خروپف، موسیقی گوش خراش شبانه

به گزارش تور ارمنستان، خروپف یک عارضه جسمی است که هنگام خواب با دم و گاهی هم بازدم تولید می گردد و باعث رنجش فرد و مخصوصاً اطرافیان می گردد. بیشتر افرادی که در خواب خروپف می کنند از سروصدای آن چیزی نمی دانند؛ در بیشتر موارد، وجود اشکال در بافت های مختلف ناحیه گلو و حلق و یا تنگی مجاری فوقانی تنفسی سبب بروز چنین حالتی در فرد می گردد. ولی به طور

خروپف، موسیقی گوش خراش شبانه

خروپف، موسیقی گوش خراش شبانه

خروپف یک عارضه جسمی است که هنگام خواب با دم و گاهی هم بازدم تولید می گردد و باعث رنجش فرد و مخصوصاً اطرافیان می گردد. بیشتر افرادی که در خواب خروپف می کنند از سروصدای آن چیزی نمی دانند؛ در بیشتر موارد، وجود اشکال در بافت های مختلف ناحیه گلو و حلق و یا تنگی مجاری فوقانی تنفسی سبب بروز چنین حالتی در فرد می گردد. ولی به طور کلی عامل ایجاد و شدت ان در افراد فرق دارد. امروزه موروثی بودن خروپف به اثبات رسیده است. هم چنین مطالعات نشان می دهد اضافه وزن بالا هم موجب تجمع چربی در قسمت پوشش مخاطی و تنگ شدن مجرای تنفسی و نهایتاً خروپف می گردد.

خروپف که یکی از اختلالات شایع خواب است؛ به خودی خود خطری برای فرد ندارد البته باعث بر هم خوردن آرامش اطرافیان در حین خواب می گردد. ولی گاهی فرد مبتلا به خرخر شبانه، با مشکل قطع تنفس در خواب روبرو می گردد که در این صورت مراجعه به پزشک لازم است.

خروپف کردن افراد دلایل مختلفی دارد؛ تغییر در شرایط بینی یکی از دلایل بروز آن است. به طور مثال فرد سرماخورده نمی تواند از راه بینی تنفس کند. لذا در خواب خرخر می کند. تیغه بینی در برخی افراد کج است (به دلایل مادرزادی) که این حالت باعث تنگی نفس و خرخر کردن فرد می گردد. تجمع مخاط بینی در مجرای عبور هوا و پولیپ هم از دیگر عوامل موثر در بروز خروپف است.

همان طور که گفته شد خرخر خطری برای سلامت فرد در برندارد ولی اگر فرد به صورت حاد خروپف می کند، در طول روز با مسائل زیادی روبرو خواهد بود و باید به پزشک مراجعه کند؛ این افراد در طول روز معمولاً احساس خستگی و خواب آلودگی می کنند که خود زمینه ای برای مسائل دیگر است. هم چنین قلب و گردش خون فرد هم دچار اختلال می گردد.

از نظر افکار عمومی، خروپف کردن یک ویژگی مردانه است. البته این مشکل در بین مردان بیش از زنان شیوع دارد ولی گاهی در خانم ها هم دیده می گردد. شاید یکی از دلایل آن سنگینی بیش تر خواب مردان نسبت به زنان باشد. گفتنی است تحقیقات نشان می دهد برخی خانم ها در 65- 60 سالگی به بعد دچار خروپف شبانه می شوند.

خروپف کردن بچه ها

گاهی دیده می گردد برخی بچه ها در خواب خروپف می کنند. البته معمولاً این حالت موقتی است؛ چه این بچه ها هنگام ابتلا به سرماخوردگی و یا گاهی نامناسب قرار گرفتن سر هنگام خواب، به این مشکل دچار می شوند و بعد از بهبودی، مشکل خروپف رفع می گردد. البته از آن جا که خرخر بچه ها صدای بلندی ندارد چندان باعث آزار اطرافیان نمی گردد.

اگر کودکی به مدت طولانی خروپف نمود، باید فوراً او را نزد پزشک ببرید؛ چه ممکن است لوزه های کودک بزرگ شده باشد و این موضوع تنفس را برای کودک حتی در بیداری دچار مشکل می سازد. لذا درمان به موقع لازم است.

خروپف کردن در دوران بارداری

برخی خانم ها در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش تجمع آب در بافت و تورم پوشش مخاطی بینی و تنگی مجرای بینی خروپف می کنند. این حالت فشار زیادی بر ارگانیسم بدن خانم باردار وارد می سازد. هم چنین طبق تحقیقات اجرا شده خروپف مادر در دوران بارداری به کاهش وزن نوزاد می انجامد. بنابراین لازم است فرد در این شرایط حتماً با متخصص مشورت کند.

ذکر یک نکته لازم است؛ مطالعات حاکی از آن است که استعمال سیگار و مصرف برخی داروها منجر به خرخر در خواب می گردد. دود سیگار به پوشش مخاطی درون حنجره لطمه می زند. در این شرایط منوکسیدکربن تجمع یافته در بخش فوقانی مجرای تنفسی از جذب اکسیژن از طریق شش ها جلوگیری می کند. عوامل فوق منجر به خرخر در حین خواب می گردد. برخی داروها هم باعث کاهش انقباض های عضلانی و خرخر در فرد می گردد. در این شرایط لازم است به پزشک مراجعه گردد تا در صورت لزوم داروی دیگری جای گزین گردد.

برخلاف تصور برخی افراد مبتلا، تا به امروز دارویی مؤثر در رفع خروپف کشف نشده است. بنابراین از هیچ دارویی بدون مشورت پزشک استفاده نکنید.

منبع:نشریه تغذیه و سلامتی شماره - 78

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1215

به "خروپف، موسیقی گوش خراش شبانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروپف، موسیقی گوش خراش شبانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید