7 علت خارش پوست سر و 15 روش درمان خانگی و پزشکی

به گزارش تور ارمنستان، دلیل خارش پوست سر و روش های درمان آن چیست؟ خارش پوست سر یکی از است که معمولاً به دلایل متفاوتی اتفاق می افتد. این مشکل گاهی موجب بروز التهاب، درد، و حتی در سر می گردد و مشکلاتی جدی برای فرد ایجاد می نماید. اما مهم ترین دلیل خارش پوست سر چیست؟ آیا چیزی در خصوص مؤثرترین روش های درمان خارش پوست سر می دانید؟ در این مقاله از در می توانید با دلیل و درمان خارش سر آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص درمان خارش سر پاسخ خواهیم داد.

7 علت خارش پوست سر و 15 روش درمان خانگی و پزشکی

علت خارش پوست سر

خارش پوست سر مسئله ای است که خیلی از ما آن را به نحوی تجربه نموده ایم. گاهی اوقات این خارش به حدی زیاد می شود که فرد به پوست سر خود آسیب وارد می نماید و سبب ایجاد تورم و پوسته شدن سر می شود. اما علت خارش پوست سر چیست؟ در ادامه می توانید با رایج ترین دلایل خارش سر آشنا شوید.

1- درماتیک سبورئیک

یکی از رایج ترین دلایل خارش پوست سر مشکل درماتیک سبورئیک است. این مشکل معمولاً در نواحی مثل پوست سر، صورت و پشت بدن که غدد فراوری نماینده چربی وجود دارد ایجاد می شود و سبب ایجاد خارش، پوسته و گاهی اوقات التهاب پوست سر می شود.

2- شوره سر

معمولاً افرادی که پوست سر آن ها به شدت خشک است و از شوره سر رنج می برند، دچار خارش در ناحیه سر می شوند. شوره سر می تواند نوع خفیفی از درماتیک سبورئیک باشد.

بیشتر بخوانید: روش های درمان شوره سر با روغن زیتون

3- عدم آبکشی مناسب پوست سر

جالب است بدانید که در بسیاری از مواقع عدم شستشوی صحیح موها نیز می تواند فرد را با مسائلی مثل حساسیت، خارش و حتی ریزش موها روبرو کند. افرادی که بعد از استفاده از شامپو به اندازه کافی موهای خود را آبکشی نمی نمایند، معمولاً در اثر تجمع کف روی پوست سر دچار خارش و علائم حساسیت پوست می شوند.

4- شپش مو

شپش یک نوع حشره است که از خون انسان تغذیه می نماید و بیشتر در ناحیه سر زندگی می نماید. این حشره به راحتی از تماس شخصی به شخص دیگر منتقل می شود و موجب ایجاد خارش شدید سر می شود. انواع را می دانید؟

5- پسوریازیس پوست سر

حدود 50 درصد از افرادی که به بیماری پسوریازیس مبتلا هستند، از این مشکل در ناحیه سر رنج می برند. در این بیماری روی پوست سر لکه هایی قرمز و پوسته هایی شبیه به شوره ایجاد می شود که معمولاً این پوسته ها درشت و سفید رنگ هستند. شدت خارش و پوسته سر در این بیماری معمولاً در افراد مختلف با توجه به شدت بیماری فرق دارد.

6- اگزما

گاهی اوقات علت خارش پوست سر ابتلا به اگزما است. اگزما موجب ایجاد خارش، سورش و قرمز شدن پوست سر می شود و می تواند به جز پوست سر روی سایر بخش های بدن نیز تأثیر بگذارد. این مشکل گاهی در اثر استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی ایجاد می شود و گاهی اوقات نیز دلایل دیگری دارد.

7- مسائل عصبی

گاهی اوقات خارش سر بدون هیچ علامتی ایجاد می شود. در بسیاری از مواقع مسائل عصبی، استرس و اضطراب شدید موجب خارش پوست سر می شود. در این مواقع معمولاً فرد علاوه بر خارش، ریزش مو را نیز تجربه می نماید.

روش های درمان خارش پوست سر

برای درمان خارش پوست سر معمولاً راهکارهای متفاوتی وجود دارد. اگر شدت خارش پوست سر خیلی زیاد نباشد و سبب ریزش شدید موها و یا التهاب بیش از حد نشود، خودتان می توانید به راحتی این مشکل را در خانه درمان کنید. در بیشتر مواقع استفاده از روش های خانگی درمان خارش سر می تواند به شما یاری کند تا از شر این مشکل راحت شوید. در ادامه می توانید با برترین روش های رفع خارش پوست سر آشنا شوید.

1- از سرکه سیب بهره ببرید

یکی از برترین روش ها برای رفع کردن خارش پوست سر به خصوص در افراد مبتلا به پسوریازیس است. برای این کار باید اندازهی سرکه سیب طبیعی را روی بخشی از پوست سر تست کنید. اگر پوستتان واکنش نشان نداد، می توانید از آن بهره ببرید.

نحوه استفاده از سرکه سیب برای رفع خارش پوست سر

نصف لیوان سرکه را با نصف لیوان آب ترکیب کنید و از این ترکیب چند بار در هفته بهره ببرید. برترین روش این است که مخلوط سرکه و آب را داخل یک شیشه اسپری دار بریزید و روی پوست سرتان اسپری کنید و سپس بعد از این که کاملاً خشک شد، موهایتان را بشویید.

2- روغن درخت چای را امتحان کنید

یک درمان بی نظیر برای خارش پوست سر و کاهش علائم پسوریازیس و شوره است. از طرف دیگر این روغن حتی برای از بین بردن شپش سر نیز مؤثر است. روغن درخت چای پوست سر را ضدعفونی می نماید و قارچ ها و باکتری های مضر را از بین می برد.

نحوه استفاده از روغن درخت چای برای درمان خارش سر

برای استفاده از روغن درخت چای باید 8 تا 10 قطره از این روغن را به شامپوی خود اضافه کنید. سپس طبق روال قبل از شامپو بهره ببرید تا به مرور خارش پوست سرتان از بین برود.

3- از روغن علف لیمو بهره ببرید

استفاده از روغن علف لیمو که در بعضی از صابون ها و شامپوها نیز استفاده می شود یکی دیگر از روش های درمان خارش پوست سر است. استفاده از این روغن شوره را درمان می نماید و موجب تسکین خارش پوست سر می شود.

نحوه استفاده از علف لیمو برای خارش سر

برای استفاده از روغن علف لیمو باید 2 قطره از آن را به یک قاشق غذاخوری از شامپوی خود اضافه کنید و موها را با شامپو بشویید و سپس آبکشی نمایید.

4- روغن زیتون را امتحان کنید

را می شناسید؟ روغن زیتون که همه ما آن را به عنوان سالم ترین روغن خوراکی می شناسیم، یک روش مؤثر برای درمان خانگی خارش سر است. استفاده از روغن زیتون اگزما و شوره سر را درمان می نماید و برای درمان خارش سر بسیار مؤثر است.

نحوه استفاده از روغن زیتون برای درمان خارش پوست سر

برای درمان خارش پوست سر با روغن زیتون باید اندازهی روغن را روی کف سر بریزید و با نوک انگشت سرتان را ماساژ دهید. اجازه دهید روغن برای 1 ساعت روی سرتان بماند و سپس موها را آبکشی کنید.

5- روغن نارگیل ارگانیک به کف سرتان بمالید

یکی از برترین روغن ها برای جلوگیری از خشکی پوست و درمان اگزما است. استفاده از این روغن می تواند به مرور علائم حساسیت و اگزما را کاهش دهد و خارش پوست سر را رفع کند.

نحوه استفاده از روغن نارگیل برای خارش پوست سر

برای درمان خانگی خارش سر و بدن می توانید اندازهی روغن نارگیل ارگانیک را گرم کنید و سپس به آرامی روی پوست سر و بدن ماساژ دهید. سپس اجازه دهید روغن برای 20 تا 30 دقیقه یا یک شبانه روز روی پوست بماند و سپس موهایتان را آبکشی کنید. برای اثربخشی بیشتر می توانید یک بار در هفته از این روش بهره ببرید.

6- جوش شیرین را امتحان کنید

دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است و می تواند میکروب های مضر روی پوست سر را که موجب عفونت و خارش می شوند نابود کند.

نحوه استفاده از جوش شیرین برای رفع خارش پوست سر

برای رفع کردن خارش کف سر با جوش شیرین باید 2 تا 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با اندازهی آب ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس این خمیر را برای 10 تا 15 دقیقه روی پوست سر قرار دهید. سپس موها را آبکشی کنید.

7- ژل آلوئه ورا را امتحان کنید

یکی از برترین روش های طبیعی برای خلاص شدن از شر خارش سر و حساسیت های پوستی است. این ژل پوست سر را مرطوب می نماید و خارش پوست را درمان می نماید. استفاده از ژل آلوئه ورا برای درمان خارش و شوره و بعلاوه رفع علائم اگزما بسیار مفید است. استفاده از این ژل برای درمان خارش پوست سر بعد از رنگ مو نیز بسیار مؤثر است.

نحوه استفاده از ژل آلوئه ورا برای درمان خارش پوست سر

برای استفاده از ژل آلوئه ورا باید ژل را از برگ آلوئه ورا جدا کنید و یا ژل طبیعی آلوئه ورا را از عطاری ها تهیه کنید. سپس آن را برای 15 تا 20 دقیقه روی پوست سر قرار دهید. در نهایت موهایتان را با آب ولرم بشویید.

8- از آب لیمو ترش بهره ببرید

آب لیمو ترش به علت اسیدهایی که در آن وجود دارد، دارای خواص ضد میکروبی است. استفاده از آبلیمو نه تنها خارش پوست سر بلکه التهاب و حساسیت های پوستی را درمان می نماید.

نحوه استفاده از آب لیمو ترش برای درمان خارش سر

برای این کار باید 2 تا 3 قاشق غذاخوری آب را با کمی آب رقیق کنید. سپس یک پنبه را در ترکیب آب و لیمو فرو کنید و آن را در تمام پوست سر بمالید. 5 تا 10 دقیقه صبر کنید و در نهایت سرتان را با آب ولرم بشویید.

9- روغن آرگان را امتحان کنید

استفاده از یکی دیگر از روش های درمان خارش پوست سر است که به خصوص برای افراد مبتلا به پسوریازیس و خشکی پوست سر بسیار مؤثر است.

نحوه استفاده از روغن آرگان برای رفع خارش سر

برای رفع کردن خارش و حساسیت پوست سر می توانید اندازهی روغن آرگان را روی پوست سرتان ماساژ دهید. سپس اجازه دهید روغن برای یک شب روی سر بماند و صبح موها را آبکشی کنید. این کار را حداقل هفته ای یک بار انجام دهید تا خارش سرتان کاملاً رفع شود.

10- از آب پیاز برای رفع خارش پوست سر بهره ببرید

پیاز دارای خواص ضدمیکروبی است و عفونت و التهاب پوست سر را از بین می برد. استفاده از پیاز به سلامت موها و رشد بیشتر موها نیز یاری می نماید.

نحوه استفاده از پیاز برای درمان خارش پوست سر

یک روش مؤثر برای درمان خانگی خارش سر این است که یک عدد پیاز را بنده کنید و آب آن را جدا کنید. سپس آب پیاز را با پنبه روی تمام سطح پوست سرتان بمالید. بعد از 20 تا 30 دقیقه می توانید موها را آبکشی کنید. برای اثربخشی بیشتر بهتر است هفته ای یک بار از این روش بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات پیاز و طبع و مصلح آن

11- اندازهی روغن جوجوبا را روی کف سر ماساژ دهید

روغن جوجوبا دارای خواص مرطوب نمایندگی است و به رفع خشکی و خارش پوست کم می نماید. از طرف دیگر روغن جوجوبا موجب هیدراته شدن پوست سر می شود و با تنظیم چربی پوست سر خارش را درمان می نماید.

نحوه استفاده از روغن جوجوبا برای رفع خارش پوست سر

برای استفاده از روغن جوجوبا تنها کافی است که اندازهی از روی را روی نوک انگشتان خود بریزید و روی کف سر و موها ماساژ دهید. اجازه دهید روغن تا صبح روی پوست سرتان بماند و صبح موها را آبکشی کنید.

12- از موز له شده بهره ببرید

از جمله این است که سرشار از ویتامین B6، ویتامین C، منیزیم و پتاسیم است. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از موز می تواند پوست سر را مرطوب کند و از ایجاد شوره و خارش جلوگیری نماید.

نحوه استفاده از موز له شده برای درمان خانگی خارش پوست سر

برای استفاده از این ماسک باید دو عدد موز را با پشت چنگال کاملاً له کنید. سپس اندازهی روغن نارگیل و شیر نارگیل به آن اضافه کنید. حال این ماسک را روی کف سر و موها بزنید و بعد از 30 دقیقه می توانید موها را آبکشی کنید. برای تسکین خارش پوست سر بهتر است در هفته دو بار از این ماسک استفاده شود.

13- ترکیب ماست و تخم مرغ را امتحان کنید

ماسک تخم مرغ و ماست یکی از قدیمی ترین روش ها برای درمان خارش پوست سر است. این ماسک سرشار از پروتئین است، فولیکول های مو را تقویت می نماید و از خارش و شوره پوست سر جلوگیری می نماید.

نحوه استفاده از ماسک ماست و تخم مرغ برای خارش پوست سر

برای استفاده از این ماسک باید 3 تا 4 قاشق غذاخوری ماسک را با یک عدد تخم مرغ ترکیب کنید. اندازه کمی آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید. حالا این ماسک را روی کف سر و موها قرار دهید. بعد از 1 ساعت می توانید موها را آبکشی و با شامپو بشویید. برای اثربخشی بیشتر می توانید 2 بار در هفته این ماسک بهره ببرید.

14- از جو دو سر پرک بهره ببرید

پرک یکی دیگر از مواد فوق العاده مؤثر برای محافظت از پوست سر و بعلاوه رفع خشکی و خارش پوست است. جو دوسر خواص ضدالتهابی دارد و به کاهش سوزش پوست نیز یاری می نماید.

نحوه استفاده از جو دوسر پرک برای درمان خارش پوست سر

به منظور رفع خارش پوست سر می توانید 1 مشت جو دوسر پرک را در یک پارچه نخی بریزید و آن را ببندید. سپس پارچه را در یک کاسه آب ولرم بگذارید و مدام حرکت دهید. اجازه دهید عصاره جو دوسر پرک از آن خارج شود. حال این آب را روی پوست سر بریزید تا خارش پوست سر درمان شود.

15 از شامپوهای مخصوص بهره ببرید

برای رفع خارش پوست سر می توانید از شامپوهای ضد شوره حاوی سالیسیلیک اسید، سلنیوم سولفید بهره ببرید. شامپو زینک پیریتیون نیز برای رفع خارش و شوره سر بسیار مفید است. نوع دیگری از شامپوها که حاوی کتوکونازول هستند نیز در بعضی مواقع می توانند برای درمان خارش پوست سر مؤثر باشند. توجه داشته باشید که این نوع شامپو برای بچه ها زیر 12 سال و خانم های باردار مناسب نیست.

سوالات متداول

برترین روش درمان خارش پوست سر بعد از رنگ مو چیست؟

برای درمان خارش پوست سر بعد از رنگ مو می توانید اندازهی ژل آلوئه ورا روی پوست سر بمالید تا علائم حساسیت و قرمزی رفع شود.

علت خارش پوست سر چیست؟

درماتیک سبورئیک، اگزما، شوره، عدم آبکشی مناسب موها، شپش، پسوریازیس و مسائل عصبی از رایج ترین دلایل خارش پوست سر هستند.

منابع: medicalnewstoday، stylecraze، kamaayurveda

منبع: افق کوروش
انتشار: 7 آبان 1401 بروزرسانی: 7 آبان 1401 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1563

به "7 علت خارش پوست سر و 15 روش درمان خانگی و پزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 علت خارش پوست سر و 15 روش درمان خانگی و پزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید