مسجد جامع اصفهان؛ مذهب و هنر در یک قاب

به گزارش تور ارمنستان، اصفهان یکی از کلان شهر های بزرگ ایران محسوب می گردد که دارای جاذبه های گردشگری، تفریحی، تجاری و از همه مهم تر تاریخی است. زیبایی های این شهر تمامی ندارد و به هر کجای شهر اصفهان که بروید با فرهنگ، آداب و رسومی خاص آشنا می شوید، انگار در حال ورق زدن برگه هایی از تاریخ ایران هستید. در این مطلب می خواهیم به معرفی یکی دیگر از آثار زیبا یعنی مسجد جامع اصفهان بپردازیم و به صورت کامل آن را مورد آنالیز قرار دهیم.

مسجد جامع اصفهان؛ مذهب و هنر در یک قاب

توجه کنید که این مسجد با مسجد جامع عباسی یا همان مسجد امام اشتباه نگردد، زیرا این دو مسجد با یک دیگر متفاوت بوده و شباهت چندانی به هم ندارند. پس با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید.

کتیبه های مسجد جامع اصفهان چقدر قدمت دارد؟

کتیبه ها قدمتی بسیار دیرینه دارد که اولین آن ها به قرن 5 هجری قمری برمی گردد.

آیا مسجد جامع اصفهان ثبت دنیای شده است؟

بله، این مسجد در دی ماه سال 1389 هجری شمسی در یوسنکو بر آورده شد و در پرونده جامع ثبت شده است.

مسجد جامع اصفهان دقیقا کجاست؟

برای رسیدن به مسجد جامع اصفهان می توان از خیابان کمال به خیابان کمرزین رفته و به مسجد برسید.

تاریخچه مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان که بعضی آن را با نام های مسجد جامع عتیق و مسجد آدینه نیز می شناسند، یکی از مهم ترین بناهای تاریخی شهر اصفهان محسوب می گردد که قدمت آن به قرن دوم هجری قمری بازمی گردد.

این بنای زیبا در سال 156 هجری قمری با ابعاد کوچک و متناسب با جمعیت آن دوره اصفهان ساخته شد که یکی از عوامل شهر نشینی در آن دروه نیز بود. 70 سال پس از این ماجرا درست در سال 226 هجری به فرمان خلیفه معتصم عباسی مسجد خراب شد و مسجدی تازه با ستون های چوبی ساخته شد که هنوز هم اثرات آن پابرجاست.

مهم ترین تغییرات در دوره سلجوقیان روی این بنای تاریخی اعمال شد. در آن موقع معماران از الگوی مسجد عربی فاصله گرفته و با ایجاد چهار ایوان در چهار ظلع این مسجد سبکی تازه را پدید آورنداند که به مسجد ایرانی معروف شد. در سال 515 هجری قمری این مسجد به وسیله اسماعیلیان به آتش کشیده شد و قسمت عظیمی از این مسجد خراب شد، اما در طول تاریخ به وسیله ایلخانی، مظفری، تیموری، صفوی و قاجار باسازی و مورد بازسازی قرار گرفته است که ما این بنا تاریخی و زیبا را مدیون آن ها هستیم.

معماری مسجد جامع اصفهان و مشخصات بنا

مسجد جامع اصفهان با نقشه چهار ایوانی ساخته شده و از آن جایی که هنر و معماری 15 قرن دوران اسلامی را در خود گرد آورده است، یکی از زیباترین آثار تاریخی کشور محسوب می گردد. همان طور که در بالا نیز اشاره کوچکی شد، این مکان در گذشته به سبب آتش سوزی و جنگ های تعدد آسیب های فراوانی دیده و دوباره مورد باسازی و بازسازی قرار گرفته.

در حال حاضر مجسد دارای ورودی های مختلفی است که هر یک فضای مسجد را به بخش های از بافت پیرامون آن مرتبط می نماید.

  • تور اصفهان
  • هتل اصفهان
  • بلیط هواپیما اصفهان

یکی از مهم ترین اقدام هایی که پس از این مسجد سعی شد در تمامی مسجاد از آن استفاده گردد، معماری مسجد ایرانی بود که در آن چهار ایوان زیبا در ضلع های شمالی، جنوبی، غربی و شرقی بنا شد که هر کدام به ترتیب با نام های صفه درویش، صفه صاحب، صفه استاد و صفه شاگرد شناخته می شوند.

نمای داخلی صحن مسجد و کاشی کاری ها طبق اسناد به جای مانده مربوط به قرن نهم هجری قمری است که احتمالا مناره ها نیز مربوط به همان زمان هستند و در همان قرن ساخته شده اند.

توصیف کلی بخش های مختلف مسجد

اگر بخواهیم یک توصیف کلی از مسجد جامع اصفهان داشته باشیم باید بگویم مسجد از قسمت های مختلفی تشکلی شده که این قسمت ها شامل شبستان مسجد که باگچ بری های بسیار زیبایی تزئین شده، گنبد جنوبی که در دروه سلجوقیان ساخته شده، گنبد شمالی که به صورت قرینه با گنبد جنوبی است، ایوان درویشی که در ضلع شمالی قرار گرفته است، ایوان صاحب که در ضلع جنوبی قرار گرفته است، ایوان استاد که در ضلع مغرب واقع شده، ایوان شاگرد که در ضلع مشرق واقع شده، ایوان عمر که در متنهی الیه ضلع شرقی قرار گرفته است، شبستان زمستانی بیت الشتا و مسجد الجایتو که در شمال ایوان استاد قرار گرفته است و یک شبستان کوچک و زیبا است که تماشا کردن از آن خالی از لطف نیست. مسجد جامع اصفهان تمامی قسمت های نام برده را شامل می گردد و با ورود به آن حس می کنید که در صحن های حرم مطهر امام رضا(ع) قرار دارید.

سردر، شبستان ها و گنبد مسجد جامع

سر در ابواسحاقیه

سر در ابواسحاقیه در شمال غربی مسجد جامع اصفهان قرار گرفته است که به کوچه ابواسحاقیه اصفهان ختم می گردد؛ البته در بیشتر مواقع قابل تردد نیست و درب آن بسته است. روی این سر در لوحی وجود دارد که مربوط به سال 1301 هجری قمری است که روی آن با خط ثلث آیه 23 تا 39 سوره ص نوشته شده است.

شبستان ها

یکی از زیباترین شبستان های مسجد جامع اصفهان شبستان صفوی است که در انتهای جنوب غربی مسجد قرار گرفته است. کارشناسان معتقد اند که این شبستان در دروه تیموری ساخته شده است. این شبستان زیبا به دو قسمت تقسیم شده است که قسمت شرقی از ستون های بسیار زیادی که به صورت مربعی و شطرنجی هستند و بعلاوه 28 چشمه در سقف تشکیل شده است.

در قسمت غربی نیز شش طاق با دهانه 9 متری، هفت چشمه به صورت باریک روی طاق ها ایجاد شده است. یکی دیگر از زیباهایی این شبستان قسمت محراب آن است که با سنگ مرمر ساخته شده و اشعار زیبایی نیز روی آن نوشته شده است.

گنبد

گنبد اصلی این مسجد که با نام گنبد تاج المک که به گنبد خاکی نیز معروف است در قرن پنجم هجری قمری ساخته شده و طبق اسناد موجود گنبد را وزیر ملک شاه سلجوقی ساخته است و در کتیبه ای که روی آن نصب شده نام وزیر و سال دقیق ساخت آن نوشته شده است.

راه های دسترسی به مسجد جامع

پس از رسیدن به شهر زیبای اصفهان برای رفتن به این مسجد به چندین روش مختلف می توانید اقدام کنید. در روش اول می توانید از خیابان کمال وارد خیابان کمرزین شوید و تا ورودی مسجد پیاده بروید. در روش دوم می توانید از خیابان مجلسی وارد خیابان ابن سینا شوید و حدودا 10 دقیقه پیاده روی کنید.

در هر صورت شما می توانید از وسایل عمومی مانند تاکسی مترو و اتوبوس برای رسیدن به این نقطه از شهر اصفهان بهره ببرید. برای اطلاع بیشتر می توانید به نقشه زیر مراجعه نموده و از آدرس دقیق این بنای تاریخی آگاه شوید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از مسجد

شما برای بازدید از این مکان تاریخی می توانید همه روزه از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر و از 14 تا 16:30 عصر با پرداخت هزینه جزئی بازدید کنید.

جاذبه های تماشای اطراف مسجدجامع اصفهان

جاذبه های که در نزدیکی مسجد وجود دارد شامل:

  • بازار صفهان
  • میدان کهنه
  • عصارخانه
  • مسجد هارونیه
  • هتل عباسی اصفهان
  • هتل سوئیت اصفهان
  • بلیط قطار اصفهان
  • هتل پارسیان کوثر
  • هتل عالی قاپو اصفهان
  • هتل آسمان اصفهان

هتل ها

هتل های که در نزدیکی این بنای زیبا وجود دارد و می توانید با مراجعه به آن ها از امکانات رفاهی خوبی برخوردار شوید، این هتل ها شامل موارد زیر است:

  • هتل هشت بهشت
  • هتل عباسی
  • هتل صفوی
  • هتل ستاره اصفهان

رستوران ها

در این منطقه که مسجد جامع قرار گرفته است رستوران های بسیار باکیفیتی وجود دارد که شما اگر در آن مکان ها غذایی بخورید، هیچگاه مزه آن را فراموش نخواهید کرد. این رستوران ها شامل:

  • کافه نمکدان
  • رستوران قصر منشی
  • رستوران نقش دنیا
  • رستوران شهرزاد

نتیجه گیری

درکل اگر دوست داریداز جاذبه های تماشای شهر اصفهان تماشا کنید، پیشنهاد می گردد حتما از مسجد جامع اصفهان بازدید کنید، زیرا تمدن اصفهان در گرو این آثار و بنای بسیار ارزشمند است.

منبع: علی بابا
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1477

به "مسجد جامع اصفهان؛ مذهب و هنر در یک قاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد جامع اصفهان؛ مذهب و هنر در یک قاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید