تجربه خرید فناورانه در فروشگاه های آمازون
به گزارش تور ارمنستان، آمازون، این غول دنیای فناوری علاوه بر تجارت الکترونیک در فروشگاه های معمولی هم سرمایه گذاری نموده است و می خواهد آنها را به فناورانه ترین شکل ممکن اداره کند. آمازون که در سال 2017 فروشگاه های زنجیره ای Whole Foods را با بهای 13.7میلیارد دلار خریداری کرد میخواهد این فروشگاه ها را به گونه ای مدیریت کند که مشتری نیازی به ایستادن در صف برای پرداخت هزینه خریدهای خود نداشته باشد.
آمازون برای این منظور سیستم فناورانه Just Walk Out را درنظر گرفته که آن را در سال 2016 در فروشگاه Amazon Go مورد استفاده قرارداد و مشتریان از آن راضی بودند. این سیستم از فناوری بینایی و دید کامپیوتری، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی یاری می گیرد و مشتریان برای استفاده از این سیستم فناورانه می توانند از چند روش استفاده نمایند. یکی از این راه حلها استفاده از بارکدخوان و اسکن QR code کالاها در فروشگاه هاست و راه حل دوم هم استفاده از اپلیکیشن آمازون است. در سومین راه حل هم مشتری می تواند از Amazon One استفاده کند یا این که از کارت اعتباری مرتبط با حساب آمازون خود بهره بگیرد. به این ترتیب مشتریان هرچه را که نیازدارند برمی دارند و از فروشگاه خارج می شوند. کارت آنها به مقدار خریدشان شارژ می گردد و مشتری، فاکتور خرید را روی اپلیکیشن Whole Foods Market دریافت می نماید بدون این که نیازی باشد برای یک لحظه در صف بایستد. البته مشتریان برای استفاده از این سیستم حتماً باید اکانت آمازون را داشته باشند تا به کارت بانکی آنها متصل گردد.
این موضوع در شرایطی مانند بحران کرونا بسیار کارآمد است و بی شک بسیار مورد توجه کاربران قرار خواهدگرفت. قرار است سال آینده این سیستم فناورانه در کالیفرنیا، واشنگتن دی سی و Sherman Oaks مورد بهره برداری قرار بگیرد. البته این برای مشتریان فروشگاه هایWhole Foods اجباری نخواهد بود و درصورتی که علاقه مند به استفاده از آن نباشند می توانند از روش معمولی برای پرداخت هزینه های خود استفاده نمایند. این سیستم در بریتانیا هم قرار است در فروشگاه ارائه گردد تا مشتریان از آن بهره بگیرند. البته بعضی معتقدند این سیستم برای سبزی فروشی ها چندان کارآمد نخواهد بود ولی باید دید آمازون برای حل مسائل این فروشگاه ها چه راه حلی ارائه خواهد داد.
این نخستین بار نیست که موضوع خرید فناورانه مردم مورد توجه فعالان عرصه فناوری قرار گرفته و پیش از این هم استارتاپ های مختلفی به این موضوع ورود نموده اند. به اسم مثال در سال گذشته Grabango سیستم خاصی را برای مشتریان خود در فروشگاه Giant Eagle در پنسیلوانیا ارائه داد و حالا این سیستم فناورانه در سایر شعبه های این فروشگاه هم پیشرفته و مورد استقبال کاربران قرارگرفته است.
منبع: ایران آنلاین