درمانهای طبیعی سندرم روده تحریک پذیر

به گزارش تور ارمنستان، سندرم روده تحریک پذیر که با ناراحتی و درد شکم تعیین می گردد، یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برای سلامت پیش می آید. این مقاله در مورد چند داروی طبیعی جهت برطرف این مشکل اطلاعاتی

درمانهای طبیعی سندرم روده تحریک پذیر

برگرفته از سایت بازل

مترجم: رزیتا ملکی زاده

سندرم روده تحریک پذیر که با ناراحتی و درد شکم معین می شود، یکی از شایع ترین مسائلی است که برای سلامت پیش می آید. این مقاله در مورد چند داروی طبیعی جهت برطرف این مشکل اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می دهد. پیروی از رژیم غذایی سرشار از فیبر از جمله غلات کامل، میوه و سبزیجاتی مانند اسفناج، هویج و غیره می تواند به درمان اسهال و یبوست یاری کند. سندرم روده تحریک پذیر یا آی بی اِس (IBS) گروهی از عوارض را شامل می شود که موجب درد و ناراحتی در دستگاه گوارش می شود. متداول ترین علائم IBS، دل درد، درد معده، نفخ، یبوست و اسهال را شامل می شود. با وجود آنکه IBS موجب مختل شدن فعالیتهای روزانه می شود، اما به ندرت عوارض و مسائل طولانی مدتی برای سلامتی بوجود می آورد.

دلیل دقیق این سندرم هنوز شناخته نشده است. با این حال، مشاهده شده است که IBS در میان افرادی که از روده حساس یا سیستم ایمنی به خطر افتاده برخورداند، بیشتر شایع است. اکثریت افراد مبتلا به این عارضه علائم آن را نادیده گرفته و هیچ درمان دارویی جهت برطرف آن انجام نمی دهند. تشخیص سندرم روده تحریک پذیر بر مبنای علائم، معاینه بالینی و سابقه پزشکی بیمار انجام می شود. پس از تشخیص درست آن، پزشک ممکن است داروهایی را به منظور کنترل آن تجویز نماید. در بسیاری از اوقات، داروهای طبیعی و رژیم غذایی بعلاوه تغییراتی در شیوه زندگی می توانند به طور مؤثر علائم IBS را کنترل نمایند.

دستورالعمل های درمان طبیعی

یکی از مؤثرترین درمانهای طبیعی این سندرم روغن نعناع فلفلی است. این روغن دارویی به تسکین درد و گرفتگی شکم و نفخ با مختل ساختن جریان یافتن کلسیم در کولون یا روده بزرگ یاری می نماید. روغن نعناع فلفلی بعلاوه در کاهش انقباضات عضلانی مؤثر بوده در نتیجه درد معده را فرومی نشاند. به بچه ها و زنان باردار توصیه نمی شود روغن نعناع فلفلی را بدون مشورت با یک پزشک متخصص مصرف نمایند.

عصاره هسته گریپ فروت بعلاوه می تواند جهت از بین بردن نفخ، ناراحتی شکم و یبوست استفاده شود. بر اساس مطالعات اجرا شده بر روی زنان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر پیش از دوره قاعدگی و در طول آن، معین شده است که روغن پامچال شب (evening primrose) در کاستن از علائم مؤثر است.

فیبرهای خوراکی به تنظیم اجابت مزاج یاری می نمایند. بنابراین، پیروی از رژیم غذایی سرشار از فیبر از جمله غلات کامل، میوه و سبزیجاتی مانند اسفناج، هویج و غیره می تواند به درمان اسهال و یبوست یاری کند. اندازه فیبر مصرفی بایستی به تدریج افزایش یابد تا از بروز نفخ و یا تشکیل گاز معده جلوگیری شود. فرد می تواند مکملهای فیبر را در صورت داشتن مشکل در هضم فیبر خوراکی مصرف کند.

بیشتر بخوانید: علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

یکی دیگر از درمانهای مؤثر طبیعی خودداری از مصرف غذاهای مشکل ساز مانند غذاهای تند، نوشیدنی های کافئین دار، الکل، و شکلات است. افرادی که مشکل تشکیل گاز معده دارند، سبزیجاتی مانند کلم، بروکلی و گل کلم بایستی در رژیم غذایی شان محدود شود. از آنجا که این مواد غذایی به سختی هضم می شوند، ممکن است علائم این سندرم را تشدید سازند.

در مورد افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند (داشتن مشکل در هضم لاکتوز)، محدود ساختن مصرف محصولات لبنی در رژیم غذایی بعلاوه ممکن است به تسکین علائم این سندرم یاری کند. در حین انجام این کار، اطمینان حاصل کنید که سایر مواد غذایی سرشار از پروتئین، کلسیم و ویتامین را به رژیم غذایی خود بیافزایید. فرد می تواند به منظور هضم آسان، شیر را با ماست جایگزین سازد.

به علاوه، می تواند عادات سالمی مانند نوشیدن اندازه کافی آب و آب میوه، خوردن وعده های غذایی در فواصل منظم، و ورزش مرتب را وارد برنامه روزانه خود سازد. خاطر نشان می شود که این درمانهای طبیعی ممکن است جهت فراهم ساختن بهبودی کامل احتیاج به زمان داشته باشند. همیشه توصیه می شود که پیش از پیروی از هر یک از این گزینه های درمانی طبیعی با یک پزشک متخصص و حاذق مشورت نمایید. به منظور کسب نتایج بهتر، می توانید مدیریت استرس و سایر تغییرات در شیوه زندگی را در پیش گیرید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1248

به "درمانهای طبیعی سندرم روده تحریک پذیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمانهای طبیعی سندرم روده تحریک پذیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید