آنالیز علل کم اشتهایی در بچه ها

به گزارش تور ارمنستان، رفتارهای والدین بویژه مادران در اوایل دوره شکل گیری عادات تغذیه ای کودک در نحوه تغذیه وی در سال های بعد موثر است. در ادامه با عوامل بی اشتهایی کودک و راههای رفع کردن آن آشنا خواهید شد.

آنالیز علل کم اشتهایی در بچه ها

چرا بچه ها بی اشتها می شوند؟

طبق آماری که مادران از کوشش های خود برای تغذیه کودک و رفع کردن بی اشتهایی کودک خود اعلام نموده اند کوشش های زیادی که در اغلب اوقات بدون نتیجه مانده، باعث می شود که سیکل کم غذایی کودک و بی اشتهایی او افزایش پیدا کند.(رفتار غلط و باور های غلط) به طور مثال
رفتارهای غلط در برخورد با بی اشتهایی کودک و کم غذا خوردن او
مادران در هنگام غذا خوردن بچه ها خود را تشویق می نمایند. تصور کنید مادری نگران مقابل فرزند خود نشسته است و مدام به بشقاب غذای مانده نگاه می نماید.

با چشمانش حتی اگر به زبان نیاورد التماس می نماید که غذا بخورد.

اصرار وکوشش های مادران نگران زمانی که می بینند کودکشان دچار بی اشتهایی شده باعث می شود کودک عصبی و کلافه شود.

مادر با خواهش و تمنا از کودک می خواهد تا کودک لقمه هایی را برای خویشاوندان بخورد. اینجاست که مادر نام تمام خاله ها و عمه ها و دایی ها و… را یکی یکی ردیف می نماید تا کودک افتخار بدهد و لقمه ای در دهان خود بگذارد.

مادر تهدید عاطفی می نماید. در مواقعی که دیگر مادر درمانده می شود تهدید می نماید که در صورت غذا نخوردن کودک او را دوست نخواهد داشت توجه کنید.

چقدر مقایسه غلط و باور غلط برای رفع کردن بی اشتهایی کودک! دقیقا همین موضوع کودک را دچار استرس می نماید و دیگر حتی یک لقمه هم نمی تواند بخورد.

مادر و پدر سعی می نمایند برای رفع کردن بی اشتهایی کودک توجه او را موقع غذا خوردن منحرف نمایند. ببینید دوستان، کودک از آن چیزی که شما فکر می کنید باهوش تر است.

او به خوبی می داند این کوشش های برای چیست. گاهی شما حرکات و حرفهای خنده دار می زنید تا توجه او را منحرف کنید.

این موضوع او را خشنود می نماید و می داند در صورت غذا نخوردن این منحرف کردن توجه، یا همان گرفتن توجه مثبت از شما ادامه پیدا می نماید.

خب شما بودید چه کار می کردید؟ غذا می خورید تا این بازی مجذوب کننده تمام شود؟ یا به غذا نخوردن خود ادامه می دادید؟

گاهی شدت تهدیدهای مادر و پدر بالا می گیرد. مادر نگران است که کودکش غذایی نخورده است.

تهدید می نماید که پسر همسایه، دختر همسایه می آید و غذای او را می خورد! یک تهدید هشدار دهنده که حسادت بچه ها را تقویت می نماید و به جای دوستی و فعالیت های اجتماعی دقیقا او را خودخواه و حسود تربیت می کنید. لطفا لحظه ای فکر کنید چه چیزی می گویید.

مادر وقتی می بیند که کوشش هایش بی فایده است و کودکش لب غذا نزده است و بی اشتها ست، مجبور می شود در یک حرکت غافلگیرانه قاشق را در دهان کودک فرو کند! بعد چه می شود؟ کودک گریه می نماید. غذا را از دهان خود خارج می نماید.

خب تا اینجا درباره کوشش های مادران که بی نتیجه می ماند، صحبت کردیم. پس ببینید که شما تنها نیستید و وقتی بی اشتهایی کودک موضوع خانواده است، رفتار بیشتر مادران و پدران یک شکل است.

دلایل بی اشتهایی و کم غذا خوردن بچه ها چیست ؟

می توان اولین علت بی اشتهایی کودک و کم غذا خوردن او را بیماری دانست.
هر نوع بیماری یا داروی مصرفی ای که موجب زخم های دهان، تغییرحس چشایی کودک، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ شود و البته وجود تب خفیف هم موجب کاهش اشتهای کودک می شود.

در طول دوران مریضی یا نقاهت، به علت کمتر شدن فعالیت کودک، وی اشتهای کمتری نسبت به غذا خوردن پیدا می نماید ولی نگران نباشید بازسازی بدن بچه ها بسیار سریع است.

پس از مریضی با مراقبت بیشتر، کودک شما به راحتی به شرایط اولیه باز می شود. فقط باید مراقب باشید، کمبود غذایی او به سوء تغذیه نیانجامد که اثرات مخرب آن به سختی جبران پذیر است.

شما با مشورت کردن با پزشکتان (هر 2-3 ماه یکبار)، در صورت نبودن این علائم و اطمینان از عدم وجود انگل در روده های کودکتان، می توانید مطمئن شوید که علت بی اشتهایی او مریضی نیست.

علت بعدی در بی اشتهایی کودک و کم غذا خوردن او می تواند حساسیت های غذایی و عدم جذب باشد.
ممکن است روده های کودک، به یک نوع ماده غذایی مثل پروتئین موجود در گندم (گلوتن) حساسیت داشته باشد.

از این رو مواد غذایی به راحتی جذب دیواره روده نمی شود. و یا در اثر مصرف یک ماده غذایی خاص، در بدنش عوارض خاصی به وجود آید که موجب ترس کودک از غذا و غذا خوردن شود.

برای اطمینان از عدم وجود چنین حالتی، برنامه غذایی و مقدار مصرف هر غذا را در طول مدت 3 هفته یادداشت کنید به این ترتیب متوجه خواهید شد چه غذاهایی را دوست ندارد.

چه غذاهایی ، با چه فرم و چه حرارتی (با کدام مواد اولیه) را بهتر می خورد. به این ترتیب برنامه غذایی که برای کودک مشخص خواهید کرد، بر اساس علایق او و به روش جانشینی خواهد بود.

علت سوم بی اشتهایی کودک و کم غذا خوردن او عدم دسترسی کودک به غذاهای سالم است.
گاهی غذای کافی و مقوی در اختیار کودک نیست و گاهی والدین، مواد غذایی سالم، نظیر سبزیجات شسته و پوست کنده، میوه های شسته و آماده خوردن، دانه ها و مغزهای مقوی مثل آجیل، لبنیات تازه را در اختیار کودک قرار نمی دهند و در عوض به عنوان میان وعده، به او شیرینی و شکلات و یا تنقلاتی می دهند که کالری زیاد دارد و محتوی مواد مغذی کمی است.
علت آخر بی اشتهایی کودک و کم غذا خوردن او می تواند فشارهای روانی باشد.
گاهی بچه ها با مشاهده یک مشاجره خانوادگی و ناراحتی اطرافیان خود، بی اشتها می شود. خصوصاً بچه ها باهوش تأثیر بسزایی دارد.

اجبار کودک به خوردن، و ترساندن او از پدرش یا هر قدرت دیگری و تهدید کودک برای غذا ندادن به خاطر عمل زشتی که انجام داده است همه از این مقوله اند.

یکی از عوامل مهم در ایجاد بی اشتهایی، اختلالات و ناراحتی های روانی و غیر ارگانیک است.

اضطراب، افسردگی، روابط غلط و نامناسب خانوادگی، کمبود محبت و عکس العمل های عاطفی نامناسب از جمله این علل می باشند.

اگر با دانستن این دلایل، بازهم نمی دانید علت اصلی بی اشتهایی کودک شما و یا کم غذا نخوردن او چیست، در اولین فرصت به یک پزشک متخصص تغذیه بچه ها مراجعه نمایید.

تغذیه نقش مهمی در رشد کودک دارد و باید در سالهای اول زندگی کودک بیش از همواره به آن توجه شود.

منبع: سایت نظارت بر خانواده

منبع: راسخون
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1251

به "آنالیز علل کم اشتهایی در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز علل کم اشتهایی در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید