خاطرنشان کرد.

اعلام فهرست نو مواد غذایی مشمول درج قیمت تولیدکننده

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، بنا بر اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوریکنندگان کلیه واحد های فراوریکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادویه جات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بسته بندی شده، فرآورده های پروتئینی، انواع غذا های آماده و نیمه آماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوئیت، چیپس، پفک و موارد مشابه از تاریخ 1400.11.23 ملزم به درج قیمت فراوری کننده بر روی محصولات شدند.

بنا بر این گزارش متن نامه و دستورالعمل سازمان حمایت به توضیح زیر است:

موضوع: شفاف سازی قیمت به وسیله درج قیمت فراوریکننده

با عنایت به مفاد بند 23 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و روزآمدسازی شیوه های نظارت بر بازار، که لازمه این امر، اطلاع رسانی نظام مند، دقیق و بهنگام در خصوص قیمت کالا و خدمات به مصرف کنندگان بوده و در قوانین متعدد از جمله ماده (6) قانون تعزیرات حکومتی مصوب 67.12.23، ماده (5) قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان مصوب 88.7.15 و مواد (15 و 65) قانون قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب 92.6.12 به ضرورت درج قیمت تاکید شده است. بعلاوه با عنایت به دستورالعمل مدیریت بازار کالا های واسطه ای و نهایی ابلاغی طی نامه شماره 211738/60 مورخ 06/ 09/ 1400‬ از سوی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و تصمیمات جلسه مورخ 16/ 09/ 1400‬ کارگروه مدیریت بازار کالا های واسطه ای و نهایی و در راستای تحقق ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ایجاد رقابت در بازار، تعدیل و واقعی نمودن قیمت ها و اصلاح نظام توزیع کالا و با عنایت به زمانبندی اجرای پروژه، به منظور اجرای مرحله چهارم پروژه شفاف سازی قیمت به وسیله درج قیمت فراوریکننده، مقتضی است مقرر فرمائید کلیه واحد های فراوریکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادویه جات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بسته بندی شده، فرآورده های پروتئینی، انواع غذا های آماده و نیمه آماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوئیت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازم خانگی، صوتی و تصویری به صورت کامل، لوازم یدکی خودرو (51 قلم براساس لیست پیوست) در راستای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی و اجحاف در حق مصرف کنندگان و فراوریکنندگان نسبت به درج قیمت فراوریکننده / واردکننده که دربرگیرنده مجموع هزینه ها و سود قانونی واحد های فراوریی / وارداتی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده می باشد، با لحاظ موارد ذیل از تاریخ 23/ 11/ 1400‬ اقدام کنند.

1- قیمت فراوریکننده / واردکننده درج شده بر روی کالا می بایست عیناً منطبق با قیمت فروش براساس صورتحساب های صادره (فاکتور های فروش) باشد.

2- به منظور بهره مندی مصرف کنندگان از تخفیف های اعطایی احتمالی، هرگونه تخفیف بیش از 3٪ می بایست با کاهش قیمت فروش فراوریکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از 3 درصد (در موارد استثنا) خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری بوده و باید از این گونه اقدامات خودداری شود.

3- در مواردی از قبیل (مناسبت های ویژه، انتها سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضا محصول و…) و لزوم اعطای تخفیف های مقطعی بیش از اندازه معین شده در بند 2 این بخشنامه، واحد های مربوطه می بایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل فراوری، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف کنندگان اقدام کنند.

4- حداکثر مبلغی که به وسیله مجموع حلقه های توزیعی از تأمین کننده تا مصرف کننده می تواند به قیمت فراوریکننده / واردکننده اضافه شود شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (10 درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) است.

5- در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به اندازه ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می یابد.

6- کلیه واحد های فراوریی / وارداتی باید اقدامات لازم را برای اطلاع رسانی و مطلع سازی شبکه های توزیع و مصرف کنندگان مرتبط در این خصوص به عمل آورند.

7- خرده فروشان می بایست نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه های مصوب اقدام کرده و بعلاوه درصد سود اعمالی را نیز به صورت شفاف درج کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1466

به "اعلام فهرست نو مواد غذایی مشمول درج قیمت تولیدکننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام فهرست نو مواد غذایی مشمول درج قیمت تولیدکننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید