اما و اگر های ساخت و ساز در اراضی شیب دار شهرکرد

به گزارش تور ارمنستان، امنیت، آسایش و حس مطلوب تنها در خانه و در کنار اعضای صمیمی و دلگرم آن مفهوم خواهد داشت و همگان تمایل دارند در منازلی زندگی نمایند که نه تنها از نظر وسعت بلکه از تمام ابعاد حس مطلوبی در وجود ساکنان آن ایجاد کند.

اما و اگر های ساخت و ساز در اراضی شیب دار شهرکرد

به گزارش از ، در سال های اخیر با افزایش مهاجرت روستاییان به شهرها، گسترش محدوده شهری، احتیاج بالای مسکن، ساخت و ساز و خیابان کشی ها، ارتفاعات، کوه ها و تپه های شهرکرد به نابودی کشیده است.

این ارتفاعات که جزیی از زیست بوم منطقه و زیستگاه انواع مختلف جانوران و گیاهان هستند امروز با نشانه گیری کارشناسان مسکن در مناطقی از محدوده شهر مانند منظریه و میرآباد تخریب شده اند.

ساخت و ساز در دامنه کوه ها و تپه ها با وجود تجریبات تلخ گذشته و زحمات متحمل شده به مردم بدون رعایت مقررات ملی و عدم بسترسازی و تخریب زیست بودم منطقه راهکار مناسبی نیست.

سرگردانی جانوران بومی منطقه در فصول گرم سال در منازل میرآباد و منظریه و از بین رفتن سیمای شهرکرد به عنوان شهری کوهستانی با مناظر زیبا، ساخت و ساز های ناهمگون بدون رعایت مقررات ساختمان از جمله مسائلی است که این روز ها بدنه شهر را به درد می آورد.

اگر هر چند وقت یکبار نیز رانش زمین و جوشش چشمه های فصلی در مناطق مسکونی با ارتفاعات زیاد این اشتباه شهرسازی را یادآور می گردد، اما همچنان ساخت و ساز مسکن در کوه ها و تخریب تپه ها ادامه دارد.

درست است که انتخاب زمین های هموار شهرکرد به دلیل کاربری کشاورزی از سوی اداره کل راه و شهرسازی رد شده است، اما در این میان مثلث سه گانه راه و شهرسازی، نظام مهندسی ساختمان و شهرداری هر کدام می توانند زحمات متحمل شده به مردم را مرتفع نمایند و در این پروسه اگر مطالعات در زمان کوتاهی انجام گردد ساختمان در مراحل بعدی با مشکل روبه رو می گردد.

اکبر شاهوردی معاون شهرسازی شهرداری شهرکرد با بیان اینکه ساخت مسکن در زمین های صاف و هموار شهرکرد رها و در مناطق کوهستانی انجام می گردد گفت: شهرکرد یک شهر کوهستانی است و ناخودآگاه ساخت مسکن در مناطق کوهستانی صورت می گیرد.

او با اشاره به اینکه ساخت و ساز در محدوده شهری بر اساس طرح تفصیلی انجام می گردد اضافه نمود: طرح توسط اداره کل راه و شهر سازی استان انجام و پس از تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، برای اجرا به شهرداری ابلاغ می گردد.

احداث ساختمان ها در مناطق شیب دار مانند منطقه میرآباد شهرکرد که بیشتر ایام سال به علت سرما درگیر یخبندان است سُر خوردن عابران و خودرو ها در سطح خیابان ها را به دنبال دارد و ماجرا بعد از یک یا دو روز پس از بارش برف با یخ زدگی معابر مسائل دیگری را نشان می دهد که گلایه عابران و ساکنان این محلات را در پی دارد.

شاهوردی اضافه نمود: ساخت و ساز در دامنه کوه بر اساس مقررات ملی انجام می گردد در این مناطق مقررات مربوط به بسترها، شیب، تراز ها و حریم ها باید رعایت گردد.

او با بیان اینکه مسائل بعضی مناطق مسکونی شهرکرد مانند منظریه، میرآباد و ساختمان های شقایق از عدم آماده سازی نشأت می گیرد ادامه داد: در این مناطق ابتدا اراضی برای ساخت به مردم واگذار و سپس برای ساخت معابر عمومی اقدام شد، آبگرفتگی بعضی از ساختمان ها در بارندگی اخیر نیز به همین دلیل است.

شاهوردی با اشاره به اینکه در اجرای ساختمان بر اساس مقررات ملی نقشه ها تهیه و به تأیید نظام مهندسی می رسد و بر این اساس مجوز شهرداری برای ساخت صادر می گردد گفت: وجود مسائل متعدد به مرور زمان، مناطق مسکونی را از بافت شهری جدا و به سکونت گاهی موقت تبدیل می نماید.

او اضافه نمود: مطالعات اولیه در حوزه ساخت مناطق مسکونی شهرکرد به صورت کامل انجام نشده و دچار مسائلی است و شهرداری متصدی اجرای طرح تفصیلی است که طرح آن توسط راه و شهرسازی تهیه شده است؛ به طور مثال برای خروجی آب در دامنه کوه باید زه کش آب های زیرزمینی ساخته گردد و راه آبه های قدیمی دارای خروجی باشند.

ابراهیم علیرضایی معاون بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ساخت و ساز در این شهر به دلیل نبود زمین ملی به سمت کوه ها گسترش پیدا نموده است گفت: اجازه ساخت و ساز در مناطق جنوبی شهر به دلیل مالکیت خصوصی زمین های کشاورزی و عدم تغییر کاربری توسط جهاد کشاورزی صادر نمی گردد.

او با بیان اینکه توسعه شهری بر اساس نرخ رشد و احتیاج مسکن انجام می گردد اضافه نمود: مناطق مسکونی میرآباد، منظریه و شقایق نیز به دلیل کمبود زمین در این مناطق مرتفع ساخته شدند.

علیرضایی همچنین با اشاره به اینکه آمایش سرزمین در این اداره کل بر اساس مالکیت زمین های دولتی انجام می گردد اضافه نمود: توسعه شهر در 20 سال آینده به سمت منظریه است.

او با بیان اینکه در مناطق مسکونی مطالعات به صورت کامل انجام نشده است ادامه داد: مطالعات ژئوتکنیک خاک بر اساس آیین نامه های قبلی تا 12 متر صورت گرفته است در صورتی که مطابق آیین نامه های جدید مطالعات مکانیک خاک باید تا 35 متر حدس انجام گردد.

علیرضایی با اشاره به اینکه برای مطالعات ساخت مناطق مسکونی احتیاج به زمان و وقت بیشتری است گفت: در کمیسیون ماده پنج استان تمامی دستگاه های عمرانی و خدمات رسان عضو هستند و باید در انجام مطالعات همکاری نمایند.

او همچنین با اشاره به لزوم احیای فضا های سبز داخلی این منطقه اضافه نمود: ساختمان های شقایق برای عبور از آپارتمان نشینی در یک یا دو طبقه ساخته شدند.

علیرضایی اضافه نمود: بر اساس قانون ابتدا باید آماده سازی مناطق مسکونی انجام و سپس اراضی برای سکونت به مردم واگذار گردد که متأسفانه در مسکن مهر شهرکرد به دلیل فشار دولت برای تحویل مسکن به مردم بخشی از عملیات آماده سازی با ساخت و ساز همزمان شد.

برمک اسلامی معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه طبق قوانین موجود مراتع درجه یک و اراضی جنگلی به منظور شهرسازی قابل تحویل به اداره کل راه و شهرسازی نیست گفت: در بعضی موارد محدوده شهری بزرگ تر از میزان احتیاج در نظر گرفته می گردد و متناسب با رشد جمعیت نیست.

او اضافه نمود: با توجه به اینکه امکان اجرای طرح های آبخیزداری و سایر عملیات های احیا برای منابع طبیعی در حریم شهر ها وجود ندارد ضروری است که مدیران شهری برای مدیریت حریم شهر در بلند مدت برنامه ریزی لازم را به عمل آورد.

اسلامی با بیان اینکه در شهرکرد مناطق شهری مانند منظریه و میرآباد از جمله مراتع درجه یک نبوده و به منظور شهرسازی به اداره کل راه و شهرسازی تحویل داده شده است اضافه نمود: مطابق قوانین منابع طبیعی اجازه دخل و تصرف و دخالت در حریم شهری از جمله ساخت و ساز در ارتفاعات، کوه و تپه را ندارد.

در آخر باید گفت تپه ها و کوه های شهرکرد به عنوان زیست بوم منطقه و محلی برای زندگی جانوران و رشد گیاهان بدون داشتن مدافعی، هر روز در گام شهرسازی به ورطه نابودی کشیده می شوند.

ف

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 148

به "اما و اگر های ساخت و ساز در اراضی شیب دار شهرکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اما و اگر های ساخت و ساز در اراضی شیب دار شهرکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید