برای سنجش قدمت قلعه رودخان کاوش باستان شناسی انجام می گردد، عدم بازسازی 60 درصد قلعه رودخان

به گزارش تور ارمنستان، امین آفتابی، مدیر پایگاه میراث ملی قلعه رودخان با اشاره به این که بازگشایی بخش شرقی مجموعه قلعه رودخان بعد از 15 سال در هفته میراث فرهنگی رخ داد، گفت: قلعه رودخان دارای 65 برج و بارو بوده و می توان گفت تا به امروز حدود 40 درصد از قلعه رودخان بازسازی شده و 60 درصد از مجموعه نیازمند بازسازی است.

برای سنجش قدمت قلعه رودخان کاوش باستان شناسی انجام می گردد، عدم بازسازی 60 درصد قلعه رودخان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

آفتابی اظهار کرد: برای بازسازی تمام مجموعه احتیاجمند بیش از 20 میلیارد تومان بودجه و اعتبار هستیم. در سال 98 توانستیم با اعتباری حدود 700 میلیون تومان بازسازی بخش شرقی مجموعه قلعه رودخان را انجام دهیم. در این بخش بعضی از بناها و دیوارها که در حال تخریب بودند، بازسازی و به حالت اول باز گشتند. از این رو پیروز شدیم در سال 99 شاهد بازگشایی این بخش از قلعه به روی بازدیدکنندگان باشیم. اگر اعتبارات لازم تامین شود ادامه بازسازی و حفاظت بخش شرقی قلعه رودخان در سال 99 انجام خواهد شد.

او در مورد شرایط کلی مجموعه قلعه رودخان گفت: در حال حاضر سازه هایی که در حال تخریب کامل باشد نداریم و می توان گفت هیچ یک از بخش های قلعه به بازسازی اضطراری احتیاج ندارد. با این وجود حدود 15 درصد از مجموعه در طی سال های گذشته به طور کامل تخریب شده است.

مدیر پایگاه میراث ملی قلعه رودخان با اشاره به آن که در سال 99 برنامه کاوش باستان شناسی خواهیم داشت، گفت: باتوجه به آنکه از سال 75 تا 83 ،سه فصل کاوش باستان شناسی در مجموعه قلعه رودخان انجام شد اما پیروز نشدیم گورستان قلعه را پیدا کنیم و نتوانستیم قدمت قلعه رودخان را به صورت قطعی مشخص کنیم. این مهم زمانی محقق خواهد شد که بتوانیم گورستان قلعه را پیدا کنیم و بر اساس یافته های باستان شناسی قدمت آن را تخمین بزنیم. در سال 99 برنامه کاوش برای مشخص قدمت قلعه را درنظر گرفته ایم. اگر اعتبارات لازم تامین شود این کار انجام خواهد شد.

آفتابی در مورد چالش هایی که برای اداره پایگاه ملی قلعه رودخان با آن روبرو هستند، گفت: بزرگترین مشکل ما در این مجموعه چالش هایی است که با سرمایه گذار بخش پایین دست قلعه داریم. این سرمایه گذار از گردشگران در بدو ورود به مجموعه مبلغی را به عنوان ورودی دریافت می نماید و خدماتی مانند پارکینگ و... ارائه می دهد. هنگامی که بازدیدکنندگان از پله ها بالا آمده و به در ورودی مجموعه قلعه می رسند، حاضر نیستند برای دیدن قلعه پول بدهند چراکه معتقد هستند در ورودی پایین هزینه پرداخت نموده اند. شاید در این بخش احتیاجمند مدیریت بهتر و حتی فرهنگسازی در میان بازدیدکنندگان باشیم. البته در بعضی مواقع نیز با وجود آنکه ورودی قلعه بسته است، سرمایه گذار در پایین دست به گردشگران این مهم را اطلاع نمی دهد و فقط خواهان دریافت مبلغ ورودی خود است در چنین شرایطی نارضایتی هایی به وجود می آید.

او با اشاره به آن که مجموعه قلعه رودخان در لیست موقت میراث جهانی یونسکو واقع شده است، گفت: باتوجه به آنکه استان گیلان مجموعه دیگری مانند ماسوله را برای ثبت جهانی در نظر دارد این روزها بیشترین تمرکز خود را برای تهیه پرونده ماسوله گذاشته است. هر چند اگر انرژی که صرف تهیه پرونده ماسوله شد برای پرونده قلعه رودخان هزینه می شد، تا به امروز پیروز شده بودیم این مجموعه را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کنیم.

ایلنا نوشت، آفتابی اظهار داشت: قلعه رودخان تمام ظرفیت های لازم برای جهانی شدن را دارد و طی این سال ها تمام تمهیدات لازم برای بکر ماندن این مجموعه را انجام دادیم. البته در این میان چالش دیگری وجود دارد چراکه تا به امروز پیروز نشده ایم منبع موثقی که بتواند قدمت طولانی آن را اثبات کند به دست آوریم. از آنجا که قلعه رودخان یک مخفیگاه بود در هیچ یک از منابع تاریخی تا قبل از 400 سال پیش اشاره ای به این مجموعه نشده است، این در حالی است که بر اساس کاوش های باستان شناسی می توان گفت قلعه رودخان به اوایل دوره اسلامی بازمی شود. کاوش باستان شناسی که برای سال 99 و مشخص قدمت این مجموعه در نظر گرفته شده است در واقع فعالیتی است که برای تکمیل پرونده میراث جهانی باید انجام شود.

منبع: گردشبان
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 364

به "برای سنجش قدمت قلعه رودخان کاوش باستان شناسی انجام می گردد، عدم بازسازی 60 درصد قلعه رودخان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای سنجش قدمت قلعه رودخان کاوش باستان شناسی انجام می گردد، عدم بازسازی 60 درصد قلعه رودخان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید