سئات آتکا با مشخصات فنی قدیمی در خودروسازان راین ، آنالیز فنی

به گزارش تور ارمنستان، قوی ترین سئات آتکا دنیا قرار است به وسیله خودروسازان راین فراوری گردد. آتکا 187 اسب بخاری در شرایطی به ایران وارد شد که قوای محرکه آن در بازار خودرو اروپا دیگر خریداری ندارد. سئات در حال حاضر این SUV خود را با موتورهای کم حجم و پر بازده به فروش می رساند.

سئات آتکا با مشخصات فنی قدیمی در خودروسازان راین ، آنالیز فنی

سئات آتکا

بیت ران - محمد فتح اللهی - ATECA خودرویی است که در لاین آپ SEAT میان Arona و Tarraco قرار می گیرد. سئات آتکا در حقیقت فولکس واگن تیگوان است که با شمایلی ساده تر و با نشانی اسپانیایی به دست مشتری می رسد.

سئات نام خودروهای خود را از روی منطقه ها و لوکیشن های خاص اسپانیا انتخاب می نماید. Ateca هم از این قاعده مستثنی نبود. آتکا در واقع نام روستایی است که در میان Barcelona و Zaragoza واقع شده است که آبشار زیبایی هم دارد.

اما اگر از سال های دور پیگیر اخبار ورود خودروهای سئات به ایران بودید، می دانید که نام آتکا برای ما کاملاً آشنا است. برند سئات سال ها در اختیار شرکت کیهان موتور آرین بود.

کیهان موتور آرین برای دراختیار داشتن برند SEAT مدت ها با تعیین موتور (نماینده اسبق پورشه در ایران) درگیر بود. به طوری که در سایت وزارت صمت نماینده این خودروساز اسپانیایی کیهان موتور آرین بود. اما در وبسایت رسمی SEAT نام تعیین موتور به عنوان نماینده اصلی مشاهده می شد.

کیهان موتور آرین تعداد محدودی سئات لئون در بازار ایران فروخت. اما نکته مهمتر این بود که واردات سئات آتکا هم در دستور این واردنماینده قرار داشت. حتی تصاویری هم از سئات آتکا مدل 2017 در سایت کیهان موتور آرین بارگذاری شد. اما این خودرو هیچ وقت به ایران نرسید.

برند سئات و خودروسازان راین

سئات آتکا

خودروسازان راین در دهه 80 محصولاتی مانند هیوندای ورنا و آوانته را در ایران فراوری می کرد. این نماینده رسمی هیوندای در ایران که زیر مجموعه صنایع خودروسازی کرمان است در ابتدای دهه 90 شروع به فراوری گریت وال ولیکس سی30 کرد.

دوران افول این خودروساز ایرانی هم با فراوری همین خودرو شروع شد و کار به فراوری راین V5 و R3 رسید. حقیقت این است که برند سئات برای خودروسازان راین زیادی بزرگ است.

اگر خودروساز دیگری اقدام به فراوری و فروش محصولات این برند اروپایی می کرد، سئات آینده خوبی در ایران داشت. اما به احتمال زیاد سئات آتکا هم مانند Leon در تعدادی محدود و کاملاً ناشناخته به کشوران می آید.

خودروسازی راین گرچه در طول سالهای گذشته حضوری بسیار پیروز در بازار خودرو ایران داشت. اما در سالهای اخیر تبدیل به برندی شکست خورده و گمنام شد.

این خودروساز داخلی حتی با محصولاتی که در طول سالهای اخیر فراوری کرد نتوانست خدمات خوبی به مشتریانش ارائه دهد. در نتیجه اگر فراوری سئات آتکا در خودروسازی راین به حقیقت بپیوندد، نباید در انتظار درخشش آن در بازار باشیم. چرا که راین، زیر ساخت کافی و مناسب برای خدمات این خودرو را در اختیار ندارد.

هزینه کمتر، خودرو بهتر

سئات آتکا

در بازار خودرو بریتانیا، سئات آتکا حدوداً 2500 پوند از فولکس واگن تیگوان مقرون به صرفه تر است. همین موضوع یکی از دلیل های پیروزیت آتکا در آن کشور به شمار می رود.

آتکا در مقایسه با تیگوان حتی ظاهری اسپرت تر هم دارد. اما برای آنکه ساخت آن مقرون به صرفه تمام گردد، بعضی از موارد کاربردی را در آن نمی بینیم.

سئات آتکا برای یک خانواده چهار و حتی پنج نفره خودرویی کاملاً مناسب و در بازار اروپا مالی است. اگر تویوتا RAV4 را یکی از رقبای این خودرو در نظر بگیریم باید گفت که رقیب ژاپنی کیفیت بالاتری دارد.

پشتی صندلی های عقب آتکا قابل تنظیم نیستند. همین موضوع باعث می گردد که احتمالاً در سفرهای طولانی کمی ناراحت به نظر برسد. اما فضای کافی برای سر و زانوها وجود دارد. برای نمونه تویوتا برای راحتی بیشتر سرنشینان عقب RAV4 اجازه تنظیم زاویه آنها را می دهد.

یکی دیگر از روش های کاهش هزینه در فراوری آتکا، دو رنگ نبودن تریم داخلی و استفاده زیاد از پلاستیک است. به طوری که بخش بالایی درب ها کاملاً از پلاستیک خشک فراوری شد که خیلی هم رضایت بخش نیست.

اما سئات برای کارایی بیشتر آتکا فضای بسیار زیادی در داخل کابین ایجاد کرد. جالیوانی های بسیاری در داخل اتاق این خودرو مشاهده می گردد و حتی زیر صندلی راننده هم یک کشو برای اشیاء کوچک وجود دارد.

در مجموع سئات آتکا مناسب افرادی است که نسبت به محصولات فولکس واگن، بودجه کمتری برای خرید یک شاسی بلند دارند. اما در ازای پرداخت هزینه برای خرید آتکا، ظاهر اسپرت تری هم دریافت می نمایند.

تعیینات فنی سئات آتکا در ایران

سئات آتکا

آتکا ظاهراً قرار است با موتور دو لیتری (1984 سی سی) EcoTSI (کد موتور DKZA) در خودروسازان راین فراوری گردد. این موتور که از سال 2017 در زیر درب موتور آتکا مشاهده می گردد می تواند 187 اسب بخار در 6 هزار دور در دقیقه نیرو فراوری کند.

گشتاور این موتور چهار سیلندر خطی که به صورت عرضی در زیر درب موتور مشاهده می گردد نیز 320 نیوتن متر است که در میان دورهای 1500 تا 4100 برترین کارایی لازم را دارد.

نکته مهم درباره موتور 187 اسب بخاری آتکا این است که دیگر در بازار خودرو اروپا آن را پیدا نخواهید کرد. حقیقت این است که سئات دیگر آتکا را با این موتور در اروپا نمی فروشد. چرا که موتورهای پر بازده 1.5 لیتری TSI با 150 اسب بخار قدرت و 1 لیتری 110 اسب بخاری خریداران بیشتری دارد.

نیروی موتور این شاسی بلند اروپایی به هر دو محور آن منتقل می گردد و وظیفه این انتقال نیرو برعهده یک گیربکس دو کلاچه است.

این گیربکس دو کلاچه که DSG نام دارد گرچه به سرعت عمل تعویض دنده را انجام می دهد، اما در رانندگی شهری رفتار کندی دارد. گیربکس DSG سئات آتکا 7 سرعته است که می توان حالات رانندگی متفاوتی را با آن تجربه کرد.

شتاب صفر تا صد کیلومتر این شاسی بلند 1494 کیلوگرمی، 7.1 ثانیه است و آتکا می تواند تا 212 کیلومتر بر ساعت به سرعت گیری خود ادامه دهد.

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر است با 4381 × 1841 × 1615 میلیمتر. فاصله بین دو محور آن نیز 2638 میلیمتر اعلام شد.

امکانات سئات آتکا

خودروسازان راین ظاهراً نسخه فول این خودرو را به بازار ایران خواهد آورد. البته تریم دقیق آن تعیین نیست. اما می توان حدس زد که امکاناتی مانند چراغ های LED، سنسورهای پارک جلو و عقب، سامانه های کنترل کشش و پایداری، ایربگ های سرنشینان جلو، ایربگ های جانبی و پرده ای، صفحه نمایش 8.25 اینچی لمسی (9.2 اینچی در نسخه لوکس) نمایشگر 10.25 اینچی کلاستر، Apple Car Play و Android Auto بدون سیم، شارژر وایرلس تلفن همراه و… در آن وجود داشته باشد.

نمایشگر 10.25 اینچی سئات آتکا

در داخل سئات آتکا شاید هیجان خاصی را نبینیم. اما در ازای مبلغ پرداختی یکی از باکیفیت ترین تریم های داخلی یک SUV را تجربه خواهیم کرد. البته که برای تجربه سطح بالاتری از کیفیت باید مبلغ بیشتری هم پرداخت. چرا که ولوو XC40 یا رنج روور اووک قطعاً در زمینه کیفیت یک سر و گردن بالاتر هستند.

مدل های دو دیفرانسیل (نمونه های فراوریی خودروسازان راین) سئات آتکا حجم محفظه بار 485 لیتری دارند. این حجم برای مدل های دیفرانسیل جلو به 510 لیتر هم می رسد.

قیمت سئات آتکا در اروپا

آتکا در 4 تریم مختلف به فروش می رسد. تریم Reference که مدل پایه است در آلمان 26/310 یورو قیمت دارد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر است با 1/444/419/000 تومان.

تریم FR و Xperience هم در نمایندگی های این برند 33/820 یورو (1/856/718/000 تومان) قیمت خوردند. اما تریم style که از Reference بالاتر است، 29/830 یورو (1/637/667/000 تومان) قیمت دارد.

تریم Reference دارای مانیتور 8.25 اینچی، رینگ های 16 اینچی و هشدار خستگی راننده است. در تریم style رینگ ها 17 اینچی می شوند و چراغ های LED عقب به همراه سنسور پارک عقب هم به نمای ظاهری آن اضافه می گردد.

مدل FR در ظاهر اسپویلر عقب دارد و با رینگ های 18 اینچی قابل خرید است. در این مدل چراغ های جلو هم LED است و آپشن هایی مانند ورود بدون کلید و استارت دکمه ای هم وجود دارد.

تریم Xperience هم در ظاهر قطعات کروماتیک دور شیشه ها، روف ریل های کرومی و نورپردازی داخلی مولتی کالر را ارائه می نماید.

سئات آتکا را بخریم یا نه؟

سئات آتکا

این موضوع را می دانیم که سئات آتکا اکنون با موتور دو لیتری توربو 187 اسب بخار در حال تست های جاده ای است. اما تعیین نیست که خودروسازان راین این نمونه را از کجا تهیه نموده است.

در تمامی فهرست قیمت ها و وب سایت های رسمی سئات در بازار خودرو اروپا، هیچ آتکایی با این موتور به چشم نمی خورد. آیا خودروسازان راین در حال تست خودرویی است که تعیینات فنی آن در قاره سبز خریداری ندارد؟

حتی در بازار خودرو ترکیه هم این شاسی بلند سئات را نمی توانید با موتور دو لیتری توربو پیدا کنید. پس تصور تهیه لوازم این خودرو از کشورهای همسایه هم اشتباه است.

از طرفی دیگر سئات آتکا با خودروسازی در حال ورود به ایران است که کارنامه درخشانی ندارد. شاید عملکرد خودروسازان راین در دهه های پیشین قابل دفاع بود. اما این خودروساز داخلی در طول سالهای اخیر فعالیتی بسیار ضعیف و کم رنگ در بازار ایران داشت.

SEAT برند فوق العاده خوب اسپانیایی است که متاسفانه سرنوشت خوبی در ایران نداشت. حال که قرار است دوباره پای این برند مطرح به ایران باز گردد، همه چیز درباره پیروزیت این برند در کشورمان به عملکرد خودروسازان راین بستگی دارد.

افزایش شدید قیمت کارخانه ای خودرو ؛ بازار خودرو در انتظار تورم بزرگ

تسلا ترکیه رسماً با فروش Model Y شروع به کار کرد / فهرست قیمت تسلا در ترکیه

فردا SX5 فردا موتورز خودرویی قدیمی با آپشن های ناقص / آنالیز تخصصی

فیدلیتی XB1 اولین کراس اوور 300 اسب بخاری بهمن موتور / آنالیز تخصصی

منبع: بیت ران
انتشار: 22 فروردین 1402 بروزرسانی: 22 فروردین 1402 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1635

به "سئات آتکا با مشخصات فنی قدیمی در خودروسازان راین ، آنالیز فنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سئات آتکا با مشخصات فنی قدیمی در خودروسازان راین ، آنالیز فنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید