اندیشکده، ریچارد هاس: جنگ سرد آمریکا با چین اشتباه است

به گزارش تور ارمنستان، رئیس یکی از اندیشکده های بانفوذ آمریکایی در مقاله ای با اشاره به چالش های جدی چین برای آمریکا نوشت که با این حال خطرناک ترین تهدید برای آمریکا مسائل فراملی مانند بیماری های همه گیر جهانی، تغییرات آب وهوایی، حملات سایبری و تروریسم هستند.

اندیشکده، ریچارد هاس: جنگ سرد آمریکا با چین اشتباه است

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ریچارد هاس رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله ای که در وب سایت این اندیشکده و همچنین روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شد، نوشت: روابط چین و آمریکا از مدت ها قبل از شیوع بیماری کووید 19 رو به وخامت گذاشته بود و این پاندمی نیز تنش ها میان این دو کشور عظیم دنیا را تشدید کرد. اکنونی بخش فزاینده ای از محافل آمریکا سخن از این می رانند که مقابله با چین باید مبنای سازمانی برای سیاست خارجی آمریکا باشد، درست به مانند جنگ سردی که مقابل اتحاد جماهیر شوروی رخ داد.

وی نوشت: این امر منعکس نماینده طرز فکر کهنه ای است که مقابله با دیگر قدرت های دنیا را به عنوان چالش اصلی آمریکا قلمداد می نمایند، اما امروزه و برای یک قرن آینده مهمترین تهدیدهایی که ما با آن روبه رو هستیم کشورهای دیگر نیستند بلکه مسائل متعدد فراملی هستند.

به نوشته این کارشناس، حتی اگر آمریکا بتواند با موفقیت با چین مقابله کند، امنیت و شکوفایی آن می تواند همچنان به خاطر پاندمی ها، تغییرات آب وهوایی، حملات سایبری، تروریسم و گسترش و استفاده از تسلیحات هسته ای، دچار افول گردد.

هاس تأکید کرد: نتیجه ای که از بحران امروزی می توان گرفت بسیار روشن است؛ ضروری است آمریکا فقط بر مقابله مستقیم با این چالش ها تمرکز نداشته باشد بلکه باید بر رقابت پذیری و انعطاف و تاب آوری مقابل این چالش ها متمرکز گردد.

وی با اشاره به مباحثی که چین را در گسترش ویروس کرونا مقصر می دانند و درخواست ها برای توسعه حضور نظامی آمریکا در منطقه اقیانوس آرام، اضافه نمود: مسلماً چین مسئولیت فراوانی در این بیماری همه گیر دنیای (پاندمی) دارد اما ما نمی توانیم چین را مقصر نبود تجهیزات محافظتی در کشور خودمان بدانیم یا این کشور را مقصر ناتوانی خود در انجام تست های کافی یا نحوه اجرای فاصله گذاری اجتماعی خود بدانیم. جوامع دیگری مانند تایوان، کره جنوبی، سنگاپور و آلمان همگی بهتر عمل نموده اند و این امر به خوبی نشان می دهد که واکنش آمریکا چگونه بوده است. عاقلانه تر خواهد بود که به عوض مقصر دانستن چین خودمان به فکر بهبود زخم های خودمان باشیم.

این کارشناس برجسته حوزه سیاست خارجی آمریکا علاوه بر آن تأکید کرد: ما در عین حال نباید اهداف سیاست خارجی چین را بد تفسیر کنیم، در سال 2017 راهبرد امنیت ملی آمریکا چین را کشوری توصیف کرد که خواهان ازبین بردن امنیت و شکوفایی آمریکا و خواهان شکل دادن به دنیایی خلاف ارزش ها و منافع آمریکا است. پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، نیز کار را از این فراتر برد و در راهبرد دفاع ملی آمریکا از چین به عنوان رقیب راهبردی نام برد. این گونه ارزیابی ها به یک اندازه در بلندپروازی های چین مبالغه نموده اند.

هاس با اشاره به سند دفاعی 2019 چین نوشت: این سند بر تمامیت ارضی و امنیت داخلی چین تأکید دارد و پکن از موفقیت هرگونه جنبش داخلی که منجر به کاهش یا از دست رفتن قدرت از حزب کمونیست چین گردد، هراس دارد. در بهترین حالت باید به چین به عنوان قدرتی منطقه ای نگاه کرد که خواهان کاهش نفوذ آمریکا در حیاط خلوت خود و افزایش نفوذ خود میان همسایگان است.

بنا بر این مقاله، به خلاف اتحاد جماهیر شوروی، چین به دنبال تحمیل الگوی خود به دیگر نقاط دنیا یا کنترل سیاست بین الملل در هر گوشه ای از دنیا نیست و اگر هم چین دست روی نقطه دیگری از دنیا می گذارد اولویت اول آن اقتصاد است.

این کارشناس همچنین چین را از نظر توان نفوذ و دسترسی به دیگر نقاط دنیا دارای محدودیت دانسته نوشت که دوران رشد مالی دورقمی این کشور به انتها رسیده و باید در آینده با مسائل جدی زیست محیطی و همچنین بحران جمعیتی ناشی از پیر شدن افراد روبرو گردد.

وی در عین حال اعتراف می نماید که چین تهدید عملی و بالقوه برای آمریکا است اما می توان به آن رسیدگی کرد بدون این که آن را به عنوان محور اصلی سیاست خارجی آمریکا در نظر گرفت.

در انتهای این مقاله آمده است: با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، سیاست خارجی آمریکا، راهنمای اصلی برای راستایابی سیاست های آمریکا از بین رفته است و سه دهه است که راهبرد آمریکا راستا مشخصی ندارد اما نباید با احیای جنگ سرد، به دنبال یافتن راستا بود. چین اتحاد جماهیر شوروی نیست و دنیایی که مشخصه آن دنیای شدن است نیازمند تفکر و یافتن راهبردی جدید است.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 407

به "اندیشکده، ریچارد هاس: جنگ سرد آمریکا با چین اشتباه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، ریچارد هاس: جنگ سرد آمریکا با چین اشتباه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید