بوی بد بدن بچه ها، دلایل، پیشگیری و راه های درمان

به گزارش تور ارمنستان، بوی بد بدن بچه ها ممکن است ناشی از نزدیک شدن آن ها به سن بلوغ باشد. اما در بیشتر موارد، عدم رعایت بهداشت فردی، حمام نکردن و عدم تعویض لباس ها باعث ایجاد بوی بد بدن در آن ها می گردد.

بوی بد بدن بچه ها، دلایل، پیشگیری و راه های درمان

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

خبرنگاران | سرویس مادر و کودک - عرق کردن در بچه ها طبیعی است؛ بنابراین زمانی که آن ها در تمام روز فعالیت فیزیکی دارند، معمولا بدن و لباسشان کمی بو می گیرد. بوی بدن بچه ها به شدت بوی بدن بزرگسالان نیست، اما گاهی اوقات می تواند آزار دهنده باشد.

در بیشتر اوقات، حمام کردن منظم و رعایت بهداشت، بوی بد بدن بچه ها را از بین می برد. اما گاهی نیز ممکن است احتیاج به مداخله پزشکی باشد.

بوی بد بدن بچه ها

بوی بدن بچه ها به طور معمول قابل توجه نیست. بدن نوزادان و بچه ها زیر 8 سال بوی بدی نمی دهد. اما بدن نوجوانان در آستانه بلوغ بوی خاصی دارد؛ بنابراین اگر بدن کودک 12 ساله شما، بوی خاصی می دهد، یکی از نشانه های بلوغ است. دختران زودتر از پسران به سن بلوغ می رسند؛ بنابراین اگر دخترتان پس از هشت سالگی بوی عرق و بدنش تفاوت کرد، بدانید که در آستانه بلوغ است. این اتفاق برای پسران پس از نه سالگی می افتد.

علل بوی بد بدن بچه ها

اگر می خواهید بوی بد بدن کودک را از بین ببرید، بایستی در ابتدا علت آن را پیدا کنید. 8 دلیل شایع بوی بد بدن بچه ها در ادامه آمده است.

1. عدم رعایت بهداشت

عدم رعایت بهداشت یکی از شایع ترین علل بوی بد بدن بچه ها است. حمام نکردن، نشستن ناحیه زیر بغل و کشاله ران و تجمع باکتری ها در لباس، باعث بوجود آمدن بوی بد بدن بچه ها می شوند.

2. عادات غذایی

غذایی که کودک شما می خورد بر روی بوی دهان و بدن او تاثیر می گذارد. پس از خوردن غذا های دارای بو مانند سیر و پیاز، ممکن است بدن بوی بد بگیرد. پس از هضم این مواد غذایی، بوی آن ها به منافذ پوست نفوذ می نماید و ایجاد بو می نماید.

بعضی از غذا ها که می توانند در بزرگسالان و بچه ها ایجاد بوی بد نمایند، عبارتند از:

  • گوشت قرمز دارای اسید آمینه ای به نام کارنیتین است. مصرف بیش از حد کارنیتین موجب می گردد بدن بویی شبیه به بوی ماهی بگیرد.
  • شیر حاوی پروتئینی است که هضم آن را از سایر غذا ها طولانی تر می نماید. مصرف بیش از حد از فرآورده های لبنی می تواند منجر به انتشار متیل مرکلپتان و سولفید هیدروژن در بدن گردد که باعث بوجود آمدن بوی نامطبوع گردد.
  • غذا های فرآوری شده از آرد گندم، به ویژه آن ها که فاقد فیبر هستند.
  • غذا های دارای شکر، پیاز، سیر و ادویه های دیگر
  • مواد غذایی بو دار مانند ماهی، تخم مرغ و حبوبات

3. بلوغ زودرس

بلوغ زودرس ناشی از افزایش فراوری هورمون های خاص مانند DHEA در بدن است. بلوغ زودرس منجر به تغییرات جسمی مانند رشد مو ها در نواحی خاص مانند زیربغل، جوش، آکنه و تغییر در بوی بدن می گردد. بلوغ زودرس در دختران زیر 8 سال و پسران 9 سال یا کمتر دیده می گردد.

بیشتر بدانید: علت بلوغ زودرس در دختران و پسران چیست؟

4. بلوغ

در زمان بلوغ، بچه ها دچار تغییرات هورمونی زیادی می شوند که منجر به تغییر در بدن و رفتار آن ها می شوند. یکی از تغییرات کلیدی که در بچه ها در زمان بلوغ دیده می گردد، تغییر بوی بدن است؛ بنابراین اگر فرزند شما در این گروه سنی واقع شده است، تغییر بوی بدن او طبیعی است و نباید باعث نگرانی گردد.

5. فنیل کتونوری

فنیل کتونوری یک خطای متابولیکی است که کودک با آن متولد می گردد. بچه ها مبتلا به این اختلال فاقد فنیل آلانین هیدروکسیلاز هستند (آنزیمی که برای شکستن یک اسید آمینه ضروری به نام فنیل آلانین ضروری است). اگر این بیماری بلافاصله درمان نگردد، بدن کودک بوی نامطبوعی می گیرد. همچنین باعث بروز خارش پوست شده که به نوبه خود باعث ایجاد بوی بد بدن می گردد.

6. سندرم بوی ماهی

سندرم بوی ماهی، یک بیماری نادر است که به علت فراوری غیرطبیعی آنزیمی به نام فلاوین ایجاد می گردد. این بیماری یک اختلال متابولیکی است که مانع از شکستن ترتیل ملایمینوری شیمیایی به اکسید تری متیل امین می گردد. انباشت این مواد در بدن منجر به بوی بد ادرار، نفس و عرق کودک می گردد. این بیماری باعث انتشار بوی ناخوشایندی، شبیه به بوی ماهی از بدن کودک می گردد.

7. هایپرهیدروز

هایپر هیدروز نام شرایطی است که موجب عرق کردن بیش از حد فرد می گردد. اگر تعریق فرزند شما بیش از حد معمول است، ممکن است هایپرهیدروز باشد. این شرایط در میان بچه ها و نوجوانان رایج است و معمولا ناشی از مصرف بیش از حد نوشابه های گازدار، غذا های تند و پر ادویه، ورزش و اضطراب بچه ها است.

8. بیماری های دیگر

گاهی اوقات بوی بد بدن بچه ها به علت بیماری هایی مانند دیابت، بیماری کلیوی یا کبدی است. برای مثال، افراد مبتلا به دیابت بویی شبیه به سیب فاسد می دهند. فردی که مشکل کبد یا کلیه دارد، بوی آمونیاک می دهند و در صورت ابتلا به تب تیفوئید، بویی شبیه به نان پخته می دهند.

بیماری هایی که در بدن بوی مشخصی ایجاد می نمایند، موجب تشخیص راحت تر و سریع تر پزشک می شوند.

بیشتر بخوانید: بوی بد دهان بچه ها: علت و راه و روش های درمان آن

روش های جلوگیری از بوی بد بدن بچه ها

با استفاده از روش های زیر می توان از بوی بد بدن بچه ها پیشگیری کرد:

  1. رعایت بهداشت فردی را به فرزندتان آموزش دهید.
  2. بچه ها خود را هر روز بشویید، به ویژه کشاله ران ها، زیر بغل و پاها.
  3. به کودک هر روز یک لباس تمیز بپوشانید. از پوشیدن لباس زیر، شلوار، پیراهن یا دامن برای بیش از یک روز اجتناب کنید.
  4. آنالیز کنید که لباس هایشان تمیز باشند و بوی تازگی بدهند. گاهی اوقات در آب و هوای مرطوب، لباس ها حتی پس از شسته شدن، بوی رطوبت و ماندگی می دهند. لباس ها را در زیر نور خورشید خشک کنید و آن ها را هوادهی کنید تا بوی ماندگی نگیرد.
  5. پیش از پوشاندن لباس و کفش به کودک از خشک بودن آن ها مطمئن شوید.
  6. نوشیدن مقدار زیادی آب موجب از بین رفتن سموم بدن می گردد و بوی بد بدن را کاهش می دهد.
  7. از دادن غذا های خاصی که بوی بدی دارند، به کودک اجتناب کنید.
  8. مصرف گیاهان معطر مانند مریم گلی و رزماری و افزایش مصرف سبزیجات برگ سبز، اثر پاک نمایندگی در بدن دارد.

بیشتر بخوانید: برطرف بوی بدن و زیر بغل با مواد طبیعی

درمان های خانگی برای برطرف بوی بد بدن بچه ها

  1. چند قاشق آب لیمو را به آب وان کودک اضافه کنید. آب لیمو سطح pH بدن را افزایش می دهد و آن را خشک نگه می دارد و از این طریق مانع رشد باکتری ها می گردد.
  2. سرکه سیب یک پاک نماینده طبیعی است و می تواند به کاهش بوی بدن یاری کند. چند دقیقه قبل از حمام کودک با پنبه خیسانده شده در سرکه سیب زیر بغل و سایر قسمت های بدن او را مرطوب کنید.
  3. رزماری دارای اندومول و کلروفیل است که به عنوان دئودورانت های طبیعی عمل می نمایند. یک فنجان برگ های رزماری در آب جوش دم کنید و آن را به آب حمام کودک اضافه کنید. اجازه دهید کودک به مدت 15 دقیقه در وان بنشیند و سپس او را خشک کنید. همچنین می توانید روغن رزماری را به آب حمام اضافه کنید.

به یاد داشته باشید که درمان های خانگی تنها موجب برطرف بوی بد می شوند و در صورت وجود بیماری، نمی توانند منشا آن را درمان نمایند.

بیشتر بخوانید: ارتباط عفونت معده و بوی بد دهان؛ علل، علائم و درمان

سخن آخر

بوی بد بدن بچه ها معمولا نشانه آن است که آن ها در حال رشد هستند. اما اگر روش های پیشگیری و درمان خانگی در برطرف بوی بدن آن ها موثر نبود، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید.

برگرفته از: momjunction

منبع: setare.com
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 883

به "بوی بد بدن بچه ها، دلایل، پیشگیری و راه های درمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوی بد بدن بچه ها، دلایل، پیشگیری و راه های درمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید