به سلامت محیط کارتان اهمیت دهید

به گزارش تور ارمنستان، توصیه هایی برای سلامت محیط کار

در یک بستر کاری سختگیرانه، فرض بر این است که تنها راه ارتقای عملکرد کارکنان، اعمال زور و ایجاد استرس در آنها به شمار میرود; اما آنچه بسیاری از مدیران از آن غافل هستند، هزینه های پنهان و پیامدهای منفی یک محیط کاری پراسترس است. نخست آنکه، هزینه های درمانی کارکنان در محیط های کاری استرس زا، 50 درصد بیشتر از سایر سازمان هاست. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

به سلامت محیط کارتان اهمیت دهید

براساس مطالعات، هر چه جایگاه شغلی یک کارمند در سلسله مراتب سازمان پایین تر باشد، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در او بالاتر می رود. تحقیقات آنا نایبرگ در انستیتوی کارولینسکا روی بیش از 3هزار کارمند نشان داد که میان رفتار تنش زای رهبران و مقدار ابتلای کارکنان به بیماری های قلبی ارتباطی مستقیم وجود دارد. دومین پیامد پنهان استرس، عدم همکاری کارکنان است. در یک محیط استرس زا کسی دل به کار نمی دهد. شما شاید بتوانید با ایجاد ترس و یک جَو استرس زا برای مدت کوتاهی کارکنان را به انجام کارها تشویق یا حتی آنها را هیجان زده کنید؛ اما براساس نتایج مطالعات، استرس سبب شده تا کارکنان در بلندمدت انگیزه خود را برای همکاری با شما از دست بدهند. آنچه در کارکنان انگیزه بوجود می آورد، احساس امنیت، ارزشمندی، حمایت و احترام متقابل است.

انزوا و عدم تعامل کارکنان نیز خود دارای پیامدهای دیگری است. براساس تحقیقات مدرسه کسب وکار کوئینز و موسسه گالوپ مقدار غیبت کارکنان منزوی 37 درصد، مقدار اشتباهات آنها حدود 60 درصد و مقدار سوانح ایجاد شده به وسیله آنها حدود 49 درصد بالاتر از کارکنان دیگر است. عدم همکاری کارکنان یعنی بهره وری کمتر، سوددهی کمتر و توسعه شغلی کمتر. از همه پراهمیت تر، هرچه مقدار تعامل کارکنان در یک سازمان بیشتر باشد، تمایل متقاضیان کار برای پیوستن به آن سازمان بالاتر می رود. سومین پیامد پنهان استرس، عدم وفاداری کارکنان است. براساس تحقیقات، مقدار استعفای کارکنان در محیط های پراسترس 50 درصد بیشتر است. استعفای یک کارمند نیز به سهم خود دارای پیامدها و هزینه هایی است: از دست دادن نیروی کار ماهر، هزینه استخدام نیروی نو و آموزش او و نهایتا کاهش بهره وری سازمان را به همراه دارد. بنابر گزارش های آماری مرکز مطالعات پیشرفت آمریکا، هزینه استعفا و جایگزینی یک نیروی کار حدود 20 درصد عایدی همان کارمند است. آن دسته از سازمان هایی که از این پیامدها خبر دارند، برای کاهش استرس کارکنان، برای آنها مزایایی جانبی در نظر می گیرند، مثل دورکاری، ورزش در محل کار یا ساعات کاری متغیر. این راه حل ها هرچند تاثیربخشند اما موقتی به حساب می آیند. بر اساس تحقیقات موسسه گالوپ، کارکنان، یک محیط کاری آرام و سالم را به مزایای نقدی و مادی ترجیح می دهند. اما سلامت محیط کار در گرو چیست؟ پاسخ ساده است: فرهنگ سازمانی مثبت.

به عنوان یک مدیر بهتر است چهار نکته را برای سلامت در محیط کار در نظر داشته باشید:

  • ایجاد همدلی. به عنوان یک مدیر، رفتار شما بر احساسات کارکنان و فعالیت مغز آنها تاثیر مستقیم دارد. از سوی دیگر، محققان در دانشگاه میشیگان به این موضوع رسیده که آن دسته از رهبرانی که دلسوز کارکنان خود هستند، هنگام بروز مسائل تنها نیستند و بحران ها را آسان تر پشت سر خواهند گذاشت.
  • کمک بی دریغ. عدالت از ویژگی های کلیدی یک مدیر توانمند به شمار میرود؛ اما برخی از مدیران پا را فراتر گذاشته و در حق کارکنان فداکاری به خرج می دهند. اگر بدون هیچ چشمداشتی کارمند خود را کمک کنید، او برای همواره نسبت به شما وفادار و متعهد می ماند. در نتیجه، او نیز با سایر کارکنان رفتار مشابهی داشته و به این ترتیب، رفتار انسان محبت آمیز شما در سراسر سازمان سرایت می نماید. محققان در مدرسه مدیریت روتردام دریافته که از نگاه کارکنان، یک مدیر فداکار، مجذوب نماینده تر و تاثیرگذارتر است و در چنین بستری، بهره وری و مقدار همکاری کارکنان با یکدیگر بالا و بالاتر می رود.
  • ایجاد روابط اجتماعی سالم. تحقیقات تجربی نشان داده که زندگی سالم در سایه روابط اجتماعی سالم فابل شکل گیری است. افراد دارای روابط اجتماعی سالم، کمتر بیمار شده، دوران نقاهت کوتاه تری دارند، کمتر دچار افسردگی می شوند، زودتر یاد می گیرند، کمتر فراموش می نمایند، آستانه تحمل درد و رنج بالاتری دارند، بهتر متمرکز شده و در محل کار عملکرد بهتری دارند. براساس تحقیقات سارا پرسمن از دانشگاه کالیفرنیا استرس و محیط کار ناسالم از جمله عواملی هستند که بر روابط اجتماعی فرد و مقدار امید به زندگی او تاثیر بسزایی خواهند گذاشت.
  • مسائل کارکنان خود را بشنوید. اگر کارمند شما بداند که شما خیرخواه او هستید، عملکرد بهتری داشته و احساس امنیت می نماید این را تحقیقات امی ادموندسون از دانشگاه هاروارد نشان می دهد. او طی تحقیقاتی در رابطه با امنیت روانی دریافت که در یک بستر فرهنگی امن، که در آن مدیران فروتن و گشاده رو هستند و کارکنان می توانند به راحتی درباره مسائل خود صحبت نمایند، میل به یادگیری و بهره وری به مراتب افزایش می یابد. در یک فضای امن و عاری از ترس، کسی از آزمودن و خطا کردن هراسی ندارد، چرا که لازمه نو آوری، آزمایش ایده های نو است.

تاثیرات یک محیط کاری مثبت به مرور زمان نمایان می گردد. در یک محیط کاری سالم، احساسات مثبت جاری هستند. همین امر موجب تقویت روابط افراد با یکدیگر شده و پتانسیل های افراد و خلاقیت آنها را شکوفا خواهد نمود.

منبع: الی گشت
انتشار: 5 تیر 1401 بروزرسانی: 5 تیر 1401 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1479

به "به سلامت محیط کارتان اهمیت دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به سلامت محیط کارتان اهمیت دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید