اینتل چگونه عایدی خود از پلی استیشن 6 را به AMD واگذار کرد؟
به گزارش تور ارمنستان، به گفته منابع موثق، شرکت اینتل (Intel) در بستن قرارداد در زمینه طراحی و ساخت تراشه پلی استیشن 6 در سال 2022 از AMD شکست خورده که این ضربه زیادی به کوشش این شرکت برای ایجاد تجارت نوپای فراوری قراردادی وارد نموده است. دو منبع گفته اند که کوشش اینتل برای برنده شدن بر شرکت AMD، در یک فرآیند رقابتی برای طراحی تراشه آینده پلی استیشن6 و شرکت فراوری وسایل نیمه رسانای تایوان، در صورت برنده شدن می توانست میلیاردها دلار عایدی و هزاران ویفر سیلیکونی در ماه فراوری کند. در واقع اینتل و AMD دو مدعی نهایی در این قرارداد بوده اند.
برنده شدن در تجارت ساخت تراشه پلی استیشن 6 یک پیروزی برای بخش طراحی اینتل می بود و حتی می توانست به عنوان یک پیروزی بزرگتر برای کوشش های فراوری قراردادی این شرکت یا تجارت بخش Foundry Unit باشد که محور برنامه پت گلسینگر (Pat Gelsinger)، مدیر عامل اینتل، حساب می شد. بخش گفته شده در واقع یک واحد تجاری در شرکت اینتل است که به جای کار صرف روی محصولات خود اینتل، بر فراوری قطعه برای مشتریان خارجی تمرکز دارد. گلسینگر برنامه های خود را برای اینتل برای ایجاد این واحد در سال 2021 بیان کرد و به طور رسمی آن را در رویدادی در سن خوزه در کالیفرنیا و در فوریه امسال راه اندازی کرد. هرچند که قرارداد مربوط به تراشه های پلی استیشن از بخش طراحی اینتل سرچشمه گرفت، اما می توانست یک نعمت بزرگ برای عملکرد مالی کسب و کار نو آن باشد.
به طور معمول، کنسول های سونی بیش از 100 میلیون دستگاه در طول نیم دهه به فروش می رسانند. برای یک طراح تراشه، کسب و کار کنسول سود کمتری نسبت به حاشیه ناخالص بیش از 50 درصدی برای محصولاتی مانند تراشه های هوش مصنوعی دارد، اما با این وجود، کسب و کار ثابتی است که می تواند از فناوری ای که یک شرکت قبلا توسعه داده است، سود ببرد. کسب و کار سونی بعلاوه می توانست به بهبود تجارت فراوریات قراردادی اینتل یاری کند که اکنون در کوشش برای یافتن مشتریان بزرگ نو است. طبق گفته دو منبع، اختلاف بر سر مقدار سود اینتل از هر تراشه فروخته شده به این غول وسایل الکترونیکی ژاپنی، اینتل را از توافق بر سر قیمت با سونی باز داشته است. در عوض، فرآیند مناقصه شامل چندین شرکت از جمله Broadcom بود، اما در نهایت به اینتل و AMD محدود شد. در نهایت AMD به عنوان برنده قرارداد انتخاب شد.
مذاکرات بین سونی و اینتل در سال 2022 ماه ها طول کشید و شامل جلساتی بین مدیران عامل دو شرکت، ده ها مهندس و مدیران اجرایی بود. یکی از سخنگویان اینتل در پاسخ به گزارش منتشر شده در خصوص مذاکرات برای پلی استیشن 6 و شکست اینتل در آن گفته است:
البته بقیه طرف های مذاکره واکنشی به این گزارشات نشان نداده اند. همانطور که احتمالا حدس زده اید، نسل فعلی کنسول های پلی استیشن سونی از تراشه های سفارشی که به وسیله AMD ساخته شده است، پشتیبانی می گردد. سونی اخیرا پلی استیشن 5 پرو را نیز معرفی کرد، اما هنوز نسل بعدی این کنسول ها را معرفی ننموده است. جالب است بدانید که سونی بیان کرد که 20.8 میلیون از سیستم های نسل اول پلی استیشن 5 را در سال 2023 فروخته است. مشابه شرکت های بزرگ فناوری مانند گوگل و آمازون که برای یاری به طراحی و ساخت تراشه های هوش مصنوعی سفارشی به فروشندگان خارجی متکی هستند، سونی نیز برای ساخت پردازنده های سیستم های خود به پیمانکاران با تجربه متکی است. طراح تراشه های کنسول ها معمولا سعی می نمایند از سازگاری با آثار نسخه های قبلی کنسول ها اطمینان حاصل نمایند تا کاربران بتوانند بازی های قدیمی تر را نیز روی سخت افزار نو اجرا نمایند. به گفته منابع، همکاری به اینتل از AMD که تراشه پلی استیشن 5 را فراوری نموده، ریسک عدم وجود این ویژگی را افزایش می داد که این موضوع بحث بین مهندسان و مدیران اینتل و سونی بوده است.
در واقع اطمینان از سازگاری با نسخه های قبلی پلی استیشن هزینه بر بوده و می بایست از منابع مهندسی زیادی استفاده می شده است. اجازه دادن به کاربران پلی استیشن برای اجرا کردن بازی هایی که برای سیستم های قدیمی تر خریداری نموده بودند، یکی از ویژگی هایی است که سونی اغلب در سیستم های نسل بعدی اش قرار می دهد. اینتل که موج اول رونق هوش مصنوعی تحت سلطه Nvidia و AMD را از دست داد، سه ماهه دوم فاجعه باری را در ماه آگوست گزارش کرد. بعلاوه این شرکت بیان کرد که میخواهد 15 درصد از نیروی کار خود را کاهش دهد تا 10 میلیارد دلار صرفه جویی کند و برنامه ای را نیز برای کاهش هزینه های خود برای توسعه بیشتر کارخانه آماده نموده است که این اساس استراتژی نو آن بود.
چندین منبع گفته اند که جدایی ناگهانی لیپ بو تان (Lip-Bu Tan)، یکی از اعضای بلندپایه هیئت مدیره، به علت اختلافات در خصوص آینده اینتل به چالش های این شرکت افزوده در حالی که گلسینگر و سایر مدیران اینتل اخیرا در جلسه ای برنامه هایی را به هیئت مدیره ارائه کردند. بعلاوه اخیرا به نقل از یک منبع آشنا، بحث های هیئت مدیره این شرکت از نشستی برنامه ریزی شده لو رفته است. این بحث ها ظاهرا شامل ایده هایی در خصوص چگونگی حذف کسب و کار هایی است که اینتل دیگر توان تامین مالی آن ها را ندارد. بعلاوه انتظار می رود مدیران در خصوص آینده واحد تراشه قابل برنامه ریزی اینتل یعنی Altera، از جمله فروش احتمالی و توسعه فراوری آن در آلمان مذاکراتی داشته باشند.
اینتل در زمان تصدی گلسینگر، عملیات طراحی و فراوری خود را تقسیم کرد و از سه ماهه اول سال به طور جداگانه نتایج مالی را گزارش کرد. در ماه آوریل، این شرکت زیان 7 میلیارد دلاری برای مشاغل فراوریی را افشا کرد. اینتل برای یافتن یک مشتری که بتواند به طور عمومی در خصوص اولین فرآیند فراوری، معروف به 18A، با شرکت های دیگر صحبت کند، کوشش نموده است. منابع مختلف گفته اند که اگر اینتل برنده قرارداد تراشه پلی استیشن 6 شده بود، می توانست برای بیش از پنج سال واحد Foundry خود را مشغول به کار کند. بعلاوه به نظر می رسد که طبق پیش بینی های داخلی اینتل، کسب و کار کنسولی سونی می توانست در طول قرارداد حدود 30 میلیارد دلار به اینتل سود برساند. در خاتمه یک قرارداد بلندمدت از سونی نیز می توانست به جذب مشتریان بزرگ نوی برای کوشش های فراوریات قراردادی اینتل یاری کند، زیرا این شرکت همچنان در کوشش برای جذب مشتریان به فرآیند پیشرفته 18A خود است.
منبع: Reuters
منبع: دیجیکالا مگ