ساکورای ژاپنی و بهارنارنج ایرانی؛تفاوت کجاست؟

به گزارش تور ارمنستان، در زبان ژاپنی به شکوفه های گیلاس می گویند ساکورا. چندی پیش در اخبار ژاپنی ها آمده بود که زودرس ترین فصل روییدن شکوفه گیلاس (ساکورا) در ژاپن در 1200 سال گذشته بی سابقه بوده است.

ساکورای ژاپنی و بهارنارنج ایرانی؛تفاوت کجاست؟

ایسنا: دانشمندانِ ژاپنی می گویند، فصلِ شکوفه گیلاس سال جاری زودتر از همواره فرا رسیده است. در 1200 سالی که زمان به شکوفه نشستن درخت های گیلاس در ژاپن ثبت شده، این نشانه سنتی بهار هیچ وقت اینقدر زود فرا نرسیده بود.

محمدرضا اسلامی، مدرس دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا در ادامه یادداشتی که در کانال شبکه توسعه منتشر شده نوشته است: به نظرتان این خبر یک جایش ایراد ندارد؟ یک بار دیگر این خبر را بخوانید؟ 1200 سال گذشته؟؟!!

واقعیت آن است که به شکوفه نشستن درخت های گیلاس در کیوتو از سال 812 میلادی در اَسنادِ دربارِ امپراتوری ژاپن ثبت شده است. یعنی از 1200 سال پیش به این سو، همه ساله روزِ آغازِ ساکورا در ژاپن به شکل مکتوب ثبت و ضبط می شده است.

حالا این را مقایسه کنید با رخداد دوم؛ عید سال جاری، آغازِ زودهنگامِ عطر بهار نارنج در کوچه های شیراز، باعث تعجب خیلی ها شد. همه ساله، سمفونیِ شکوفه ها اردیبهشت ماه رخ می داد و هوایِ اردیبهشت، هوایِ بهشت می شد. اما سال جاری، روزهای دوم یا سوم فروردین عطرِ بهار نارنج همه جا پخش شد. آیا ما از تاریخ 1200 سال گذشته بهار نارنج خبر داریم؟ از خیر آن بگذریم. حتی خبر نداریم 700 سال پیش در همان شیراز، حافظ دقیقا در چه سالی متولد شده؟ و در چه سالی مُرده؟ معلمان حافظ چه کسانی بوده اند؟ با که ازدواج نموده؟ فرزندانش چطور بوده اند؟ هیچ! ما هیچ از حافظ نمی دانیم بجز اطلاعاتی مبهم و کلی. بجز غزلیات هر آنچه از حافظ داریم مُشتی اطلاعاتِ حدودی و کلی است.

بیشتر بخوانید:

نکته حیرت انگیز دوم: دانشگاه کانسای مطالعه ای نموده و گزارش داده که برند ساکورا باعث درآمد گردشگری سیصدمیلیارد ین یا 2.7 میلیارد دلاری برای ژاپن می گردد. در ایام ساکورا شاهد 63 میلیون سفر (جابجایی) و ورود 11 میلیون گردشگر خارجی برای مشاهده این رخداد هستیم. برای اینکه دردناک بودن این عدد را بهتر درک کنیم کل سود خالص هلدینگ معظم پاناسونیک با سیصد هزار کارمند در بهترین سال ها حدود 2.7 میلیارد دلار است.

تحلیل و تجویز راهبردی:

به دلایل مختلف ما در ثبت و ضبط تاریخ، آمار و رخدادها مشکل داشته ایم و از این فرهنگ شفاهی نیز آسیب دیده ایم. ما ده ها شرکت پیروز و کارآفرین الهام بخش، صدها گیاه دارویی، صدها جاذبه گردشگری و هزاران داستان تاریخی داریم اما در مستندسازی و معرفی دنیای آن و از آن مهم تر تبدیل آن به کسب وکارهای تولیدنماینده ثروت، چقدر پیروز بوده ایم؟

ژاپنی ها مردمانی آرام دارند. اما ساکورا در کشورِ سکوت و صنعت، با سروصدایِ تبلیغاتی بسیار می آید و براحتی هم نمی رود! چرا براحتی نمی رود؟ چون جغرافیایِ ژاپن به گونه ای است که مجموعه ای از جزایر باریک در امتداد گستردۀ شمال به جنوب قرار گرفته اند و مثلا وقتی که ساکورا در جنوب کشور در حوالی کیوشو و هیروشیما آغاز می گردد، بیش از یک ماه طول می کشد تا این شکوفه ها به هوکایدو در شمال (و در نزدیکی روسیه) برسند. در تمام این چهل-پنجاه روز، پیوسته تلویزیون از ساکورا گزارش می دهد و تصاویر شکوفه های صورتی و سپید به متنِ اخبار کشیده می گردد. رسانه، ساکورا را به تعبیر حافظ زان سویِ هفت پرده به بازار می کشَد!

اما نه تنها شکوفه های گیلاس، بلکه اساسا سایرِ گلها هم در جغرافیایِ ژاپن عطر و بویِ چندانی ندارند. برخلاف جغرافیایِ ایران، که گاه چند غنچه گل محمدی، انفجار عطر به پا می نمایند.

اما ما چه می کنیم؟ شکوفه های بهار نارنج در سکوت می آیند و می فرایند و ما هم به ادامۀ طبق روال گذشته مشغولیم! هر سال، ایام بهار نارنجِ ایران مقارن است با ساکورا در ژاپن، اما برخلافِ ساکورای ژاپن، بهار نارنج، ریالی درآمد گردشگری خلق نمی کند!

علت آن است که ما دنیا را نمی شناسیم. هر چقدر دنیا را بیشتر بشناسیم، خود را بیشتر شناخته ایم. کسی می گفت اگر کسی فقط در لندن زندگی نموده باشند هیچ گاه لندن را نخواهد شناخت. شناخت دنیا، سرآغاز شناخت ایران است. شناخت نقاط تمایز و مزیت های پنهان ایران. کسی که ساکورای بی بوی ژاپنی را دیده باشد می تواند منزلت عطر بهار نارنج ایران را درک کند.

و نکته آخر اینکه برای گذار از حسرت عظیم به فرصت عظیم؛ از خود بپرسیم چه چیزهایی در ایران هست که برای ما معمولی است اما برای دنیا، جذاب، شگفت آور، متمایز و کمیاب است و چگونه می گردد این شگفتی کمیاب را به کسب وکارهای میلیون دلاری تبدیل کرد. ایران سرشار از شگفتی های جذاب میلیون دلاری است. و سیاستگذاران نیز اندکی فضا را باز بگذارند تا دنیا، ایران را کشف کند. درآمد میلیارد دلاری از توریسم دور از دسترس نیست به شرط اعتماد به خویش و ارتباط با دیگران.

بیشتر بخوانید:

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 19 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1000

به "ساکورای ژاپنی و بهارنارنج ایرانی؛تفاوت کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساکورای ژاپنی و بهارنارنج ایرانی؛تفاوت کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید