فرار کارگردان جوان از خبرنگاران!
به گزارش تور ارمنستان، ، نشست خبری فیلمعامه پسندبا حضور عوامل و بازیگران فیلم برگزار گشت.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، نشست خبری فیلمعامه پسند به کارگردانی سهیل بیرقی با حضور عوامل و بازیگران فیلم در حالی برگزار گشت که عدم پاسخگویی کارگردان فیلم نسبت به پرسش های خبرنگارانی که به فضای سراسر تلخ سومین فیلمش معترض بودند، حاشیه ساز شد.
نشست خبری فیلم عامه پسند به کارگردانی، تهیه کنندگی و نویسندگی سهیل بیرقی با حضور عوامل فیلم، سهیل بیرقی(کارگردان، تهیه کننده و نویسنده)، حسین جعفریان(مدیرفیلم برداری)، کریستف رضاعی(آهنگساز)، مجید کریمی (مجری طرح)، هوتن شکیبا و باران کوثری بازیگران فیلم و با اجرای محمود گبرلو و آنتونیاشرکا(منتقد)شنبه دوازدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار گشت.
در ابتدای نشست آنتونیا شرکا درخصوص فیلم گفت: بعد از دو فیلم من و عرق سرد که با دو قهرمان سرکار داشتیم در فیلم سوم آقای بیرقی موضوع قهرمان به آن صورت مطرح نیست. در این فیلم با زن میانسالی سرو کار داریم که در زندگی شخصی خودش شکست خورده و خصلت مبارزه در او وجود ندارد.این زن می توانست در شهر خود بماند و به زندگی اش ادامه دهد اما مهاجرت می کند و برای تغییر شرایط زندگی اش تلاش مضاعف می کند.
وی در ادامه شرح داد: در فیلم، فهمیه با مردهای زیادی سرکار دارد و واکنش های مختلفی از او نسبت به آن ها می بینم.کارگردان ما را در جایگاهی می نشاند و وادارمان می کند که ببینیم سهم ما در روبرو با سیل زنانی که در این شرایط زندگی می کنند چگونه است؟
شرکا با شرح اینکه ما در فیلم به جز میلاد مرد دیگری را در قاب نمی بینیم اضافه کرد: میلاد در عامه پسند همانقدر تنهاست که فهمیه تنهاست، او به دلیل تنها زندگی کردنش چوب جامعه را می خورد و فهمیه نیز به گونه ای دیگر تنهاست.
این منتقد با تاکید بر اینکه بیرقی در جاری کردن نگاه زنانه پیروز بوده، ادامه داد: فلش های مختلفی از نگاه و ساختار زنانه در این فیلم دیده می شود که بیرقی این ریسک را در نمایش عمومی این فلش ها به جان خرید.
در ادامه نشست، باران کوثری در مورد همکاری با سهیل بیرقی گفت: به گفته بسیاری از بازیگران آقای بیرقی شیوه ای را پیش پای شما می گذارد که می توانید متفاوت کار کنید. ما تمرین های طولانی در این فیلم با یکدیگر داشتیم و بودن هوتن شکیبا تجربه همکاری بسیار خوبی برایم بود.
هوتن شکیبا نیز در ادامه گفت: در تولید این فیلم به قدری همه چیز به جا و سر جایش بود که نگرانی به جز ایفای درست نقش و شخصیت نداشتم. همچنین با حضور پارتنرهایم تجربه خوبی در این فیلم داشتم.
بیرقی نیز از حضور هر دو بازیگرفیلم (هوتن شکیبا و باران کوثری) تشکر کرد و گفت: بسیار ممنونم که فراتر از بازیگر برای من یار بودند.تاثیر تک تک عوامل فیلم در جریان آن بسیار مشهود است.
بیرقی در ادامه درباره ایستایی فیلمبرداری شرح داد: اوج فیلمسازی وکارگردانی برای من در سادگی است و سخت ترین نوع ساخت فیلم نیز در سادگی است.
همچنین باران کوثری در پاسخ به سوالی درباره لحجه اش در فیلم بیان کرد: سه نفر از دوستان در فرایند فیلمسازی دیالوگ ها و لحجه را با من تمرین کردند و سهیل بیرقی خیلی روی درست تلفظ شدن و لحجه این کارکتر حساس بود.
بیرقی نیز در این ارتباط شرح داد: من زادگاهم شهرضاست و تلاش کردیم در این کارکتر گویش میانه ای را انتخاب کنیم.
نویسنده این فیلم اعلام کرد: ویژگی روایت غیر خطی که در فیلم شاهد هستید مبتنی بر بازیگوشی در صحنه بود که تدوین آن نیز بسیار در این فرایند موثر بود.
تهیه کننده این فیلم در ارتباط با انتخاب این رده سنی برای کارکتر فهمیه گفت: کمترین توجه موجود، متوجه مادران ماست و ما در حق آنها ظلم می کنیم. هیچ گاه به آنها در قالب انسان آزاد بودن حق نمی دهیم. فیلم به همین علت احساس مرثیه را روایت می کند. این زن به این دلیل که عامه پسند نیست حذف خواهد شد.
کریستف رضاعی، آهنگساز این فیلم نیزدر مورد موسیقی عامه پسند مطرح نمود:همکاری با بیرقی و نظم و تفکر او کاملا در کار مشهود است و کارگردان این فیلم دقیق می دانست که چه آهنگی در بخش های مختلف می خواهد.
او در ادامه گفت: من ایده های دیگری برای این فیلم داشتم و اتودهای مختلفی برای بیرقی فرستادم که او هنگام سناریو نوشتن به این نوع موسیقی که همسو با دهه پرسوناژ فهمیه است، رسیده بود.
شکیبا درباره حضور در این فیلم با وجود کمرنگ بودن نقش شرح داد: من پس از دریافت سیمرغ پیشنهاد کم نداشتم. با وجود استرس در انتخاب فیلم، دغدغه فیلم عامه پسند و همچنین نقشم را دوست داشتم. میلاد نقش سختی بود و سعی کردم با نقش رفاقت کنم.
بیرقی همچنین درباره نقدها در مورد لحجه این فیلم گفت: لحجه شهرضایی تفاوت زیادی با شهر اصفهان دارد و هیچ هویت و اشتراکی با هیچ شهری ندارد. کاش ابتدا شهرضا و لحجه آن را بشناسیم و بعد در این خصوص نظر بدیم.
شرکا در مورد کارکتر زن این فیلم گفت: در خاتمه فیلم در سالن زیبایی فهمیه را می بینیم که با امید به زندگی خود ادامه می دهد و دیگر اجازه نمی دهد زیبایی روی صورت او اعمال شود.
بیرقی درباره انتخاب سن کارکتر زن قهرمان فیلم گفت: انتخاب سن برای کارکتر منطق عجیبی نمی خواهد و می توان با نگاه به شرایط اطراف شخصیت فیلم را انتخاب کرد. فیلم در مورد زن معمولی بود که تصمیم می گیرد دیگر معمولی نباشد.
بیرقی در ادامه شرح داد: در جهان بینی من زن معترض وجودش احساس می شود و زنان همزمان دچار طغیان دسته جمعی هستند.
بیرقی در پاسخ به این سوال که چرا در فیلم تصویر هیچ مردی دیده نمی شود و چرا شخصیت میلاد به عنوان تنها مرد نشان داده شد؟ اضافه کرد:به دلیل علاقه من به سادگی و مینیمالیسیم، فیلم این پیشنهادرا می دهد که بدون دیدگاه های عامه پسند بودن شخصیت افراد را تعریف کنیم.
بیرقی از تاثیر مجری طرح در فرایند این فیلم گفت: اگر مجید کریمی نبود تهیه کنندگی و مستقل بودن اتفاق نمی افتاد.
هوتن شکیبا هم با تاکید بر اینکه به دنبال جایزه نیستم گفت:از اینکه این کارکتر را بازی کردم خوشحالم و خیلی سال است که تئاتر بازی می کنم و علاقه مندم در این حوزه جایزه دریافت کنم اما در فبازی نقش هیچ موقع به دنبال جایزه نبودم.
منبع: خبرگزاری دانشجو