با شرایط زندگی در ماسال و امکانات این شهر آشنا شوید

به گزارش تور ارمنستان، چه چیزی ممکن است شما را مجاب کند تا یک شهر در داخل ایران را برای مهاجرت انتخاب کنید؟ فرض کنید که اجبار شغلی یا مهاجرت های اجباری در میان نباشد و خودتان به اختیار بخواهید شهری را برای زندگی انتخاب کنید. اگر لیستی از شرایط و دلایل این انتخاب تهیه کنید، حتما موارد مشترک زیادی در آن پیدا می گردد که چند شهر خاص را کاندیدای مهاجرت و زندگی برای شما می نماید. با این حال بعضی از ماجراجوها در پی مسیرهای تکراری و بارها آزموده شده نیستند. آنها در پی تجربه ای متفاوت از زیستن هستند و شهرها، موقعیت ها و مکان های کمی است که چنین شرایط متفاوتی را برای شما فراهم می نماید. یکی از آن گزینه های متفاوت ماسال است. شهری در نزدیکی رشت که اسمش با کوهستان پیوند خورده همان طور که در معنی نامش کوه نهفته خودش هم در دل کوه پنهان شده است. شهری کوهستانی که به ییلاقات زیبایش معروف است و زندگی در آن با تجربه ای متفاوت از درک جنگل های هیرکانی، کوهستان های ایران و ساکنان کوهستان همراه خواهد بود.

با شرایط زندگی در ماسال و امکانات این شهر آشنا شوید

آگهی های فروش مسکونی ماسال را اینجا ببینید

ماسال کجاست و چگونه باید به آن سفر کرد؟

ماسال یک شهر کوهستانی و کوچک در 50 کیلومتری رشت است. یکی از معروف ترین ییلاقات گیلان که در میان مسافران بسیار محبوب است و شاید بتوان آن را در میان پنج مقصد محبوب گردشگری در گیلان به حساب آورد. آنقدر معروف است که حتما در فصل بهار تصاویر شهرستان ماسال را در شبکه های اجتماعی دیده اید. چرا که به علت ییلاقی بودن، مه آلود بودن و داشتن پوشش گیاهی مجذوب کننده یکی از مقاصد محبوب بهاری هم به شمار می آید.

ماسال را می توان شهری در ابتدای بخش غربی گیلان دانست. این شهرستان در همسایگی رضوانشهر (از غرب) و صومعه سرا و فومن (از شرق) قرار گرفته است. این شهرستان راهی به دریا ندارد و فاصله ماسال تا دریا از جاده انزلی به رضوانشهر چیزی حدود 55 کیلومتر است که نزدیک به یک ساعت زمان می برد. یک راستا دیگر ماسال به ساحل از دل شاندرمن می گذرد. به این ترتیب که از جاده شاندرمن به شیخ نشین و جاده انزلی رضوانشهر می توانید با همان مسافت تقریبی جاده قبلی خودتان را به ساحل خزر برسانید. این شهرستان از دو شهر و ماسال و شاندرمن تشکیل شده است.

شهر ماسال مساحتی حدود 486 کیلومتر مربع دارد که بخش بزرگی از آن را جنگل ها و مراتع تشکیل می دهند. این شهر بخشی از حوزه فرهنگی تالش بوده که در دهه هفتاد شمسی از تالش جدا شده است. با این حال همچنان اهالی آن به زبان تالشی سخن می گویند.

نقشه ماسال

در تصویر زیر مرزبندی و دسترسی های این شهر را مشاهده می کنید. همان طور که می بینید ماسال در میانه جنگل ها و دور از دریای خزر قرار گرفته است.

اقتصاد

مردم ماسال بیشتر مشغول زندگی روستایی هستند و از همین طریق هم زندگی می گذرانند. کاشت برنج و باغ کیوی یکی از مهم ترین منابع درآمدی آنهاست. علاوه بر اینکه روستائیان زیادی در این منطقه دامپرور هستند. گردشگری از دیگر منابع درآمدی شهر است و کارهای سنتی همانند چوب تراشی در روستای سنتی شاندرمن هم از دیگر صنایع رایج در این شهر محسوب می شوند.

بعضی اطلاعات ضروری درباره ماسال

  • جمعیت: 52 هزار 649 نفر مطابق سرشماری سال 1395
  • مساحت: 622 کیلومتر مربع
  • ارتفاع از سطح دریا: 84 متر
  • زبان مردم ماسال: تالشی
  • فاصله تا رشت: 50 کیلومتر
  • فاصله تا دریا: 55 کیلومتر
  • فاصله تا تهران: 374 کیلومتر
  • بارش سالانه: 1400 میلیمتر

نگاهی به طبیعت منطقه

زبان شناسان می گویند ماسال به معنی کوه دار یا کوه وار است. همین معنی ساده از نام این منطقه نشان می دهد که باید منتظر چه کیفیتی از پوشش گیاهی و آب وهوا باشیم. ماسال شهری با آب وهوایی کوهستانی، بارش های زیاد و سرمای بیش از حد معمول است. پوشش گیاهی انبوه این منطقه و جنگل های انبوه هیرکانی و مراتع سرسبز از مهم ترین ویژگی های این منطقه محسوب می شوند. بخشی از این زیبایی ها هم در شاندرمن ماسال واقع شده است. یکی از زیباترین ییلاقات گیلان که بعد از تبدیل شدن این منطقه شهرستانی مستقل، شاندرمن ماسال هم به شهر تبدیل شد.

شهری که طبیعت زیبا و منحصر به فردی دارد. اینجا علاقه مندان زیادی را به خود می خواند. این شهر در نیمه جنوبی استان گیلان واقع شده و راهی به دریا ندارد. برای رسیدن به نزدیکترین ساحل باید خودتان را به رضوانشهر برسانید و از آنجا به انزلی و ساحل زیبایش بروید. بنابراین برخلاف بسیاری از شهرهای شمالی که ترکیبی از جنگل و دریا و کوه را برای مسافران تدارک دیده اند، این شهر تنها با کوه های زیبایش و قله ماسال منتظر شماست. شهرستانی با ییلاقات فراوان، کوه های زیبا و رودخانه های خروشان. اگر در پی اقامت در ماسال هستید، باید این نکات را به خوبی بدانید و بدانید که چه آب وهوایی در انتظار شما است.

برای اقامت در ماسال دنبال چه محله هایی باشیم

واقعیت این است که اگر در پی اقامت در این شهر هستید، باید در پی یک زندگی روستایی باشید. این منطقه از گیلان اگرچه از دو شهر و چند بخش تشکیل شده، اما عمده جمعیت خودش را در دهستان های فروانش جای داده است. در حال حاضر و مطابق سرشماری سال 1395 پرجمعیت ترین روستاهای منطقه عبارتند از:

  • وشمه سرا
  • نیلاش
  • دران

برای خرید ملک در ماسال باید به این نکته توجه کنید که عمده مواردی که در از این شهر آگهی می گردد، در دو دسته ویلا و خانه های روستایی طبقه بندی می گردد. یعنی یا می توانید ویلاهای تازه ساز و اغلب گران قیمت را در این شهر خریداری کنید یا زمین هایی که در آن خانه های روستایی واقع شده و بیشتر از همه باید پول زمین را پرداخت می کنید.

قیمت ویلا در ماسال

اگر سری به خبرنگاران بزنید، می بینید که ویلاسازی در این شهر رونق زیادی دارد و تعداد زیادی ویلای تازه ساز آگهی شده است. با اینکه بسیاری از این ویلاها در زمستان ممکن است برای ساکنان فصلی مورد استفاده نباشند، اما قیمت آنها به نسبت بالاست. هم اکنون در خبرنگاران (آذر 1400)، آگهی فروش ویلاهای ماسال را می توانید بین قیمت متری 2 میلیون تومان تا متری 45 میلیون تومان پیدا کنید. برای اجاره هم باید بدانید که چون این شهر به شدت گردشگرپذیر بودهو سود ملاکان در اجاره شبانه ویلاها است. درنتیجه باید برای اجاره سالیانه آن روی عدد بیشتر از حد معمول حساب کنید. فعلا و در آگهی های از شبی 300 تا شبی 800 هزار تومان در ماسال ویلا برای اجاره پیدا می گردد.

آگهی های فروش ویلا در ماسال را اینجا ببینید

قبلی 1 از 19 بعدی

امکانات شهری

در ماسال حتما به یک وسیله نقلیه نیاز دارید. همانطور که گفتیم بخش بزرگی از منطقه را روستاها و ییلاقات پراکنده در دل البرز تشکیل می دهند و برای همین برای دسترسی آسان به همه آنها از طریق نقلیه نیاز دارید. اگرچه امکانات شهری در دل دو شهر ماسال و شاندرمن وجود دارد، اما به علت اینکه این دو شهر کوچک هستند چندان نمی توانید روی کیفیت یا فراگیر بودن آنها حساب کنید.

این شهر چندان شهر دانشگاهی به حساب نمی آید و تنها در آن یک واحد دانشگاه آزاد قرار گرفته است. در جاده ماسال به شاندرمن یک بیمارستان ساخته شده که مهم ترین مرکز درمانی منطقه است. بیمارستان رسالت که شامل بخش های زیر می گردد:

  • درمانگاه اورولوژی
  • درمانگاه اطفال
  • درمانگاه جراحی عمومی
  • درمانگاه داخلی
  • درمانگاه زنان و زایمان
  • درمانگاه چشم
  • درمانگاه بیهوشی
  • درمانگاه ارتوپدی
  • درمانگاه قلب
  • درمانگاه اعصاب و روان
  • انکولوژی
  • درمانگاه ENT
  • اورژانس
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1509

به "با شرایط زندگی در ماسال و امکانات این شهر آشنا شوید" امتیاز دهید

2 کاربر به "با شرایط زندگی در ماسال و امکانات این شهر آشنا شوید" امتیاز داده اند | 2.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با شرایط زندگی در ماسال و امکانات این شهر آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید