نشانگان جدیدی که ویروس کرونا در بچه ها ایجاد می کند

به گزارش تور ارمنستان، گرچه ویروس کرونا بزرگسالان را بیشتر از بچه ها مبتلا می کند، اما شمار فزاینده ای از بچه ها در کشورهای گوناگون جهان دچار عوارضی التهابی شده اند که به ویروس کرونا مربوط شده است.

نشانگان جدیدی که ویروس کرونا در بچه ها ایجاد می کند

به گزارش خبرنگاران به نقل از وب ام دی این عارضه التهابی که شبیه به دو عارضه شناخته شده از قبل یعنی نشانگان شوک سمی و بیماری کاوازاکی است.

بیماری کاوازاکی معمولا بچه ها زیر پنج سال را گرفتار می کند و با تب، دانه های پوستی، بزرگی غدد لنفاوی، خشکی و ترک خوردگی لب ها، قرمزی پوست انگشتان دست و پا و قرمزی چشم ها بروز می کند.

بیماری کاوازاکی باعث التهاب و تورم رگ های خونی می شود و از جمله ممکن است رگ های تغذیه کننده عضله قلب (شریان های کرونری) را مبتلا کند و به گشاد شدن غیرطبیعی (آنوریسم) آنها بینجامد.

حدود 2.5 درصد بچه ها دچار بیماری کاوازاکی دچار این عوارض قلبی می شوند که در صورت درمان نشدن ممکن است در 2 تا 3 درصد موارد مرگبار باشد.

کارشناسان اکنون این عارضه التهابی شبیه بیماری کاوازاکی در بچه ها دچار ویروس کرونا را به عنوان یک بیماری جدید در پزشکی اطفال نشانگان التهاب چندسیستمی بچه ها (PIMS) نام نهاده اند.

PIMS برای توصیف یک عارضه جدید به کار می رود که در بچه ها مبتلا ویروس جدید کرونا که پس از بهبودی اولیه به صورت التهاب شدید در اندام های گوناگون بدنی و علائم مربوط به آن بروز می کند.

علائم این نشانگان شبیه به بیماری کاوازاکی است و ممکن است مانند آن عوارض قلبی مرگبار ایجاد کند.

بچه ها مبتلا به PIMS معمولا سالم و بدون بیماری زمینه ای هستند و هنگام عفونت با ویروس جدید کرونا علائم آشکاری مانند سرفه وتنگی نفس را بروز نمی دهند.

موارد متعددی از این عارضه در اروپا و آمریکا گزارش شده است. بر اساس گزارشی در ژورنال پزشکی لنست منتشر شده است یک مورد مرگ ناشی از این عارضه در یک پسر 14 ساله در انگلستان رخ داده است. تا به حال 75 مورد از این عارضه و سه مرگ ناشی از آن در ایالت نیویورک آمریکا گزارش شده است.

کارشناسان می گویند تشخیص زودرس این عارضه بوسیله متخصصان بچه ها و ارجاع فوری بیماران به مراکز تخصصی ضروری است.

درمان هایی که برای درمان این عارضه به کار رفته اند شامل داروهای استروئیدی، ایمونوگلوبولین داخل وریدی، آسپیرین، آنتی بیوتیک و اکسیژن بوده اند و در موارد وخیم بچه ها به دستگاه تنفس مصنوعی متصل شده اند.

  • مرگ سه کودک در نیویورک به علت بیماری التهابی نادر مرتبط با کرونا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 406

به "نشانگان جدیدی که ویروس کرونا در بچه ها ایجاد می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانگان جدیدی که ویروس کرونا در بچه ها ایجاد می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید