نبود یارانه کاغذ باعث بی کاری همه دست اندرکاران کتاب می شود

به گزارش تور ارمنستان، به گزارش خبرنگاران مدیر بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه سومین ناشری است که مهر در ادامه پرونده کاغذ یارانه ای و نبودش سراغش رفته اند. این مدیر نشر هم معتقد است در شرایط فعلی، شرایط بازار تولید و عرضه کتاب، به گونه ای است که حذف یارانه کاغذ توسط دولت، به تعطیلی این بازار می انجامد.

نبود یارانه کاغذ باعث بی کاری همه دست اندرکاران کتاب می شود

اسماعیل حسن زاده در این باره می گوید: حقیقت این است که با توجه به بحران هایی که در کشور وجود دارد، و مساله تحریم و حواشی مالی آن، به طور معمول و در روندی عادی نمی شود کتاب چاپ کرد؛ چه برسد به این که شرایط بخواهد بدتر هم بشود.

وی اضافه نمود: به عنوان مثال، ما در حال حاضر کتاب هایی داریم که پیش تر چندین بار چاپ شده اند ولی به دلیل تعداد صفحات بالا، جلدسازی خاص یا نفیس و پرهزینه بودن، امروز امکان چاپ و فروش آن ها وجود ندارد. موضوع این است که تولید آنها بسیار هزینه بر شده و هر اندازه هم که کف قیمت و سود را درنظر بگیریم، بازهم قیمتی فوق العاده بالا خواهند داشت و از آنجا که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و توان خرید این دست کتاب ها را ندارند، از چاپ شان صرف نظر کرده ایم.

این ناشر گفت: این مشکل، تنها یک نمونه از خروار است. حالا فکر کنید، کاغذ یارانه ای بخواهد قطع شود. در این صورت قیمت گذاری کتاب چگونه خواهد بود؟ و آیا با وضع مالی موجود، خریداری برای آن کتاب داریم؟ این جاست که عملا صنعت نشر تعطیل می شود.

حسن زاده گفت: 50 درصد هزینه های کتاب، مربوط به کاغذ است؛ یعنی نیمی از کار. حالا اگر هزینه، سه برابر شود، نه تنها من ناشر بی کار می شوم، بلکه مترجم ها، مولف ها، لیتوگراف ها، صحاف ها، چاپخانه دارها و تمام موسساتی که در آماده سازی کتاب نقش دارند، به تدریج کم کار و بی کار می شوند. ناشران همین حالا هم به زحمت خود را سرپا نگه داشته اند تا بحران فعلی را از سر بگذرانند. چندماه پیش بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه، مشمول دریافت کاغذ یارانه ای شد و به ما اعلام کردند بیایید کاغذ خود را دریافت کنید. ما تا دوماه پیش پولی برای پرداخت و دریافت این کاغذ یارانه ای نداشتیم چون در واقع نقدینگی نداشتیم. چند بار پیام دادند که اگر نیایید، سهم کاغذتان باطل می شود. بالاخره با قرض کردن، توانستم کاغذها را تحویل بگیرم. این مسائل نشر کتاب پارسه نمونه ای نوعی از مسائل سایر ناشران هم هست.

وی گفت: آن چه مشخص است، با همین رویه فعلی که مصایب و خطرهاست در آن، نمی شود به خوبی به کار ادامه داد، و ناشران صرفا در اندیشه بقا و حفظ داشته های خود هستند. این داشته ها فقط سرمایه مالی نیست بلکه نیروی انسانی کارآموخته، برنامه ریزی برای آینده، پروژه ها و مجموعه های تعریف شده و غیره نیز هست. بنابراین اگر هنوز کتاب چاپ می کنیم، یکی به خاطر علاقه و دلبستگی به این کار است و دیگر به خاطر تعهداتی که نسبت به همکارانمان داریم. به جرئت می توانم بگویم اگر یارانه کاغذ قطع شود، باید با 20 درصد نیروهای فعلی مان کار کنیم. یعنی از 30 کارمند مجموعه کتاب پارسه باید 25 نفر را تعدیل کنیم. به این مساله تعدیل نیرو هم نباید فقط از زاویه بی کار شدن افراد نگاه کرد. نکته مهم دیگرش این است که برای هرکدام از این افراد که طی سال ها تبدیل به کارشناس و خبره کار شده اند، زمان و هزینه صرف شده است. افرادی که این روزها در دفاتر نشر کتاب مشغول به کارند، هرکدام تجربیات سال ها را با خود اندوخته دارند و در صورت حذف یارانه کاغذ، در خطر مواجهه با بی کاری قرار می گیرند و رفتن آنها از بدنة یک نشر، آسیب های جبران ناپذیری به موسسه وارد می کند که به راحتی قابل ترمیم نیست.

مدیر بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه در انتها گفت: نتیجه گیری نهایی من این است که حذف یارانه کاغذ و به طور کلی برداشته شدن سوبسیدها، در اصل مطلوب و به نفع اقتصاد و فرهنگ کشور است، اما در شرایط فعلی، به تعطیلی کار کتاب و نشر می انجامد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 590

به "نبود یارانه کاغذ باعث بی کاری همه دست اندرکاران کتاب می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود یارانه کاغذ باعث بی کاری همه دست اندرکاران کتاب می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید