شروع فصل جدید روابط بانکی ایران و اروپا

به گزارش تور ارمنستان، به گزارش خبرنگاران، مجید قاسمی امروز در نشستی خبری در پاسخ به سئوال خبرنگاران مبنی بر اینکه در دوران پسابرجام آیا دولت باید خطوط قرمز مالی درنظر بگیرد یا خیر؟ گفت: هر کشوری در چارچوب نیازهای خود گام بر می دارد، در مباحث سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد به دو بخش درون زا و برون گرا تقسیم می گردد و ضروری است که در هر قراردادی که با کشورهای دیگر منعقد می گردد به تامین سرمایه و تکنولوژی های توجه گردد.

شروع فصل جدید روابط بانکی ایران و اروپا

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

وی با بیان اینکه قرار نیست به دلیل امکاناتی که در دوران پساتحریم ایجاد می گردد هر وارداتی به کشور صورت گیرد، توضیح داد: در سفر اخیر هیات ایرانی به ایتالیا و فرانسه تفاهم نامه های کلیدی و راهبردی بر اساس نیازهای اساسی منعقد شد و امید است که بقیه مذاکرات هم به همین شکل ادامه یابد تا توانمندی های اقتصادی کشورمان افزایش یابد.

وی به همراهی 90 نفر از فعالان بخش خصوصی در این سفر با رئیس جمهور اشاره و بیان نمود: گرچه در تجربه اول کمبودهایی احساس شد اما بخش خصوصی با صراحت خواسته های خود را مطرح می کرد.

قاسمی در پاسخ به این سئوال که آیا برداشته شدن تحریم ها تاثیری در نرخ سود هم خواهد داشت، گفت: معین نرخ سود بانکی به عواملی از جمله نرخ تورم، نرخ پول در بازار آزاد و غیر رسمی و سیاست های انقباضی یا انبساطی بانک مرکزی بستگی دارد. اما پیش بینی می گردد که شرایط نرخ سود بانکی بهبود یابد. سیاست های بانک مرکزی در این زمینه معین کننده است و سیستم بانکی منتظر ابتکارات بانک مرکزی در این زمینه است. کاهش نرخ سود بانکی در اقتصاد ما لازم است و بانک مرکزی بارها به این موضوع تاکید نموده است.

وی با اشاره به کاهش نرخ سود بازار بین بانکی که در حال حاضر نرخ آن به 21 درصد و بعضا به 20.5 درصد تقلیل یافته است، مطرح کرد: جهت گیری ها کاهش نرخ سود بانکی است و باید منتظر اخبار خوبی در این زمینه باشیم. نرخ سود بانکی و نرخ تورم با یکدیگر در ارتباط هستند، همچنین با کاهش نرخ تامین اقتصادی نرخ سود تسهیلات هم کاهش می یابد. با کاهش نرخ سود بازار بین بانکی، تردیدی در کاهش نرخ سود بانکی وجود ندارد. تورم نیز کاهش یافته که می تواند اثر مثبتی در این رابطه داشته باشد. بانکهای دولتی و خصوصی به کاهش نرخ سود بانکی تاکید دارند.

وی با تاکید بر اینکه با برطرف تحریم ها قاعدتا شرایط بهتری در زمینه نرخ سود بانکی خواهیم داشت ولی سیاست اصلی را در این زمینه، بانک مرکزی معین می نماید، کاهش نرخ سود را در اقتصاد کشور یک ضرورت خواند و افزود: جهت گیری بانک مرکزی هم در این زمینه است.

مدیرعامل بانک پاسارگاد گفت که در سفر به کشورهای ایتالیا و فرانسه، مذاکراتی برای تاسیس شعبه در این کشورها صورت گرفته است و ما منتظر رهنمودهای بانک مرکزی در این زمینه هستیم.

وی درباره دستاوردهای سفر به کشورهای ایتالیا و فرانسه همراه با رییس جمهوری و هیات همراه با بیان این نکته که در این سفرها نمایندگان بانک های پاسارگاد و گردشگری از بانک های خصوصی و بانک توسعه صادرات به عنوان بانک دولتی حضور داشتند، گفت: ظرف یک هفته آینده مذاکراتی با نمایندگان شرکت های ایتالیایی و فرانسه خواهیم داشت.

وی با اشاره به این نکته که کشور در زمان تحریم، دوران سختی را گذرانده است، افزود: تحریم ها مختص به سال های اخیر نیست اما در این سال ها تشدید شده است و برای نخستین بار، بانک مرکزی مورد تحریم نهاده شد و سوییفت آن قطع شد

قاسمی از گشایش حساب بانک مرکزی در ایتالیا پس از مدت ها اطلاع داد و گفت: برای گشایش حساب بانک مرکزی در کشور فرانسه هم مذاکرات خوبی انجام و تفاهمات اولیه انجام شد که به زودی این مهم نیز محقق خواهد شد. بدون پوشش بانک مرکزی، فعالیت بانک های ایرانی در سایر کشورها ابتر می ماند بنابراین گشایش حساب بانک مرکزی در ایتالیا و به زودی در فرانسه، گام مثبتی محسوب می گردد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به این نکته که پس از مدت ها دو شرکت بیمه معتبر جهان به نام های ساچه ایتالیا و کوفاس فرانسه وارد مذاکره و جزییات همکاری با طرف های ایرانی شدند، افزود: استقبال ایتالیایی ها و فرانسوی ها در سطح بسیار خوبی انجام شد و بزرگ ترین شرکت های ایتالیایی و فرانسوی خود را در این سفرها ارائه کردند.

قاسمی تاکید نمود که هیچ محدودیتی برای پوشش قراردادها از سوی شرکت ساچه اعلام نشده و همه چیز به عملکرد طرف ایرانی بستگی دارد. وی حجم تفاهمنامه های منعقده میان طرف ایرانی و طرف های ایتالیایی و فرانسوی را حدود 45 تا 51 میلیارد دلار خواند و یادآور شد: عمده تامین اقتصادی این تفاهمنامه ها با طرف های خارجی است.

مدیرعامل بانک پاسارگاد همچنین به دیدار بین رییس کل بانک مرکزی کشورمان و روسای کل بانک های مرکزی ایتالیا و فرانسه اشاره نمود و گفت: منتظر دستورالعمل های بانک مرکزی برای برداشتن گام های بعدی هستیم. برقراری مجدد ارتباطات مراحل متعددی را می طلبد و کشورمان باید مدارک خود را ارائه دهد تا انطباق آن با مقررات بین المللی مورد تایید قرار گیرد.

قاسمی به تفاهم برای تامین اقتصادی بخش های کشاورزی، صنعت، صنایع معدنی، نیروگاه ها، خرید ایرباس با فاینانس 12 میلیارد دلاری، تکمیل فرودگاه های امام خمینی(ره) و ساخت فرودگاه های اصفهان و مشهد با فاینانس خارجی دو میلیارد دلاری فرانسوی ها به عنوان بخشی از دستاوردهای این سفر اشاره نمود.

مدیرعامل بانک پاسارگاد افزود: ما از ایتالیا فعالیت خود را آغاز کردیم و از دیروز تا به امروز ایمیل های خوبی بین بانک پاسارگاد و طرف های ایتالیایی رد و بدل شده است. نمایندگان بانک های فرانسوی ظرف روزهای آینده به تهران می آیند و نمایندگان ساچه ایتالیا هم در دو هفته آینده وارد کشور خواهند شد. البته بانک ها اقدامات خود را از قبل آغاز نموده اند و مذاکرات بانک پاسارگاد در این سفر، تکمیلی بود و قبل از عملیاتی شدن برجام، با ساچه تفاهمنامه امضا نموده بود.

قاسمی با اشاره به این نکته که همه قراردادهایی که در این سفر امضا شد برای کشور لازم و اجتناب ناپذیر است، اظهار داشت: بحث تامین اقتصادی تاسیسات نیروگاهی، فولاد، راه و ارتباطات، دارو و درمان، کشتیرانی، خودرو و ... مواردی است که برای کشور حیاتی محسوب می گردد.

وی از انعقاد قرارداد یک میلیارد دلاری شرکت میدکو- هلدینگ معدنی گروه اقتصادی پاسارگاد- در ایتالیا اطلاع داد و گفت: بر اساس این قرارداد، تاسیسات فولادی همچنین یک نیروگاه 500 مگاواتی در کشور ساخته و نیازهای میدکو مرتفع خواهد شد. پروژه های بزرگی که نیازمند یک بانکداری قوی بین المللی است و همچنین بنگاه های کوچک، در اولویت این بانک است.

قاسمی با بیان این نکته که هم اکنون امکان گشایش ال سی برای همه کشورها ولو از یک کشور ثالث وجود دارد، گفت: هم اکنون کارگزاران ما در خارج از کشور امکان گشایش ال سی برای تمام کشورها را دارند که این امر قطعا هزینه ورود کالا به کشور را به دلیل کاهش هزینه جابجایی 8 تا 10 درصد، کاهش خواهد داد.

وی افزود: در نتیجه این امر، ریسک فروشندگان نیز 15 تا 20 درصد کم خواهد شد بنابراین می توان پیش بینی کرد که گشایش ال سی ها، باعث صرفه جویی 20 تا 30 درصدی در خرید بعضی از کالاها خواهد شد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد با بیان این نکته که این بانک با حدود 25 بانک، رابطه کارگزاری دارد، گفت: برقراری رابطه کارگزاری با 40 بانک دیگر هم در دستور کار قرار گرفته است. مذاکراتی را برای تامین اقتصادی کارهای مهمی آغاز نموده ایم که دارد به نتیجه می رسد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 223

به "شروع فصل جدید روابط بانکی ایران و اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع فصل جدید روابط بانکی ایران و اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید