کوهنوردی زیر 3000 متر در الودگی هوا ممنوع!

به گزارش تور ارمنستان، پیش از این روزهای خاکستری و آلوده به دود و سرب، برای اینکه نفسی تازه کنیم، بهترین گزینه این بود که راهی کوه های شمیران شویم.

کوهنوردی زیر 3000 متر در الودگی هوا ممنوع!

این روزها که آلودگی هوا گریبانمان را گرفته و از هر نقطه شهر که به کوه های شمیران نگاه می کنیم آن را در مه خاکستری می بینیم، آیا باز هم کوهنوردی می تواند گزینه خوبی باشد؟ برای پاسخ این سوال و آشنایی با چند و چون کوهنوردی در روزهای آلوده و سر زمستانی با دکتر حمید مساعدیان، رییس هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی شمیرانات مصاحبه کردیم.

خبرنگاران، راحله عبدالحسینی: دکتر حمید مساعدیان به همه کسانی که به کوهنوردی علاقه دارند در روزهای آلودگی هوا هشدار می دهد که از انجام ورزش های سنگین از جمله کوه پیمایی پرهیز نمایند. این روزها وارونگی هوای پایتخت برای سلامت شهروندان معضلی شده است. اولین و مهمترین قدم پرهیز از انجام فعالیت های سنگین ورزشی و کوه پیمایی است. باید صبر کنیم تا شرایط هوا بهبود یابد. بعد راهی کوهستان شویم. اما اگر دوست دارید کوهنوردی در زمستان را در این روزها تجربه کنید، از کوهنوردی در ارتفاعات زیر 3هزار متر بپرهیزید. چون معمولا هوای آلوده حداکثر تا ارتفاع 3هزارمتری سطح زمین واقع شده است وارتفاعات بالاتر از آن آلودگی کمتری دارد. از این رو ارتفاع بیش از 3هزار متری را برای کوهنوردی انتخاب کنید.

مساعدیان در پاسخ به این پرسش که چگونه به ارتفاعات 3هزار متری برسیم، می گوید: تله کابین یا تله سیژ می تواند راهی باشد تا به ارتفاعات بالاتر برویم و بعد کوه پیمایی را شروع کنیم. همچنین می توانیم با خوردو به خارج از شهر برویم و کوه پیمایی کنیم. بار دیگر تاکید می کنم که در هر صورت فعالیت در ارتفاعات زیر 3هزار متر محیط های شهری آلوده را تا آنجا که می توانیم حذف کنیم. طبیعی است که هنگام کوهنوردی در صورت بروز هر گونه علائم مبهم تنفسی از جمله احساس سنگینی و درد در ناحیه قفسه سینه و سیستم تنفسی، برنامه کوهپیمایی باید متوقف گردد و در صورت تشدید علایم باید به اولین مرکز درمانی مراجعه کنید. د

کتر مساعدیان در انتها به علاقه مندان به کوهنوردی با توجه به روزهای آلودگی یادآوری می نماید: کوهنوردی را خارج از شهر و حداقل با فاصله 30کیلومتری از پایتخت انجام دهید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 89

به "کوهنوردی زیر 3000 متر در الودگی هوا ممنوع!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوهنوردی زیر 3000 متر در الودگی هوا ممنوع!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید