کراس اوور های سوئست؛ برند نو بازار ایران

به گزارش تور ارمنستان، اسب بخار: به تازگی تصاویری از کراس اوور و سدان های نشان سوئست در ایران منتشر شده که نشان می دهد به زودی این نشان در این رده ها به بازار ایران وارد می گردد. در این مقاله به معرفی کراس اوور های سوئست می پردازیم.

کراس اوور های سوئست؛ برند نو بازار ایران

سوئست یا سوئیست نام برندی چینی است که در سال 1995 با همکاری دو خودروساز چینی و میتسوبیشی ژاپن تأسیس شد. در ایران این نشان بیش تر با ون های دلیکا شناخته می گردد که در ناوگان تاکسی رانی ما هنوز از آن ها استفاده می گردد. برند سوئست در حوزه خودرو های کار و تجاری هم در بازار ایران حاضر بوده، اما تابه حال در رده خودرو های سدان و کراس اوور های خانوادگی چیزی از این نشان در ایران ندیده بودیم. به تازگی تصاویر مربوط به سدان A5 و کراس اوور DX7 در حال تست در خیابان های ایران منتشر شده و به نظر می رسد که به زودی خودرو های این نشان به وسیله یکی از شرکت های خودروساز مونتاژ گردد.

در گذشته، گروه بهمن مونتاژ خودرو های این نشان را در ایران انجام می داد، اما هنوز معین نیست چه شرکتی فکر همکاری مجدد با سوئیست را در سر دارد. افزون بر گروه بهمن، دیار خودرو و ریگان خودرو نیز از گزینه های همکاری با شرکت چینی سوئیست به شمار می روند.

در سبد محصولات سوئست سه کراس اوور را می بینیم که در بازار های هدف به فروش می رسند. مدل های DX3، DX5 و DX7 کراس اوور های نشان سوئست هستند که هرکدام در رده خاصی از سگمنت کراس اوور عرضه می شوند.

معرفی سوئست DX3

مدل DX3 دومین کراس اوور فراوریشده به وسیله این کمپانی محسوب می گردد. نخستین بار در سال 2016 و در نمایشگاه خودروی پکن این مدل رونمایی شد و همان سال به فراوری رسید. الگو های طراحی کراس اوور های سوئست به وسیله تیم طراحی پینین فارینا طراحی شده اند به همین علت است که DX3 از نظر طراحی بدنه نسبت به دیگر چینی ها در رده بالاتری قرار می گیرد.

این خودرو در بازار های هدف با پیشرانه های 1.5 لیتر تنفس طبیعی و 1.5 لیتر توربو عرضه می گردد. موتور 1.5 لیتر تنفس طبیعی توان فراوری حداکثر 120 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور را دارد و در پیشرانه 1.5 لیتر توربو خروجی 150 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت این دو پیشرانه به وسیله جعبه دنده دستی 5 سرعته و یا CVT به چرخ های جلو می رسد که احتمالاً برای بازار ایران جعبه دنده CVT مورد نظر باشد.

درون کابین طراحی ساده با رنگ زمینه مشکی را داریم؛ صفحه نمایش لمسی در وسط، سیستم اطلاعات و تفریح را در دسترس قرار می دهد و خروجی های تهویه به صورت گرد و با حاشیه ای نقره ای رنگ طراحی شده اند. نسخه کامل این خودرو به امکاناتی نظیر تهویه اتوماتیک، استارت کِی لس، کروزکنترل، رادار پارک، دوربین عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، ترمز EBD، کنترل پایداری، کنترل کشش، چراغ های روز، سیستم مسیریابی، بلوتوث، کیسه هوای سرنشینان جلو، سنسور باران و… مجهز است.

سوئیست DX3 با 4354 میلی متر طول، 1840 میلی متر عرض و 1654 میلی متر ارتفاع در رده کراس اوور های کامپکت قرار می گیرد و فاصله محوری در این خودرو 2610 میلی متر است. سوئست DX3 در بازار های هدف قیمتی در بازه 9 تا 15 هزار دلاری دارد. با در نظر گرفتن دلار 26 هزار تومانی به قیمت خام بین 234 تا 390 میلیون تومان می رسیم و در نظر داشته باشید که باید افزایش 50 درصدی را روی قیمت خام خودرو درنظر بگیریم. با این قیمت و کلاس این خودرو می توان سوئست را رقیب مستقیمی برای خودرو های جک S3، چانگان CS35 و ام وی ام X22 دانست.

معرفی سوئست DX5

در سال 2019 بود که سوئست مدل DX5 را برای بازار چین رونمایی کرد. این خودرو از نظر ظاهری همان آرایه های طراحی مدل های قبلی این نشان را داشت و در رده کراس اوور های کامپکت قرار می گرفت. از خصوصیات طراحی بدنه DX5 باید به چراغ های خشن (چشم عقابی به تعبیر سازنده) و ظاهر نسبتاً اسپرت آن اشاره نمود. رینگ های آلومینیومی 18 اینچی در DX5 نسبت به DX3 مجذوب نماینده تر شده بودند و ارتقای طراحی را می توان به وضوح در این مدل سوئست دید. تمام کراس اوور های این نشان به وسیله پینین فارینا طراحی شده اند، پس باز هم طراحی منسجم تری را نسبت به دیگر چینی ها در DX5 می بینیم.

همچون DX3، این خودرو هم در بازار های هدف با پیشرانه های 1.5 لیتر تنفس طبیعی و 1.5 لیتر توربو با اصلیت میتسوبیشی عرضه می گردد. موتور 1.5 لیتر تنفس طبیعی توان فراوری حداکثر 120 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور را دارد و در پیشرانه 1.5 لیتر توربو خروجی 150 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت این دو پیشرانه به وسیله جعبه دنده دستی 5 سرعته و یا CVT به چرخ های جلو می رسد که احتمالاً برای بازار ایران جعبه دنده CVT مورد نظر باشد. البته برای DX5 که خودرویی به روزتر است امکان سفارش جعبه دنده اتوماتیک هم با موتور توربو فراهم شده که قطعاً این گزینه برای بازار ایران مجذوب نماینده تر خواهد بود.

از آن جا که DX5 در سال 2019 رونمایی شد، در نتیجه طراحی به روزتری را در داخل دارد. در کابین طراحی همان سادگی محصولات دیگر سوئست را دارد، اما آرایه های مدرن تری را مثل صفحه نمایش 10 اینچی تازه و جلوآمپر دیجیتال می بینیم. نسخه کامل این خودرو به امکاناتی نظیر تهویه اتوماتیک، استارت کِی لس، کروزکنترل، رادار پارک، دوربین عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، ترمز EBD، کنترل پایداری، کنترل کشش، چراغ های روز، سیستم مسیریابی، بلوتوث، کیسه هوای سرنشینان جلو، سنسور باران و… مجهز است، بعلاوه سیستم تشخیص صدا و کروزکنترل هوشمند را هم در این خودرو داریم.

سوئیست DX5 با 4406 میلی متر طول، 1840 میلی متر عرض و 1654 میلی متر ارتفاع در رده کراس اوور های کامپکت قرار می گیرد و فاصله محوری در این خودرو 2615 میلی متر است. با این اعداد این خودرو در رده کراس اوور های کامپکت و بین DX5 و DX7 قرار می گیرد. سوئست DX5 در بازار های هدف بسته به پیشرانه و آپشن ها از 10 تا 15 هزار دلار قیمت گذاری می گردد. پس این خودرو در ایران قیمتی بین 390 تا 550 میلیون تومان را خواهد داشت و رقبای این خودرو همچون مدل DX3 خودرو هایی مثل جک S3، چانگان CS35 و ام وی ام X22 خواهند بود.

معرفی سوئست DX7

در سال 2014 کمپانی سوئست کانسپتی را با نام R7 در نمایشگاه پکن رونمایی کرد و پس از آن در نمایشگاه گوانجو نسخه فراوریی را با نام DX7 بولانگ به بازار چین معرفی نمود. طراحی این خودرو زبان طراحی معین و منحصر این کمپانی را دارد، اما در DX7 که شاسی بلند بزرگ تری است خطوط طراحی برجسته تر هستند و برآمدگی بیش تر را به خصوص در گلگیر ها می بینیم.

سوئست DX7 با دو پیشرانه 1.5 لیتری توربو و 1.8 لیتری توربو به بازار جهانی عرضه شده است. این پیشرانه ها به ترتیب 156 و 196 اسب بخار قدرت دارند و گشتاور 215 و 265 نیوتن متر را فراوری می نمایند. قطعاً DX7 با جعبه دنده اتوماتیک به بازار ایران عرضه می گردد و بدیهی است که جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک AT و یا 6 سرعته اتوماتیک DCT وظیفه انتقال قدرت را به چرخ های جلوی خودرو دارند.

امکاناتی نظیر شش کیسه هوای 10 نقطه ای، رادار خطی، سیستم کنترل پایداری، رادار نقطه کور، فرمان کمکی برقی، صندلی راننده برقی، گرم کن صندلی های جلو، جلوآمپر دیجیتال، سنسور نور و باران، تریم داخلی چرم، تنظیم حالت رانندگی، استارت دکمه ای، کروزکنترل، تهویه اتوماتیک دوگانه، نمایشگر لمسی، دوربین 360 درجه، ترمز پارک برقی، آینه حساس به نور و… از جمله امکانات سوئست DX7 است. این کراس اوور چینی و تک دیفرانسیل در بازار جهانی با توجه به معینات فنی و سطح امکانات قیمت های مختلفی را تجربه می نماید؛ نمونه فول آپشن 1.8 لیتری DX7 با قیمتی نزدیک به 20 هزار و 500 دلار به فروش می رسد و همین مسئله باعث می گردد این کراس اوور سوئست در جایگاه CUV های مالی قرار بگیرد و البته براساس شرایط امروز ارز و معیار های مونتاژ، بازه قیمتی 700 تا 800 میلیون تومان برای این خودرو پیش بینی می گردد. رقبای این خودرو در ایران خودرو هایی مثل جک S7، کوپا T210 و چری تیگو 7 خواهند بود.

اکنون باید دید این خودرو خاتمه چه زمان و به وسیله چه شرکتی در ایران عرضه می گردد و کدام مدل های این نشان به بازار ایران عرضه می شوند.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 14 مهر 1403 بروزرسانی: 14 مهر 1403 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1733

به "کراس اوور های سوئست؛ برند نو بازار ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کراس اوور های سوئست؛ برند نو بازار ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید