راهکارهای ساده و معجزه آسا برای درمان موهای سوخته

به گزارش تور ارمنستان، سوختگی و آسیب دیدگی مو یک مشکل رایج است که بسیاری از افراد به خصوص زنان با آن روبرو می شوند. خوشبختانه، امروزه انبوهی از محصولات و درمان های مختلف برای برطرف این مشکل وجود دارد که همگی نوید احیا و ترمیم موهای آسیب دیده را می دهند. برخی از این راهکارها را می توانید به تنهایی در خانه امتحان کنید، اما برای انجام تعدادی از آن ها باید به سالن های زیبایی بروید. اگر می خواهید درباره نحوه درمان موهای سوخته اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مقاله از خبرنگاران مگ را تا پایان بخوانید.

راهکارهای ساده و معجزه آسا برای درمان موهای سوخته

آنالیز دلایل سوختن مو

سوختن مو دلایل مختلفی دارد که از رایج ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده بیش از حد از محصولات حاوی مواد شیمیایی که چربی طبیعی مو و پوست سر را از بین می برند
  • رنگ کردن یا دکلره کردن مکرر مو
  • استفاده از سشوار بعد از هر بار شست وشوی مو
  • استفاده بیش از حد از اتوهای صاف نماینده یا فرنماینده ی مو
  • عوامل محیطی (برای مثال، تغییر دما و رطوبت یا تماس طولانی مدت با نور خورشید)
  • ورود به استخر با موهای خشک (آبکشی مو قبل از شنا می تواند جذب کلر را به حداقل برساند.)

برترین راه های درمان موهای سوخته و آسیب دیده

اگر به راهنمای مراقبت از مو مراجعه کنید، با طیف وسیعی از راه چارههای خانگی و حرفه ای روبرو می شوید که همگی مدعی هستند می توانند به ترمیم موهای سوخته و آسیب دیده یاری نمایند. اما کدام یک از آن ها واقعا موثرند؟ در این بخش به تعدادی از راه چارههای مفید که برای انجام آن ها باید از آرایشگر یا فرد باتجربه یاری بگیرید، اشاره می کنیم.

1. موهای خود را کوتاه کنید

معمولا نوک مو بیشتر از سایر قسمت های آن دچار آسیب می گردد. اگر این بخش آسیب دیده را کوتاه کنید، مابقی مو زیباتر و شاداب تر به نظر می رسد. برای درمان موهای سوخته با دکلره، سشوار و… به آرایشگاه مراجعه کنید و از آرایشگر خود بخواهید که انتهای آسیب دیده موهای شما را به اندازه یک تا 2 سانتی متر کوتاه کند. سعی کنید حداقل هر 6 تا هشت هفته یک بار این کار را انجام دهید تا از ایجاد موخوره و آسیب بیشتر جلوگیری گردد.

2. از روغن داغ یاری بگیرید

استفاده از روغن داغ یکی از برترین راه ها برای احیای موهای سوخته است. روغن ساقه های آسیب دیده مو را ترمیم می نماید و رطوبت را در آن ها به دام می اندازد. این باعث می گردد موهای شما پرتر و سالم تر به نظر برسد.

بهتر است برای استفاده از روغن داخل به سالن زیبایی مراجعه کنید. با این حال، امکان انجام آن در خانه هم وجود دارد. برای این کار کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • از مانند نارگیل، بادام و آرگان برای درمان موهای سوخته بهره ببرید. این روغن ها به تغذیه و ترمیم موهای شما یاری می نمایند.
  • ظرف روغن را به یاری یک قابلمه حاوی آب داغ گرم کنید.
  • اندازه روغنی که استفاده می کنید به اندازه آسیب دیدگی موها و طول و ضخامت آن ها بستگی دارد. ابتدا از یک تا 2 قطره روغن آغاز کنید، وگرنه ممکن است موهایتان بیش از حد چرب به نظر برسد.
  • یک کلاه دوش یا پوشش پلاستیکی را روی سر خود بگذارید و اجازه دهید روغن حداقل 30 دقیقه روی موها بماند.
  • موهای خود را با آب سرد و شامپوی بدون سولفات ملایم بشویید.
  • بگذارید موهایتان با جریان هوا خشک گردد.

3. درمان موهای سوخته با اولاپلکس را امتحان کنید

اولاپلکس (Olaplex) محصولی است که برای ترمیم موهای سوخته فرموله شده است و معمولا در سالن های آرایشی استفاده می گردد. این محصول فاقد سولفات، سیلیکون و فتالات است و برای احیای موهای بسیار آسیب دیده به کار می رود.

مو حاوی میلیون ها پیوند دی سولفیدی است که به آن استحکام و ثبات می بخشند. اولاپلکس پیوندهای دی سولفیدی شکسته مو را دوباره به هم متصل می نماید که این امر به نوبه خود باعث بهبود ساختار موهای سوخته و آسیب دیده می گردد.

اولاپلکس برای همه انواع مو نتایج فوری ارائه می دهد. این محصول برای کسانی که به علت استفاده مکرر از رنگ مو با مشکل سوختگی و آسیب دیدگی روبرو شده اند بسیار مناسب است.

انواع درمان گیاهی موهای سوخته

استفاده از محصولات طبیعی مثل روغن گیاهی می تواند راه چاره موثری برای ترمیم موهای آسیب دیده باشد. این محصولات به علت نداشتن مواد شیمیایی مضر نه تنها به مو آسیب نمی زنند، بلکه به بهبود سلامت کلی آن یاری می نمایند.

امروزه درمان موهای سوخته با روغن زیتون، روغن آرگان مراکشی و روغن آووکادو هواداران زیادی دارد. این روغن ها یک لایه محافظ روی ساقه مو ایجاد می نمایند و استحکام آن را را از ریشه افزایش می دهند. علاوه بر این، از شکستگی مو جلوگیری می نمایند.

روش های خانگی برای درمان موهای سوخته

با روش های خانگی هم می توان به ترمیم و احیای موهای سوخته یاری کرد. اینکه از کدام روش بهره ببرید به اندازه آسیب دیدگی موهای شما بستگی دارد. اگر به علت استفاده زیاد از رنگ مو و ابزارهای حرارتی یا عوامل محیطی با مشکل سوختن مو روبرو شده اید، راه چارههای زیر را امتحان کنید:

1. از ماسک موی حاوی مواد مرطوب نماینده بهره ببرید

بدون شک خرید ماسک مراقبتی مو به درمان فوری موهای سوخته یاری می نماید. چون این نوع موها فاقد رطوبت هستند و بسیار خشک به نظر می رسند. این روزها انواع مختلفی از ماسک مو در بازار وجود دارد که توانایی انجام هر کاری را دارند. برای مثال، می توانند استحکام مو را افزایش دهند و به حفظ رطوبت آن یاری نمایند.

علاوه بر ماسک موهای آماده می توانید از ماسک موهای خانگی هم بهره ببرید. اگر موهای سوخته و آسیب دیده دارید، بهتر است به سراغ ماسک موی حاوی تخم مرغ و عسل بروید. چون زرده تخم مرغ دارای پپتیدهای محلول در آب است که مو را نرم می نمایند و رشد آن را بهبود می بخشند. عسل هم سرشار از مواد مغذی مختلف است و خاصیت نرم نمایندگی و ضدمیکروبی دارد.

توصیه می گردد هفته ای یک بار از ماسک موی مخصوص موهای سوخته بهره ببرید. اگر موهایتان به شدت سوخته یا آسیب دیده است، هفته ای 2 بار روی آن ها ماسک مو بمالید. برای تهیه ماسک موی خانگی به مواد زیر احتیاج دارید:

  • زرد ه تخم مرغ
  • یک قاشق غذاخوری عسل
  • 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون

برای درست کردن ماسک مو طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • زرده تخم مرغ و روغن زیتون را با همزن بزنید تا یکدست شوند.
  • عسل را با سایر مواد مخلوط کنید.
  • موهای خود را بشویید و با حوله خشک کنید. سپس مخلوط فوق را از ریشه تا نوک موها بمالید.
  • سر خود را با کلاه دوش بپوشانید تا ماسک مو به عمق کوتیکول ها نفوذ کند.
  • اجازه دهید ماسک مو حدود 30 دقیقه بماند.
  • موهای خود را با آب سرد و شامپوی بدون سولفات ملایم بشویید.
  • بگذارید جریان هوا موهایتان را خشک کند.

2. اندازه استفاده از شامپو را کاهش دهید

راه چاره دیگری که برای درمان موهای سوخته با اتو، سشوار، دکلره و… توصیه می گردد کاهش دفعات استفاده از شامپو است. چون مواد شیمیایی موجود در شامپوها می توانند چربی طبیعی پوست سر را از بین ببرند. به عبارت دیگر، شست وشوی بیش از حد باعث کاهش رطوبت موها می گردد و خشکی آن ها را تشدید می نماید.

برخی از کارشناسان توصیه می نمایند در فصل زمستان یک روز به تعداد روزهایی که از شامپو استفاده نمی کنید، بیفزایید. به عنوان مثال، اگر در حالت عادی موهای خود را هر 2 تا سه روز یک بار می شویید، در ماه های سرد زمستان این کار را هر سه تا چهار روز یک بار انجام دهید.

نکته:

کسانی که موهای سوخته و آسیب دیده دارند، باید از شامپوی ملایم بدون سولفات استفاده نمایند تا موها هیدراته بماند. شامپوهای حاوی روغن آرگان، گلیسیرین و شی باتر به حفظ نرمی و لطافت مو یاری می نمایند. روغن آرگان یک ماده پرکاربرد است که در بسیاری از محصولات مراقبت از مو مورد استفاده قرار می گیرد. چون اندازه زیادی آنتی اکسیدان و پلی فنل دارد که همگی برای ترمیم مو ضروری هستند. شی باتر هم مرطوب نماینده است و به آبرسانی موهای سوخته یاری می نماید.

3. از نرم نماینده های بعد از حمام بهره ببرید

برای جلوگیری از آسیب مو یا درمان موهای سوخته با رنگ، سشوار و… توصیه می گردد از نرم نماینده های بعد از حمام که به آبکشی احتیاج ندارند بهره ببرید. این نرم نماینده ها غالبا حاوی مواد مرطوب نماینده مثل گلیسیرین، پروتئین هیدرولیزشده، کراتین و روغن های طبیعی هستند.

نرم نماینده های بعد از حمام به تغذیه موها یاری می نمایند و آن ها را مرطوب نگه می دارند. علاوه بر این، می توانند مانند یک سد از موها در برابر عوامل محیطی آسیب رسان محافظت نمایند. این محصولات بعلاوه وز موها را کاهش می دهند و جلوی ایجاد موخوره را می گیرند. با این حال، توصیه می گردد به صورت محدود از آن ها بهره ببرید. چون زیاده روی در این کار به چرب شدن موها منجر می گردد.

4. از جریان هوا برای خشک کردن موهای خود یاری بگیرید

برای جلوگیری از آسیب سشوار به مو بهتر است موهای خود را با جریان هوا خشک کنید. چون گرمای ناشی از ابزارهای حرارتی باعث از بین رفتن رطوبت مو می گردد و احتمال سوختن مو را افزایش می دهد.

با موهای خود مهربان باشید و سعی کنید استفاده از ابزارهایی که ممکن است به موهای شما آسیب برسانند را کاهش دهید. بعلاوه اگر می خواهید از آن ها بهره ببرید، قبل از انجام این کار، یک محصول محافظ حرارتی را روی موهای خود بمالید تا از بروز آسیب جلوگیری گردد. این محافظ های حرارتی به صورت لوسیون و اسپری در بازار در دسترس هستند.

راه چارههای برطرف وزی موهای سوخته

اکنون که در خصوص راه های ترمیم موی آسیب دیده و درمان موهای سوخته با سشوار، دکلره و… اطلاعات کسب کردید، بهتر است با راه های کاهش وز مو هم آشنا شوید.

برخی از افراد به طور طبیعی موهای مجعد و وز دارند. با این حال، این مشکل ممکن است در کسانی که موی صاف دارند هم دیده گردد. چون هر نوع آسیب دیدگی می تواند احتمال وز شدن مو را افزایش دهد. شستن موها با آب بسیار داغ، استفاده از محصولات حاوی مواد خشن، استفاده مکرر از ابزارهای حرارتی و شستن بیش از حد مو در بروز این مشکل نقش دارد.

شما می توانید با استفاده از سرم مو، نرم نماینده بعد از حمام و ماسک مو با وزی موهای خود مقابله کنید. علاوه بر این، رعایت نکات زیر هم ممکن است یاری نماینده باشد:

  • از حوله ی میکروفایبر برای حذف رطوبت اضافی مو بهره ببرید.
  • روی روبالشی ابریشمی یا ساتن بخوابید. چون ابریشم و ساتن اصطکاک را کاهش می دهند. بنابراین موها به آرامی روی آن ها می لغزند که این موضوع احتمال وز شدن آن ها را در حین خواب به حداقل می رساند.
  • دفعات استفاده از ابزارهای حرارتی را کاهش دهید.
  • موهای خود را زیاد نشویید.
  • از محصولات حاوی مواد خشن مثل سولفات و الکل دوری کنید.

روغن آرگان و روغن نارگیل برای برطرف وزی مو انتخاب خوبی هستند. بعلاوه می توانید یک تا 2 بار در هفته از سرکه سیب و ماسک موی حاوی آووکادو یا تخم مرغ بهره ببرید:

  • سرکه سیب: یک سوم لیوان سرکه سیب را با یک لیتر آب گرم مخلوط کنید و آن را روی موهای خود بریزید. بعد از یک تا سه دقیقه، موهایتان را با آب خنک بشویید و آن ها را به یاری جریان هوا خشک کنید.
  • ماسک آووکادو: 2 تا چهار قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با یک عدد آووکادوی له شده مخلوط کنید و آن ها را 20 تا 30 دقیقه روی موهای خود بگذارید. سپس موهایتان را با شامپو بشویید.
  • ماسک تخم مرغ: 2 عدد تخم مرغ را با همزن بزنید، آن ها را به موهای خود بمالید و بعد از 15 دقیقه با شامپو بشویید. در صورت تمایل می توانید برای تهیه این ماسک یک عدد تخم مرغ را با روغن نارگیل یا آرگان مخلوط کنید.

کلام پایانی

استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی یا ابزارهای حرارتی، شرایط محیطی نامساعد و شنا کردن با موهای خشک باعث سوختگی و آسیب دیدگی مو می گردد. راه چارههای زیادی برای برطرف این مشکل وجود دارد که از آن جمله می توان به استفاده از ماسک مو، نرم نماینده مو و روغن های گیاهی اشاره نمود. اگر این راه چارهها موثر نبودند، توصیه می گردد به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: byrdie, stylecraze, healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 تیر 1403 بروزرسانی: 20 تیر 1403 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1719

به "راهکارهای ساده و معجزه آسا برای درمان موهای سوخته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای ساده و معجزه آسا برای درمان موهای سوخته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید