10 روش خلاقانه برای تشویق بچه ها به کتابخوانی

به گزارش تور ارمنستان، روانشناسان کودک معتقداند که مطالعه باید همانند ورزش و گذران وقت در کنار هم برای همه اعضای خانواده باشد تا فرآیند کتابخوانی برای همه از جمله خردسالان مجذوب نماینده گردد. در حالت کلی کتاب خواندن می تواند یک تفریح فوق العاده برای فرزند یا بچه ها شما باشد و به آن ها یاری کند تا آرامش را درک نمایند، یاد بگیرد و استرس را از بین ببرند. درواقع به یاد داشته باشید که تشویق بچه ها به کتابخوانی باید از سنین پایین برای به منظور تقویت مداوم مهارت های خواندن و تماشا دنبال گردد، با این حال، هیچ وقت برای ایجاد عشق به خواندن دیر نیست.

10 روش خلاقانه برای تشویق بچه ها به کتابخوانی

مزایای اصلی تشویق بچه ها به کتابخوانی چیست؟

به طور کلی کتابخوانی می تواند به رشد مهارت های متنوعی، از مهارت های زبانی گرفته تا مهارت های حافظه در کنار رشد خلاقیت و تخیل کودک یاری کند. کتابخوانی به بچه ها یاری می نماید تا دایره لغات خود را تقویت نمایند و در عین حال به چالش کشیده شوند، تا دانش خود را توسعه دهند. در این مسیر همانطور که کودک بزرگ تر می گردد، با موضوعات متفاوتی روبرو می گردد که نه تنها او را به سمت تفکر خلاق ترغیب می نماید، بلکه درک او از دنیای اطراف را هم به چالش می کشد.

به همین خاطر به منظور اینکه فرزند شما با کتاب درگیر گردد، نیازی نیست که این موضوع را به عنوان یک چالش دیگر در خانه در نظر بگیرید، بلکه در عوض تنها کافیست که بچه ها را تشویق کنید که کتاب هایی را بخوانند که برایشان جالب است و به آن ها یاری کنید تا در طول مسیر عشق به مطالعه را تقویت نمایند. به همین خاطر هم در این مقاله 10 راه خلاقانه برای تشویق بچه ها به کتابخوانی را به شما ارائه می کنیم تا این بار با ذوق و شوق بیشتری به همراه فرزند خود به سراغ قفسه کتاب بروید.

1. در اسرع وقت کتاب ها را در برنامه روزانه نوزاد بگنجانید

البته که نوزاد و بچه ها زیر یک سال داستان هایی را که برای او می خوانید به آن شکلی که مرسوم است، درک نمی نماید، اما از گوش دادن به صدای شما، نگاه کردن به صفحات و گذراندن وقت با شما لذت خواهد برد. کتاب های زیادی وجود دارد که به طور خاص برای نوزادان طراحی شده اند که شامل جنبه های لمسی برای یاری به درگیر کردن حواس کودک می گردد. به عنوان مثال کتاب نوزاد زیر از دسته محصولات لمسی ای است که علاوه بر ساختار محکم و منعطفی که دارد به نوزاد زیر یک سال یاری می نماید تا با لمس حیوانات مختلف که به شکلی باکیفیت در کتاب نمایش داده شده است، حس لامسه و بینایی خود را تقویت کند.

2. اسباب بازی های آموزشی را در اولویت خرید قرار دهید

روانشناسان کودک، هواداران پرشور یادگیری به وسیله بازی هستند، چرا که اسباب بازی های آموزشی می توانند راهی سرگرم نماینده برای تشویق مهارت های خواندن اولیه در خردسالان باشد. همانطور که اعتماد به نفس بچه ها با مطالعه افزایش می یابد، لذت او از یادگیری هم افزایش پیدا می نماید. در بخش زیر می توانید اسباب بازی های مناسب و پرطرفدار برای یادگیری الفبا، اعداد، زبان یا حتی مهارت های فنی را آنالیز کنید و با توجه به هدفی که در آموزش در پی آن هستید، گزینه ای مناسب و متناسب با رده سنی کودک را فیلتر و پیدا کنید.

3. از انواع مجلات و کتاب های کمیک برای تشویق بچه ها به کتابخوانی بهره ببرید

شما می توانید از انواع دیگر محصولات به منظور تبدیل کردن خواندن به کاری سرگرم نماینده برای کودک، نهایت استفاده را ببرید. به عنوان مثال مجلات، کتاب های کمیک ، کتاب های الکترونیکی، برگه های فعالیت و غیره همگی راه های عالی برای توسعه مهارت های خواندن و آموزش در خردسالان و تشویق بچه ها به کتابخوانی هستند.

4. در کنار یکدیگر بازی های کلمه ای انجام دهید

این دسته از بازی ها واقعاً می توانند به توسعه دایره لغات خردسالان و بچه ها یاری کند. بعلاوه چنین بازی هایی برای درگیر کردن اعضای خانواده، یادگیری کلمات، خواندن و یادگیری سایر مهارت ها بسیار مهم است و عملا یک فعالیت اجتماعی موثر برای رشد فکر کودک و تشویق بچه ها به کتابخوانی به حساب می آیند.

5. از اپلیکیشن ها، نرم افزارها و کتاب های الکترونیکی غافل نشوید

اپلیکیشن های موبایلی یا نرم افزارهای آموزشی مجذوب کننده که بر روی کامپیوتر خانگی نصب می شوند، می توانند به معنی واقعی کلمه در تشویق خوانندگان کوچک و بی میل به مطالعه مفید باشد، زیرا انجام چنین کارهایی در راستای عشق بیشتر بچه ها به فناوری حرکت می نماید.

6. داستان ها را وارد دنیای روزمره کودک کنید

بچه هاتان را تشویق کنید تا صحنه های مورد علاقه خود در کتاب را اجرا نمایند، درباره شخصیت ها صحبت نمایند، یا مانند شخصیت های محبوب شان در داستان لباس بپوشند. به یاد داشته باشید که داستان ها راهی ایدئال برای الهام بخشیدن به بچه ها و تشویق آن ها به تفکر خلاقانه است.

7. خواندن را با وظایف روزمره کودک ترکیب کنید

منظور از این تایتل این است که فرزند خود را درگیر خواندن کنید. به عنوان نمونه از فرزند خود بخواهید در زمان آشپزی دستور پخت را برای شما بخواند، یا از او بخواهید که مراقب تابلوهای مسیر جاده باشد و موارد مهم مانند تابلوی حدبیشتر سرعت مجاز را به شما تذکر دهد. در حالت کلی در نظر داشته باشید که کارهای ساده می توانند بچه ها را به شکل مخفیانه ای درگیر یادگیری کند در موقعیت های روزمره و ساده، مهارت های او را تقویت نمایند.

8. مطمئن شوید که در زمان مطالعه با فرزند خود در تعامل هستید

اقلام یا افراد را به دنیای فرزندتان ربط دهید، از او بپرسید که آیا می تواند اشیاء اطراف را در تصاویر ببینند، پس از سرانجام کتاب داستان را به زبان خودتان ادامه دهید و بعد از آن یک مسابقه یا بازی در خصوص آن درست کنید. به یاد داشته باشید که کتابخوانی به شکل غیرفعال برای خردسالان چندان مجذوب کنندهیتی ندارد. به همین خاطر هم باید در زمان کتابخوانی با کودک خود آستین خلاقیت خود را حسابی بالا بزنید.

9. الگوی کودک خود باشید

مسلما اگر بچه ها ببینند که والدین شان به طور منظم مطالعه می نمایند، احتمالاً در سال های اولیه زندگی شما را الگو قرار می دهند و از شما تقلید می نمایند. به همین خاطر توصیه می گردد که در خصوص کتاب های مورد علاقه خود در دوران کودکی و داستان هایی که به خاطر می آورید برای کودک خود صحبت کنید تا هیجان او برای مطالعه و یادگیری را بالا ببرید.

10. مطالعه اجباری ممنوع!

مانند تمام مهارت های رشد فکری، مهارت های یادگیری و خواندن با سرعت های متفاوتی در افراد مختلف رشد می نماید، به همین خاطر باید در نظر داشته باشید که کودک شما در زمان خودش خواندن را یاد می گیرد. به طور کلی اگر کودک را مجبور به مطالعه کنید یا به او فشار بیاورید، صادقانه بگوییم، احتمال لذت بردن و یادگیری در او بسیار کم می گردد. پس، مجبور کردن بچه ها به مطالعه ممنوع!

منبع: Good Play Guide

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 تیر 1402 بروزرسانی: 20 تیر 1402 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1672

به "10 روش خلاقانه برای تشویق بچه ها به کتابخوانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 روش خلاقانه برای تشویق بچه ها به کتابخوانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید