راهکارهایی برای حفظ سلامتی در هوای آلوده

به گزارش تور ارمنستان، این روزها شهروندان مرکز و بسیاری از شهرهای بزرگ دیگر کشورمان از آلودگب هوا و عوارض ناشی از آن رنج می برند. در این گزارش به چند راه حل کوتاه برای حفظ سلامتی در این شرایط می پردازیم و تصاویری از سطح شهر تهران را در این روزها می بینیم. با خبرنگاران همراه باشید.

راهکارهایی برای حفظ سلامتی در هوای آلوده

به عنوان یک عکاس شهری می توانم بگویم که روزهایی که هوای تهران آلوده است، زشت ترین چهره مرکز را می بینم و بدترین روزهای سال برای من همین روزها است. رنگ آبی آسمان با خاکستری جایگزین می گردد؛ افق دید به شدت کاهش می یابد و کنتراست تصاویری که با چشم می بینیم هم کم شده و همه چیز غنای رنگی خود را از دست می دهد. این روزها بدترین روزهای سال برای عکاسی هستند. این آلودگی هوا من را به یاد هموطنان خوزستانی می اندازد که روزهای زیادی از سال را در هوای غبارآلود و تنفس ریزگردها می گذرانند و هموطنان سیستان و بلوچستان که طوفان شن را تحمل می نمایند. من برای عکاسی در این روزهای آلوده هم در سطح شهر تردد می کنم و تصمیم گرفتم توصیه هایی که یک پزشک برای حفظ سلامتی در این روزها به من کرد را با شما در میان بگذارم.

1- مایعات زیاد بنوشید

در این روزها بهتر است نوشیدنی های گرم بیشتر بنوشید. نوشیدن مایعات باعث تسهیل فعالیت ریه می گردد و خلط هم مانع ورود هوای آلوده به ریه شما می گردد.

2- جز برای موارد ضروری از خانه خارج نشوید

بهتر است اگر کار ضروری ندارید از منزل خارج نشوید و بعلاوه اگر از منزل خارج شدید از فعالیت های سنگین بپرهیزید.

3- ساعات طولانی را در فضای باز نگذرانید

به غیر از بیماران قلبی که توصیه می گردد در این هوا اصلا از منزل خارج نشوند، به افرادی که سالم هستند هم توصیه می گردد که در این هوا بیشتر از 2 ساعت در شهر تردد ننمایند.

4- از ماسک فیلتردار بهره ببرید.

ماسک های معمولی تنها از ورود ذرات بزرگ آلودگی به مجراهای تنفسی شما جلوگیری می نمایند، پس بهتر است از ماسک های N95 بهره ببرید تا از شر ذرات ریز آلودگی هم خلاص شوید. اگر تردد شما در شهر زیاد است، بهتر است هر روز ماسک جدیدی را به صورت بزنید و اگر در منطقه ها آلوده تر شهر تردد می کنید، بهتر است در روز 2 بار ماسک را عوض کنید. دقت کنید ماسکی بزنید که کاملا سطح بینی و دهان شما را بپوشاند.

5- فعالیت هایی که تنفس را سریع تر می نمایند انجام ندهید

پیاده روی طولانی و جا به جا کردن بار سبک و سنگین را در این هوا فراموش کنید. از نفس عمیق کشیدن هم پرهیز کنید تا هوای آلوده به ریه شما نفوذ نکند.

6- از عطسه و سرفه کردن خود جلوگیری نکنید

عطسه و سرفه در این هوا یک مکانیزم واکنشی طبیعی برای خروج آلودگی از مجراهای تنفسی هستند. پس از آن ها جلوگیری نکنید.

7- از سیستم حمل و نقل عمومی بهره ببرید

این مورد را هر روز در رسانه ها می بینید و می شنوید که تعداد زیادی خودروی تک سرنشین در شهرها تردد می نمایند. شاید دل کندن از راحتی یک خودروی شخصی سخت باشد اما بهتر است برای بهتر کردن این شرایط کمی به خود سختی بدهید و از وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس، تاکسی و مترو بهره ببرید.

به امید اینکه در سال های آینده برای برطرف مشکل آلودگی هوا همه با هم بتوانیم قدم هایی جدی تر برداریم. آیا شما هم توصیه ای برای حفظ سلامتی در روزهایی که هوا آلوده است دارید؟ آن ها را با خبرنگاران و خوانندگان ما در میان بگذارید.

منبع: کجارو
انتشار: 13 بهمن 1400 بروزرسانی: 13 بهمن 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1350

به "راهکارهایی برای حفظ سلامتی در هوای آلوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی برای حفظ سلامتی در هوای آلوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید