تاول نوک پستان در شیردهی و چگونگی درمان آن

به گزارش تور ارمنستان، یکی دیگر مسائل رایج در دوران شیردهی ابتلا به تاول نوک پستان است. این نوع تاول بسیار دردناک بوده و ادامه فرایند شیردهی را گاهی با مشکل روبرو می نماید. اما با مطالعه این مطلب دریابید که چگونه می توان به راحتی تاول نوک پستان را درمان کرد و با لذت به شیردهی ادامه داد.

تاول نوک پستان در شیردهی و چگونگی درمان آن

برانگیختگی ها و تاول های نوک پستان در دوران شیردهی چیست؟

مسائل ایجاد شده در نوک پستان زنان شیرده را می توان بر اساس علل بروز آن ها طبقه بندی نمود. بر این اساس، انواع مختلف تاول های نوک پستان زنان شیرده عبارتند از:
1- تاول های اصطکاکی به وجود آمده در نوک سینه ها درشیردهی
ایجاد اصطکاک مکرر ناشی از مکیدن نوک پستان های مادران شیرده به وسیله نوزاد او می تواند باعث ایجاد سوراخ هایی در این نواحی از بدن گردد. در واقع، این حالت زمانی اتفاق می افتد که نوزاد به درستی نتواند دهان خود را به دور نوک پستان مادر بچسباند.

در این صورت، مالش غیرطبیعی زبان و دیگر قسمت های دهان نوزاد باعث تحریک دائمی پوست پستان مادر شیرده شده و منجر به بروز التهاب و تجمع پتاسیم در این سوراخ ها می گردد.

2- بالشتک شیری به وجود آمده در نوک سینه های زنان شیرده
نوعی از سوراخ ها هم که بر روی نوک پستان مادران شیرده ایجاد می گردد، بالشتک پستانی نامیده می گردد. بالشتک پستانی بر روی پوست سینه مادران باردار زمانی اتفاق می افتد که پوست مرده پستان با مقدار کمی از شیر، در زیر نوک پستان مادر جمع شده و به صورت تکه تکه درآید. در چنین شرایطی، بسته شدن سوراخ های نوک پستان مادر بر اثر تجمع پوست مرده و شیر، سبب ایجاد تاول در منطقه مورد نظر خواهد شد.

در نهایت، از قلم نیاندازید که اگر یکی از کانال های خروج شیر از سینه مادران شیرده مسدود گردد، ممکن است مسائلی دیگری نیز در بدن این افراد ایجاد کند؛ بنابراین، ضروری است که مادر شیرده چگونگی و نوع تاول های به وجود آمده بر روی نوک پستان خود را معین داده و نحوه مدیریت آن ها را یاد بگیرد.1

علائم تاول نوک پستان چیست؟

انواع می تواند بسیار کوچک باشند و در نتیجه تشخیص آنها سخت باشد. نشانه های زیر را که معین نماینده شکل ظاهری تاول پستان هستند آنالیز کنید:

تاول نوک پستان

هر برآمدگی غیر طبیعی روی نوک پستان و اطراف آن. اگر با انگشت روی نوک پستان را لمس کنید، آن برآمدگی را احساس می کنید.

یک لکه شفاف یا سفید روی نوک پستان و یک لکه سفید عمدتاً یک تاول شیری، نوعی از تاول نوک پستان است.

با فشار دادن نوک پستان بین انگشتان اشاره و شست، یک برآمدگی کوچک، در نوک پستان نمایان می گردد. این بیشتر شبیه تاول شیری است، زیرا سفید است.

ممکن است یک درد ملایم در نوک پستان احساس کنید. درد بیشتر زمانی احساس می گردد که شما مشغول شیردهی هستید، یا زمانی که شیر پستان تان روی لباستان می ریزد.

اگرچه بیشتر تاول های پستان بی ضرر هستند، شرایطی وجود دارد که یک پزشک باید تاول نوک پستان را آنالیز کند.2

چه زمانی باید برای تاول ها به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هر کدام از علائم زیر را مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید:

تورم دردناک نوک سینه، از جمله اطراف هاله پستان

تاول نوک پستان در حال بزرگ شدن و دردناک باشد.

ترشح ماده سفید متمایل به زرد از نوک پستان (البته اطمینان داشته باشید که آغوز به طور کامل خارج شده است)

کاهش یا عدم جریان شیر از پستان

خونریزی از نوک پستان. درد شدید و قرمزی در ناحیه نوک پستان

احساس سوزش پس از خروج شیر از پستان

احساس یک توده در زیر نوک پستان یا هر جایی اطراف آن. این می تواند به دلیل تشکیل کیست شیری باشد که در اثر انباشت شیر درون مجرای شیر بوجود می آید.

علائم شدید مثل احساس سوزش، خونریزی و ترشحات زرد رنگ از نوک پستان، همه نشانه های یک عفونت در مجاری شیری است. یک بیماری که باید سریعاً تحت درمان قرار بگیرد.2

تاول های نوک سینه ها در شیردهی چگونه درمان می گردد؟

پزشکان متخصص زنان و زایمان معتقد هستند که اگر این تاول ها تبدیل به زخم نوک سینه نشوند و هیچ صدمه ای به نوک پستان مادر و کانال های خروج شیر او وارد ننمایند، لازم نیست مادر برای درمان شرایط بدنی خود کاری انجام دهد، زیرا این حالت به خودی خود بهبود می یابد؛ اما اگر تاول های به وجود آمده در نوک سینه های زنان شیرده دردناک بوده و در هنگام شیر دادن به نوزاد، برای مادر مسائل و ناراحتی هایی را ایجاد کند، پزشک متخصص زنان و زایمان ممکن است از اقدامات خاصی برای کاهش ناراحتی های بیمار استفاده کند که ساده ترین این موارد به توضیح زیر می باشند:
1- درمان تاول های نوک سینه ها، به وسیله فشار دادن
ضروری است بدانید که وارد کردن فشار جزئی به تاول های ایجاد شده بر روی پستان های زنان شیرده، تلقیح شیر را آغاز نموده و می تواند کانال های موجود در این قسمت از بدن مادر را باز کند. در چنین حالتی، خارج شدن شیر از داخل کانال ها، درد سینه های مادر شیرده را برطرف خواهد نمود.

البته در چنین مواردی، پزشک متخصص زنان و زایمان باید از مایعات ضد عفونی نماینده در نوک پستان بیمار استفاده نماید تا از رشد هر گونه میکروب و حمله آن ها به نوک پستان مادران شیرده، در هنگام پاره شدن تاول ها جلوگیری گردد.

2- باز کردن دستی تاول های نوک سینه های زنان شیرده
اگر تاول های ایجاد شده بر روی سینه زنان شیرده، سوراخی نداشته باشند که پزشک متخصص زنان و زایمان بتواند با انگشتان دست آن ها را گرفته و فشار دهد، او می تواند برای باز کردن این تاول ها، از یک سوزن استریل استفاده نموده؛ سپس، محتویات تاول را به طور کامل خارج کند.
3- استفاده از داروهای ضد التهابی، جهت درمان تاول های نوک سینه ها
تجویز داروهایی مانند انفیلتراسیون، انواع آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد التهابی که سازگار با دوران شیردهی زنان هستند و به نوزاد شیرخوار این افراد آسیب نمی رسانند، می تواند برای درمان تاول های به وجود آمده در نوک پستان های زنان بسیار یاری نماینده باشد. از قلم نیاندازید که اگر تشکیل تاول ها به دلیل عفونت باشد، مصرف آنتی بیوتیک ها، خط اول درمان تلقی می گردد.

با همه این توصیفات، در اغلب موارد، درمان تاول های به وجود آمده در نوک پستان مادران شیرده ضروری نبوده و روش های ساده خانگی، به تنهایی می توانند شرایط بدنی بیمار را بهبود بخشند.

4- درمان های خانگی برای جلوگیری از بروز تاول در نوک پستان در شیردهی
به یاد داشته باشید که درمان های خانگی می تواند اولین انتخاب مادران شیرده برای درمان تاول های به وجود آمده در نوک پستان ها باشد؛ این درمان زمانی مؤثر خواهد بود که تاول ها به نظر دردناک نیایند.

در ادامه این مقاله، روش های مختلفی از درمان های خانگی و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ایجاد تاول در نوک پستان زنان شیرده ارائه شده است که عبارتند از:

5- استفاده از روغن زیتون، برای جلوگیری از بروز تاول در نوک پستان
گلوله کوچکی از پنبه را به روغن زیتون آغشته نموده و آن را روزی چند بار، بر روی نوک پستان خود بگذارید. روغن زیتون می تواند به کاهش التهابات و مسائل پوستی نوک پستان مادران شیرده یاری نموده و با پوشش دادن پوست این نواحی، تاول ها را به راحتی باز کند. در چنین شرایطی، اطمینان حاصل کنید که روغن زیتون را قبل از تغذیه نوزاد با شیر مادر به یاری یک تکه پنبه تمیز پاک نموده باشید.
6- قبل از شیردهی، نوک پستان را با دستمال فشار دهید
برای این منظور، ضروری است یک حوله تمیز را در آب گرم قرار داده و قبل از تغذیه نوزاد خود، نوک پستان را با آن فشار دهید. در این صورت، گرما از پارچه به پوست مرده نوک پستان انتقال یافته و شیرهای به جامانده در کانال ها را کامل شستشو می دهد؛ با این کار شیر به طور آزاد به وسیله نوک پستان مادر جریان پیدا خواهد نمود.
7- نوک پستان آسیب دیده خود را قبل از شیردهی ماساژ دهید
ضروری است بدانید که ماساژ دادن دایره وار نوک پستان مادر شیرده با انگشت اشاره، مخصوصاً قسمت بالای منطقه قهوه ای رنگ آن برای درمان تاول های دوران شیردهی بسیار مؤثر خواهد بود.

اگر جهت ماساژ مستقیم از بالای سینه به سمت نوک پستان باشد، یاری می نماید تا جریان شیر به وسیله کانال ها تحریک شده و به از بین رفتن هر گونه انسدادی در این منطقه از سینه مادران شیرده یاری کند.

8- استفاده از دستگاه پمپ شیر، برای جلوگیری از بروز تاول در نوک سینه
استفاده از دستگاه پمپاژ شیر برای درمان تاول های به وجود آمده در نوک سینه آسیب دیده زنان شیرده بسیار مؤثر است، زیرا فشار وارده از دستگاه به از بین رفتن تاول ها یاری نموده و جریان شیر را از کانال های خروجی، در هنگام شیر دادن به نوزاد باز خواهد شد. علاوه بر این موارد، پمپاژ نمودن شیر موجود در سینه مادر شیرده می تواند فشار درون کانال های شیری او را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.
9- موقعیت شیر دادن به نوزاد خود را بهبود دهید
اگر احساس می کنید که نوزاد شما قادر نیست تا به درستی نوک سینه شما را با دهان خود گرفته و بمکد، حتماً با یک پزشک متخصص تغذیه در این مورد مشورت کنید، زیرا قفل نشدن دهان نوزاد به دور نوک سینه مادر شیرده می تواند منجر به بروز اصطکاک اضافی در نوک پستان ها شده و تاول های دردناکی را در این ناحیه از بدن زنان ایجاد کند.

علاوه بر این مورد، چنین شرایطی می تواند منجر به بروز ضعف در فرایند تغذیه نوزاد شده؛ باعث انباشته شدن شیر در درون سینه مادر گردد که می تواند خطر ابتلا به تاول های نوک پستان را افزایش دهد.

10- اصطکاک ایجاد شده در نوک پستان های خود را کاهش دهید
گاهی اوقات، یک تاول کوچک در نوک پستان مادر شیرده که به رنگ روشن است، می تواند بر اثر ایجاد اصطکاک ثابت در این ناحیه افزایش یابد. بعضی از زنان شیرده تمایل به پوشیدن سینه بندهایی دارند که در داخل خود دارای لایه پلاستیکی، برای جلوگیری از نشتی شیر بوده یا نوک پستان را در حالت معکوس نگه می دارند.

اگر مقدار لایه داخلی سینه بند مناسب نبوده و در تمام طول روز پوشیده گردد، می تواند به طور مداوم در برابر پوست نوک سینه مادر شیرده قرار گرفته و باعث ایجاد لکه های قرمز در این ناحیه از بدن او گردد؛ بنابراین، شما باید به جای لایه پلاستیکی، به منظور جلوگیری از نشت کردن شیر از سینه های خود، از پد پنبه ای نرم بهره ببرید؛ اما اگر مجبور هستید که سینه بندی با لایه پلاستیکی را انتخاب کنید، نوعی از آن را خریداری نمایید که با مقدار نوک پستان شما مناسب بوده و از پوشیدن آن برای مدت طولانی اجتناب نمایید.1

8 روش برای پیشگیری از تاول سینه در دوران شیردهی

تاول های پوستی نقاطی متورم و پر مایع هستند که بر اثر فشار مداوم روی یک بخش از پوست و یا کشیده شدن مکرر چیزی روی پوست ایجاد می شوند. اگر این تاول ها روی سینه های شما ایجادشده اند ممکن است دردناک باشند و در شیردهی مشکل ساز شوند.
درست قرار دادن سینه در دهان کودک
باید یاد بگیرید روش صحیح شیردهی چگونه است. قرار دادن نادرست سینه در دهان کودک باعث کاهش شیر شما و بروز بعضی مسائل مانند تاول می گردد. اگر کودک درست سینه را در دهان خود نگرفته است آن را خارج نموده و دوباره در دهان او بگذارید. اگر در خصوص روش صحیح مطمئن نیستید از پزشک خود یاری بگیرید.
حالت خود در زمان شیردهی را تغییر دهید
این کار نه تنها یاری می نماید شیر تمامی نقاط سینه تخلیه گردد بلکه از سایش و فشار مکرر روی یک یخش از سینه در زمان شیر خوردن کودک جلوگیری می نماید.

در هر بار شیردهی سینه خود را عوض کنید

همواره میک زدن کودک در ابتدای شیر خوردن قوی تر است. زمانی که در آغاز هر بار شیردهی سینه خود را عوض کنید همان سینه مرتب در معرض فشار زیاد قرار نخواهد گرفت. جابجایی سینه ها بخش مهمی از تأمین یک منبع شیری سالم و پیشگیری از بروز مسائل است.

سینه را درست از دهان کودک خارج کنید
همه بچه ها پس از سرانجام شیر خوردن سینه را از دهانشان خارج نمی نمایند. اگر کودکتان دوست دارد بعد از شیر خوردن همچنان سینه در دهانش بماند شما باید یاد بگیرید چگونه سینه تان را درست از دهان کودک خارج کنید تا آسیبی به سینه وارد نگردد.
استفاده درست از پمپ های دوشیدن شیر
زمانی که آغاز به کار با دستگاه می کنید در ابتدا تنظیمات آن را روی کمترین سرعت قرار دهید. سپس به تدریج قدرت مکش را زیاد کنید تا بدن تحریک شده، آغاز به ترشح شیر نموده و شیر در سینه ها جریان یابد.

همزمان با ادامه دوشیدن شیر تغییر قدرت دستگاه از کم به میانه باید مطابق احتیاج شما باشد. استفاده از قدرت زیاد در همان ابتدا می تواند دردناک بوده و سبب آسیب به سینه ها و بافت آن گردد.

بعلاوه باید دقت کنید لبه های دستگاه پمپ درست روی سینه شما قرار گیرد. با توجه به مقدار نوک سینه ها شاید احتیاج باشد از سایز متفاوت لبه ها بهره ببرید. اگر لبه دستگاه دوشیدن شیر برای شما زیاد کوچک باشد سبب بروز درد شده و سایش آن باعث تورم نوک سینه و تاول می گردد.

استفاده درست از محافظ سینه
محافظ سینه ابزار مناسبی برای شیردهی است اما باید تحت نظارت پزشک استفاده گردد. اگر از این محافظ ها به روش نادرست بهره ببرید می توانند سبب آسیب به سینه های شما شده و تأثیری منفی روی شیردهی تان داشته باشند.
استفاده از لباس های شیردهی با سایز مناسب
لباس زیرهای مخصوص شیردهی که مقدار ای متناسب با سینه شما دارند می توانند بدون بروز درد و مشکل از سینه هایتان مراقبت نمایند. اگر لباس شما زیاد بزرگ یا کوچک باشد روی پوست ساییده شده و فشار بیشتری روی سینه ها وارد می نماید.
یاری بگیرید
گاهی شما همه کارهای درست را انجام می دهید و بااین وجود مشکل تاول برای شما پیش می آید. بیشتر تاول ها پس از حدود یک هفته خودشان درمان می شوند. بااین وجود اگر تاول سینه شما خودش برطرف نشد و یا مکرراً دوباره ایجاد می شد بهتر است از پزشک خود یاری بگیرید.3

پینوشتها

1.www.mamanam.com

2.www.niniplus.com

3.www.vista.ir

منبع: راسخون
انتشار: 21 آبان 1400 بروزرسانی: 21 آبان 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1259

به "تاول نوک پستان در شیردهی و چگونگی درمان آن" امتیاز دهید

1 کاربر به "تاول نوک پستان در شیردهی و چگونگی درمان آن" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاول نوک پستان در شیردهی و چگونگی درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید