خبرنگاران یک استاد دانشگاه: ساخت پارک آبخیز در کاشمر ضرورت دارد

به گزارش تور ارمنستان، مشهد- خبرنگاران- عضو هیات علمی گروه مهندسی آب مرکز آموزش عالی کاشمر بر ضرورت ساخت پارک آبخیز در کاشمر به عنوان رویکردی نوین در راستای توسعه پایدار تاکید نمود.

خبرنگاران یک استاد دانشگاه: ساخت پارک آبخیز در کاشمر ضرورت دارد

هادی معماریان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: حوضه آبخیز شهری کاشمر و همچنین خلیل آباد و ریوش این قابلیت را دارد که با ساخت پارک آبخیز علاوه بر اهداف زیست محیطی به اهدافی نظیر توسعه گردشگری طبیعت، تنوع درآمدی و پایداری مالی نیز برسیم.

وی با بیان این که یکی از مهم ترین حوضه های آبخیز شهری کاشمر، حوضه آبخیز سیدمرتضی است که با مساحتی در حدود پنج هزار هکتار مهمترین جاذبه گردشگری طبیعی منطقه محسوب می گردد ادامه داد: وجود تشکیلات زمین شناسی آذرین و نفوذناپذیر این حوضه را به یکی از سیل خیزترین حوضه های آبخیز منطقه تبدیل نموده است که هر ساله به ویژه در بارش های بهاره حجم عظیمی از رواناب را به پایین دست منتقل می نماید ضمن این که در حدود دو سوم سال رودخانه اصلی آن دارای آب پایه است و نقش بسیار مهمی نیز در تغذیه آبخوان کاشمر دارد.

عضو هیات علمی گروه مهندسی آب مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: از ویژگیهای مهم دیگر حوضه آبخیز شهری کاشمر که آن را مناسب برای احداث پارک آبخیز می نماید می توان به فاصله کم آن تا شهر کاشمر، وجود مضجع شریف امامزاده سیدمرتضی (ع) در خروجی حوضه، وجود ذخیره گاههای ژنتیکی بادامشک، بنه، زرشک وحشی و بعضی گیاهان دارویی دیگر، سایتهای پرورش ماهی و زنبور عسل، شیب زیاد زیرحوضه ها برای احداث سازه ها و بندهای کنترلی گابیونی و سنگ و سیمانی به منظور پلکانی نمودن و آبشاری کردن آبراهه ها و ایجاد مناظر و چشم اندازهای زیبا، وجود دامنه های خاکدار برای ساخت شیارهای ممتد و منقطع ، حضور زیاد گردشگران طبیعت و کوهنوردان در حوضه و وجود جاده آسفالته کاشمر-ریوش با کیفیت مناسب اشاره نمود.

معماریان اضافه کرد: احداث پارک آبخیز در این حوضه موجب گسترش فرهنگ محیط زیستی به خصوص برای دانش آموزان می گردد و آنها می توانند در گردشگری های منظم به وسیله مدارس از این حوضه بازدید نمایند ضمن این که احداث ایستگاه هیدرومتری و باران سنجی همراه با پارک آبخیز در این حوضه می تواند نقش مهمی در توسعه مطالعات علمی و تحقیقاتی دانشگاه های منطقه به خصوص اعضای هیات علمی گروه مهندسی آب مرکز آموزش عالی کاشمر داشته باشد.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در این زمینه رویکرد نوینی را در پیش گرفته و ضروری است که مسوولان شهرستان از فرصت به وجود آمده و این رویکرد تازه برای توسعه پایدار کاشمر حداکثر استفاده را بنمایند.

پارک آبخیز نوعی پارک یا بوستان است که با استفاده از ظرفیت حوضه های آبخیز و موقعیت دره ها در مناطق کوهستانی ایجاد می گردد. بهره گیری از مناظر طبیعی و چشم انداز آبی از ویژگیهای شاخص این گونه تفرجگاههاست.

پارک های آبخیز یکی از روینمودهای نو در مدیریت منابع طبیعی محسوب می شوند. بعضی از حوضه های آبی منتهی به شهرها هستند و اگر کارنمودهای آبخیزداری اعم از کنترل سیلاب و رواناب ها و حفاظت خاک در آنها انجام و در کنار آن جنگل کاری، ایجاد پیست های دوچرخه سواری، پیاده روی، رصدخانه ها و پارک ها صورت گیرد جنبه تفرجگاهی در منطقه تقویت شده و به پایداری اکوسیستم منطقه و حتی درآمدزایی پایدار یاری می نماید.

کاشمر در 228 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 957

به "خبرنگاران یک استاد دانشگاه: ساخت پارک آبخیز در کاشمر ضرورت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران یک استاد دانشگاه: ساخت پارک آبخیز در کاشمر ضرورت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید