بنای رختشویخانه زنجان

به گزارش تور ارمنستان، این بنای تاریخی عام المنفعه در سطح کشور بی نظیر و منحصر به فرد می باشد. این مکان مهم تاریخی در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.

بنای رختشویخانه زنجان

جهت دریافت خدمات اجرای طراحی پشت بام سنتی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

بنای رختشویخانه زنجان در محله قدیمی عباسقلی خان شهر زنجان، در خیابان سعدی روبروی خیابان 7 تیر، در سال 1347 هجری قمری (1307 هجری شمسی) به دستور رئیس بلدیه، علی اکبر توفیقی (شهردار وقت زنجان)، ساخته شده است.

این بنا توسط دو برادر به نام های مشهدی اکبر معمار و مشهدی اسماعیل بنا ساخته شده است.

سبک و سیاق معماری این بنا را می توان به شیوه اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی نسبت داد.

بنای رخت شوی خانه یا مجموعهٔ تاریخی رخت شوی خانه در قلب بافت تاریخی شهر زنجان که منطبق بر حصار قدیمی شهر می باشد، در یک منطقهٔ پرتراکم مسکونی احداث شده است. مردم شهر لباس و رخت خود را در آن محل می شسته اند. چنین کاربری برای یک بنای عمومی در دنیا مشابه ندارد یا کم نظیر است. این بنا در حال حاضر تعمیر و مرمت شده و به عنوان موزهٔ مردم شناسی مورد استفاده قرار می گیرد و مردم می توانند از آن بازدید نمایند. این بنا در سال های گذشته به جهت وجود هوای سرد در زمستان ها برای بانوان زنجانی ساخته شده است.

مشخصات بنا:

آب این محدوده که دارای فضا های متعددی است از قنات قلعچه حاجی میربها الدین تامین می شد. فضا های این مجموعه را می توان به دو بخش مدیریت رختشویخانه شامل حیات و قسمت مسکونی و فضای اصلی شستشوی رخت که خود دارای چهار قسمت است تقسیم کرد. حیاط محوطه ای است به شکل مربع و مستطیل به میزان 400 متر مربع (32×12 متر) شامل درختکاری و فضای سبز، و اعیانی آن در جبهه شمالی محوطه به مقدار 60 متر مربع شامل دو اتاق و یک ورودی است که این ورودی فضاهای محوطه، سرایداری و محل شستشوی رخت را به همدیگر متصل می نماید. پلان و نمای این واحد مسکونی، دارای بار فرهنگی بوده و به سبک معماری سنتی شناخته شده زنجان احداث شده است.

خزینه این رختشویخانه 17 متر طول 55/11 متر عرض و حدود 8 متر ارتفاع دارد فضایی شبیه تراس مشرف به فضای رختشویخانه وجود دارد که به عبارتی می توان آن را شاه نشین و محل مدیریت نامید. محل ورودی بنا به شبکه ارتباطی کوچه های شهر را پیدا می کرد و خانمی که گفته می گردد همسر معمار این بنا بوده است کار کنترل و نظارت بر امور رختشویخانه را بر عهده داشت و در قبال این کار مبلغی ماهیانه دریافت می کرد. از معماری این فضا چنین استنباط می گردد که معمار آشنایی کاملی به شیوه سنتی داشته که توانسته است با یاری قوس ها و نورگیر ها فضای دل انگیزی را در قسمت بالای انبار سالن اصلی رختشویخانه و تردد افراد را انجام می داده است.

طراحی و اجرای فضای داخلی و اصلی بنای رختشویخانه دورنمای بسیار زیبایی دارد و سالن آن با 11 ستون به طور قرینه به دو قسمت تقسیم شده است. این فضا از سالنی به عرض 7/13 متر طول 62 متر و مساحت زیربنای 850 متر مربع برخوردار است. فاصله 11 ستونی که به طور قرینه سالن را به دو قسمت تقسیم نموده اند در جهت قرینه از چهار واحد حوضچه و مجاری آب در حد فاصل حوضچه ها تشکیل یافته و حدود آن را سنگ های حجاری شده از جنس تراورتن از یکدیگر مجزا می کند.

منبع: سفرگو
انتشار: 25 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 94

به "بنای رختشویخانه زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنای رختشویخانه زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید