درباره خواص گیاه مارشمالو چه می دانید؟

به گزارش تور ارمنستان، شاید شما نیز با شنیدن نام مارشمالو بی اختیار به یاد آب نبات های شیرین و خوشمزه سفید پف کرده افتاده باشید اما بهتر است بدانید مارشمالویی که ما می خواهیم امروز در مورد آن برایتان صحبت کنیم نوعی گیاه گل دار طبی است. با هم پاره ای از خواص دارویی این گیاه را مرور می نماییم.

درباره خواص گیاه مارشمالو چه می دانید؟
احتمالا اولین چیزی که بعد از شنین نام مارشمالو به ذهنتان خطور می نماید شیرنی های سفید پف نموده ای است که این روز ها بسیار پرطرفدار شده اند. اما مارشمالو نام یک گیاهی طبی نیز می باشد. این گیاه که به خانواده Malvaceae تعلق دارد، چند ساله و گلدار است. مهم ترین مناطقی که در آن مارشمالو وجود دارد آسیای میانه و اروپا می باشد. برای قرن ها بومی های سلتیک از عصاره این گیاه برای درمان مسائل پوستی و داخلی استفاده می کردند. از همین رو دانشمندان تحقیقات زیادی را در مورد خواص مارشمالو انجام داده اند که ما در این مقاله شما را با نتایج برخی از آنها آشنا می کنیم.

درمان سرفه و سرماخوردگیاستفاده ار دمنوش ریشه مارشمالو می تواند با کاهش تورم و احتقان به مسائلی مانند گلو درد، سرما خوردگی و سرفه کمک کند. خواص آنتی اکسیدانی و توانایی های مخاطی آن باعث کاهش تحریک گلو و کاهش تورم در گره های لنفاوی شده و سرعت بهبودی را افزایش می دهد. همین خواص مارشمالو باعث شده است تا از آن در ساخت شربت های رفع سرفه و درمان سرماخوردگی استفاده گردد. همچنین به نظر می رسد که استفاده از عصاره این گیاه باعث بیشتر شدن بزاق شده که این موضوع به خشکی دهان کمک می نماید.

مبارزه با عفونت های باکتریاییاگر شما تونسیلیت، برونشیت، عفونت دستگاه ادراری یا عفونت تنفسی را تجربه می کنید، می دانید که مهم ترین نشانه های آنها عرق کردن، سوزش و حساسیت پذیری است. استفاده از دمنوش مارشمالو در قدم اول می تواند این نشانه ها را کاهش دهد. خواص مارشمالو به داشتن ویژگی های آنتی باکتریال شهره است. همین موضوع باعث شده است تا استفاده از عصاره این گیاه در رفع عفونت های باکتریایی مفید باشد. همچنین بعد از مصرف میزان ادرار شما بیشتر می گردد که این موضوع نیز به دفع باکتری ها در عفونت های ادراری کمک می نماید.

کاهش مسائل گوارشیاستفاده از ریشه مارشمالو برای بهبود سلامت دستگاه گوارش شامل کاهش یا جلوگیری از سوزش سر دل، علائم زخم معده، اسهال و یبوست است. این ماده می تواند به خوبی سطوح حساس معده را پوشانده و به این طریق از سوزانده شدن معده از طریق اسید جلوگیری کند. این موضوع برای کسانی که روزه می گیرند بسیار مفید است چرا که آنها مجبور هستند بیش از 12 ساعت در طول را با شکم خالی سر کنند. ترشح این اسید زمانی که معده شما خالی باشد می تواند آسیب های بسکمک به شما وارد کند. اگر شما قبل از افطار احساس سوزش می کنید بهتر است از عصاره این گیاه استفاده کنید.

درمان مسائل پوستیاستفاده از خواص مارشمالو برای درمان مسائل پوستی قدمنی چند صد ساله دارد. اخیرا محققان کتاب های طبی مربوط به دوره رومی ها را یافته اند که در آن نسخه هایی برای درمان مسائل پوستی از طریق عصاره مارشمالو قید شده است. این گیاه با آرام کردن سیستک عصبی- پوستی، از ایجاد حساسیت پوستی جلوگیری می نماید. از آن گذشته، خواص آنتی باکتریال مارشمالو بهترین درمان برای آکنه ها بشمار می رود. شما با مصرف موضعی عصاره این گیاه می توانید مسائلی مانند نیش حشرات، زخم، سوختگی، خراش، پوست خشک و اگزما را درمان کنید.

درمان سریع زخم های ناشی از بیماری ایدزبر اساس مطالعه اجرا شده در سال 2015 ریشه گیاه مارشمالو به علت دارا بودن خواص آنتی باکتریال می تواند در تسریع فرایند بهبود زخم های ناشی از بیماری ایدز کاربرد موثر و گسترده ای داشته باشد .این گیاه با از بین بردن باکتری های مولد عفونت در بهبود سریع تر زخم ها پوستی واقعا معجزه می نماید .

محافظت از پوست در مقابل اشعه های زیان بار خورشیدقرار گرفتن طولانی مدت در مقابل اشعه های زیان بار خورشید یا همان اشعه ماوراء بنفش (UV) ناشی از تابش خورشید، می تواند موجب بروز برخی از مسائل پوستی مانند آکنه ،چین و چروک، لکه های تیره، پیری زودرس پوست و حتی سرطان پوست گردد. بنابراین، استفاده موضعی از عصاره گیاه مارشمالو و یا استفاده از کرم های ضد آفتاب طبیعی حاوی عصاره گیاه مارشمالو می تواند به طور موثر از پوست شما در برابر اثرات مضر اشعه UV محافظت کند.

کاهنده درداین گیاه در کاهش دردهای حاد بدن مانند سردرد، درد مفاصل، درد معده و غیره بسیار سودمند است .بهتر است بدانید مصرف داروهای مسکن و ضد درد به علت بیماری یا آسیب ناشی از آن، در بلند مدت می تواند اثرات نامطلوبی برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. ریشه های بادوام این گیاه دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است که می تواند التهاب را کاهش داده و به طور طبیعی باعث کاهش درد گردد .

سلامت قلببر اساس مطالعات اجرا شده بر روی این گیاه معین شده است استفاده از داروهای طبیعی ساخته شده از عصاره های مارشمالو می تواند از گرفتگی شریان ها و تصلب شرایین جلوگیری نموده و با کاهش سطح کلسترول در خون اکسیژن کافی و مورد نیاز را به قبل برای پمپاژ بهتر خون در بدن انتقال دهد و سلامت قلب و عروق شما را تضمین نماید .

سم زدایی و پاکسازی بدنهمان طور که می دانید دو ارگان حیاتی بدن به نام کلیه ها و کبد از مهمترین ارگان های سم زدایی بدن به حساب می آیند. عصاره این گیاه با کاهش التهاب موجود در کبد و بهبود عملکرد این عضو نقش موثری در پاکسازی بدن از سموم و مواد زائد دارد.همچنین عصاره این گیاه با دارا بودن خواص دیورتیک در بهبود عملکرد کلیه ها و افزایش حجم ادرار نقش مثبتی داشته و از طریق ادرار به سم زدایی بدن کمک بسکمک می نماید . 2

بهبود خشکی دهانخشکی دهان مزمن که در پزشکی xerostomia نامیده می گردد، می تواند باعث افزایش پوسیدگی دندان، بیماری های لثه و عفونت های دندانی گردد. دهان خشک معمولا به این معناست که فرد، بزاق بسیار کمی در دهان خود دارد.

آنتی هیستامین ها، داروهای فشار خون، مسائل عصبی و بیماری های دستگاه ایمنی از جمله دلایل متعدد خشکی دهان هستند.

نویسندگان یک مطالعه نتیجه گرفته اند که افراد مبتلا به کمبود بزاق، می توانند از فواید ریشه ختمی استفاده کنند. این گیاه دارویی به درمان علائم خشکی دهان کمک کرد؛ اگرچه این دارو، موثرتر از دو روش دیگر در این مطالعه نبود. روش های درمانی دیگر این مطالعه، داروهای بدون نسخه (OTC) برای درمان خشکی دهان بودند.

برای درمان خشکی دهان، افراد می توانند از قرص های ریشه ختمی استفاده کنند. بسیار مهم است که این قرص به آرامی در دهان حل گردد و از جویدن آن خودداری گردد.

از سوی دیگر، افراد می توانند از یک چای گیاهی با استفاده از چای کیسه ای ریشه ختمی یا جوشاندن خود گیاه خشک شده، به میزان 2 تا 3 فنجان در روز استفاده کنند.

محافظت در برابر زخم های گوارشیگیاه ختمی می تواند خطر زخم های گوارشی را کاهش دهد.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که عصاره گل های ختمی، می تواند باعث محافظت روده از زخم های گوارشی گردد.

محققان از داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی (NSAID) برای القای زخم در رت ها استفاده کردند و اثرات عصاره ختمی را روی آن ها بررسی کردند. رت هایی که ریشه ختمی را دریافت کردند نسبت به رت هایی که عصاره را دریافت نکردند، کمتر دچار پیشرفت زخم های معده شدند.

بر اساس این نتایج، محققان متوجه شدند که موسیلاژ و فلاونوئیدهای موجود در گیاه ختمی، می تواند آستر مخاطی معده را بپوشاند و خطر زخم هی خاصی از جمله زخم های مرتبط با داروهای NSAID را کم کند.

محافظت گلو در برابر رفلاکس معدههنگامی که رفلاکس معده رخ می دهد، اسید از معده به درون گلو بازمی گردد که می تواند باعث آسیب زدن به مری گردد. موسیلاژ موجود در گیاه ختمی، باعث پوشاندن مری فرد می گردد؛ در نتیجه، می تواند باعث محافظت مری در برابر آسیب اسید معده گردد.

از آن جایی که گیاه برای پوشاندن گلو نیاز به تماس مستقیم با غشاهای آن دارد، فرم پودری ریشه ختمی از چای یا تنتور آن موثرتر است. 3

پی نوشت:

1.www.mag.asanteb.com

2.www.salamatweb.ir

3.www.virtualdr.ir

منبع: راسخون
انتشار: 10 آذر 1400 بروزرسانی: 10 آذر 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1279

به "درباره خواص گیاه مارشمالو چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره خواص گیاه مارشمالو چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید