آیا مصرف قطره مولتی ویتامین برای نوزادان الزامی است؟

به گزارش تور ارمنستان، همه مادران دغدغه تامین احتیاج های جسمی نوزاد خود را دارند و می خواهند نوزاد از تمام مواد مغذی مورد احتیاج بهره مند گردد. قطره مولتی ویتامین برای نوزادان نوعی تضمین است که نوزاد به طور روزانه کلیه مواد مغذی را دریافت می نماید، اما احتیاجی نیست که همه نوزادان مولتی ویتامین مصرف نمایند.

آیا مصرف قطره مولتی ویتامین برای نوزادان الزامی است؟

همراه ما باشید و با تور قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

خبرنگاران | سرویس مادر و کودک - به طور معمول، شیر مادر یا شیر خشک، تمام احتیاج های نوزاد را تا سن 4 تا 6 ماهگی تامین می نماید. به غیر از ویتامین D، که برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می نمایند و یا نوزادانی که کمتر از 900 میلی لیتر شیر خشک در روز می خورند، تجویز می گردد. پس از 4 تا 6 ماهگی، هنگامی که نوزاد شروع به خوردن غذای جامد می نماید، ممکن است پزشک، داروی مکمل برای نوزاد تجویز کند.

تجویز قطره مولتی ویتامین برای نوزادان

نوزادانی که از تنوع غذایی کاملی برخوردارند، احتیاجی به مصرف مولتی ویتامین ندارند. اما نوزادان نارس و نوزادانی که در هنگام تولد وزن کمی دارند و معمولا شیر کمتری نسبت به دیگر نوزادان می خورند، احتیاج به مولتی ویتامین دارند. پیش از مصرف مولتی ویتامین، حتما با پزشک کودک مشورت کنید.

سابقه سلامتی شما نیز در این امر دخیل است. برای مثال، اگر شما جراحی انجام داده باشید یا دارو های خاصی مصرف می کنید که باعث عدم جذب مواد غذایی به بدنتان می گردد، مواد مغذی کمتری در شیرتان وجود دارد.

اگر گیاهخوار هستید، باید بدانید که مادران گیاهخوار، از کمبود ویتامین ب 12، آهن، روی، کلسیم و DHA (اسید چرب امگا 3) رنج می برند و احتیاج به مصرف مکمل ها دارند. اگر رژیم غذایی مناسبی در دوران شیردهی نداشته باشید، برای فراوری شیر، ذخیره مواد معدنی بدنتان مصرف می گردد و به بدنتان آسیب جدی می رسد.

بیشتر بخوانیم: اهمیت تغذیه مادر در دوران شیردهی

هنگامی که به نوزادتان غذای جامد می دهید، بسیاری از ویتامین ها و املاح معدنی، به بدن وی می رسد. به خصوص اگر نوزاد از غذا های غنی شده با ویتامین A، روی و فولات تغذیه کند. انجمن پزشکان امریکا اعلام نموده است که قطره مولتی ویتامین برای نوزادانی مفید است که از تنوع غذایی برخوردار نیستند و برای دیگر نوزادان فایده ای ندارد.

هم چنین درنظر داشته باشید که سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) نظارتی بر مولتی ویتامین ها ندارد و کمیت و کیفیت این محصول، بین برند های مختلف، متفاوت است.

نوزاد به کدام مواد مغذی احتیاج دارد؟

در اینجا به بعضی از مکمل ها که پزشکان برای نوزادان پیشنهاد می دهند، اشاره می کنیم.

آهن

شیر مادر و شیر خشک، هر دو حاوی آهن هستند. اما زمانی که نوزاد شروع به مصرف غذای جامد می نماید، احتیاج او به آهن از 0.27 میلی گرم در روز (تا شش ماهگی)، به 11 میلی گرم در روز (از 7 تا 12 ماهگی) می رسد. در این زمان، مهم است که غذای کودک سرشار از آهن باشد. بهترین منابع غذایی آهن پوره گوشت، سرلاک های غنی شده از آهن و پوره حبوبات خصوصا عدس و لوبیا هستند.

اگر غذای کودک شما حاوی آهن کافی نباشد، پزشک به شما مکمل آهن را پیشنهاد می دهد. هم چنین نوزادان نارس، چون ذخیره آهن کمی در هنگام تولد دارند، احتیاجمند مکمل آهن هستند.

بیشتر بخوانیم: علت تجویز قطره آهن نوزادان چیست؟

روی

نوزادانی که پس از 40 هفته بارداری متولد شده اند، احتیاجی به مکمل روی ندارند. همچنین تا 6 ماهگی، روی مورد احتیاج نوزاد از شیر مادر یا شیر خشک غنی شده، تامین می گردد. با شروع غذای جامد برای نوزاد، می توان از منابع طبیعی روی، مانند گوشت قرمز و ماست، برای او استفاده کرد. از نشانه های کمبود روی در بدن، کاهش اشتها، ضعف سیستم ایمنی، کم تحرکی و تاخیر در رشد است. نوزادان نارس و نوزادانی که با وزن کم به جهان آمده اند، در معرض خطر کمبود روی هستند.

ویتامین D

تنها مقدار اندکی ویتامین D در شیر وجود دارد. به همین دلیل، انجمن پزشکان امریکا، توصیه می نماید که به نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می نمایند، از روز های شروعین تولد، روزانه IU 400، ویتامین D بدهند. نوزادانی که از شیرخشک تغذیه می نمایند و روزانه کمتر از 900 میلی لیتر شیر می خورند نیز بایستی روزی IU 400، ویتامین D دریافت نمایند.

بدن ما هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین D فراوری می نماید. اما نوزادان در شش ماه اول زندگی نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار گیرند، به همین دلیل به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی نمایند.

پوست نوزادان بسیار نازک و حساس است و قرار دادن آن ها در تابش آفتاب خطر اگزما و سرطان پوست در آینده را در پی دارد. استفاده از ضد آفتاب برای نوزادان، موجب حفاظت از پوست آنان در آفتاب و البته مانع فراوری ویتامین D می گردد.

ویتامین ب 12

ویتامین ب12 برای رشد سیستم عصبی و جلوگیری از کم خونی (آنمی) بسیار لازم است. این ویتامین، به طور طبیعی در ماهی، گوشت، تخم مرغ، شیر و لبنیات موجود است. اگر در زمان شیردهی، از هیچ یک از منابع پروتئین حیوانی استفاده نمی کنید، باید از یک مکمل مناسب، حاوی مقدار کافی ویتامین ب 12 بهره ببرید تا نوزادتان دچار کمبود ویتامین نگردد.

DHA

DHA، یک اسید چرب امگا-3 است که نقش مهمی در رشد مغز و چشم نوزادان دارد. مقدار اندکی از این اسید چرب امگا-3 در شیرمادر موجود است (معمولا شیر خشک ها غنی از DHA هستند). مکمل DHA، برای بچه ها تجویز نمی گردد. مادرانی که در رژیم غذایی خود DHA مصرف نمی نمایند (مانند گیاهخواران) باید این مکمل را استفاده نمایند. مادران گیاهخوار و فرزندانشان نسبت به دیگران، سطح پایین تری از DHA در خونشان دارند.

بیشتر بخوانیم: مصرف قرص امگا 3 چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟

اگر بابت تامین مواد مغذی مورد احتیاج نوزادتان نگران هستید

مطالعات نشان داده است مادرانی که از کمبود یک ماده مغذی رنج می برند، بهتر است به جای دادن قطره مولتی ویتامین برای نوزادان، با بهبود تغذیه خود و تامین آن ماده مغذی، ویتامین های مورد احتیاج نوزادشان را نیز تامین نمایند. هرچه مادر تغذیه کامل تر و سالم تری داشته باشد، نوزاد از مواد مغذی بیشتری بهره مند می گردد.

برگرفته از: babycenter و kellymom

منبع: setare.com
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 803

به "آیا مصرف قطره مولتی ویتامین برای نوزادان الزامی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مصرف قطره مولتی ویتامین برای نوزادان الزامی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید