سیر تکامل گوشی های سری پیکسل گوگل؛ از 2016 تا امروز

به گزارش تور ارمنستان، به بهانه ورود آخرین نسل از گوشی های سری پیکسل گوگل، یا همان پیکسل 7 به بازارهای جهانی، در خبرنگاران مگ تصمیم گرفتیم تا نگاهی داشته باشیم به تاریخچه خانواده گوشی های پیکسل که اولین بار در سال 2016 معرفی شدند.

سیر تکامل گوشی های سری پیکسل گوگل؛ از 2016 تا امروز

شاید اندروید بیش از همه پیشرفت خود را مدیون شرکت هایی مانند سامسونگ، اچ تی سی، ال جی و سونی باشد که در روزهای نخست ظهور این سیستم عامل، به گوگل اعتماد کردند و از ربات سبز او استقبال کردند. این استقبال بعدها به همکاری جدی تر این شرکت ها با گوگل منجر شد که حاصل آن گوشی ها و تبلت های سری نکسوس بودند که با همکاری برندهای خوش نام آن دوران، یعنی دو کمپانی کره ای سامسونگ و ال جی، دو شرکت تایوانی اچ تی سی و ایسوس و شرکت های موتورولا و هواوی فراوری شدند.

اما تقریبا 7 سال است که گوگل از زیر سایه این شرکای سخت افزاری بیرون آمده و با کنار گذاشتن برند نکسوس و معرفی برند پیکسل، خودش فراوری گوشی ها و تبلت هایش را به عهده گرفته است. حالا دیگر بسیاری از کاربران در هنگام خرید یک گوشی هوشمند اندرویدی، پیکسل ها را هم به عنوان یکی از گزینه های اصلی خود در نظر می گیرند.

اگرچه سهم گوگل از بازار جهانی گوشی های هوشمند بسیار اندک است و این غول تکنولوژی حتی در دنیای اندروید که قلمرو خودش به شمار می آید، باید با سامسونگ، شیائومی و برندهای چینی دیگر مانند وان پلاس، اوپو و … رقابت کند. البته نمی توان به غول آمریکایی خرده گرفت؛ همه ما از قدیم گوگل را به عنوان یک غول نرم افزاری می شناخته ایم و حضور این کمپانی در صنعت سخت افزاری اتفاق نوی است و برای موفقیت به زمان بیشتری احتیاج دارد.

اما فارغ از همه این بحث ها، گوگل تا به این لحظه راستا پر فراز و نشیبی را طی نموده است که ارزش آنالیز کردن دارد. همان طور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، این شرکت به تازگی گوگل پیکسل 7 را راهی بازار نموده و در این نسل روی بهبود کیفیت سخت افزار تمرکز نموده است تا بتواند سهم بیشتری از بازار را تصاحب کند. اما در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی 7 نسل از گوشی های این سری بپردازیم:

2016: اولین گوشی تمام گوگلی

گوگل پیکسل اولین گوشی هوشمندی بود که کاملا به وسیله خود گوگل فراوری شده بود. این گوشی که در سال 2016 معرفی و راهی بازار شد، به سیستم عامل اندروید 7.1 مجهز بود و از اهداف نو گوگل برای دنیای اندروید پرده برداری می کرد: نرم افزار ساده و یک دست، دوربین های با کیفیت و فضای ابری نامحدود برای ذخیره تصاویر ثبت شده با این دوربین ها در گوگل فوتوز.

این عوامل کافی بود تا در آن موقع هر کاربری به خرید پیکسل ترغیب گردد. پس از نسل اول پیکسل، گوگل این سیاست را همچنان ادامه داد و هر نسل از این خانواده در زمان خود یکی از برترین تجربه های عکاسی با موبایل را به کاربران ارائه نموده است. رنگ های بی نظیر، افکت بوکه با دقت بالا، رنج دینامیک بالا و کنتراست بالای خیره نماینده، مزیت های دوربین تک لنز پیکسل محسوب می شدند.

2017: گوگل پیکسل پاندایی

پیکسل 2 و پیکسل 2 ایکس ال در زمان معرفی در سال 2017 به برترین گوشی های مجهز به اندروید خالص تبدیل شدند. پیکسل 2 ایکس ال که مدل بزرگ تر این نسل بود در قاب پشتی به طراحی دو رنگ سیاه و سفید مجهز شده بود و به همین علت به او لقب پیکسل پاندایی را دادند.

خانواده پیکسل 2 با اندروید 8 راهی بازار شدند و اولین دستگاه های پیکسلی بودند که به لرزش گیر اپتیکال تصویر در دوربین اصلی مجهز می شدند. این بار گوگل حافظه داخلی نسخه پایه را 2 برابر نموده و آن را به 64 گیگابایت رسانده بود که یکی از ترندهای آن موقع محسوب می شد.

اما ظرفیت باتری این نسل همچنان ناامید نماینده بود. پیکسل 2 به یک باتری 2700 میلی آمپر ساعتی مجهز بود، در حالی که گوگل پیکسل اولیه یک باتری 2770 میلی آمپر ساعتی داشت. پیکسل 2 ایکس ال هم با یک پسرفت ناامید نماینده به باتری 3250 میلی آمپر ساعتی مجهز شد، در حالی که ظرفیت باتری پیکسل ایکس ال برابر 3450 میلی آمپر ساعت بود.

در بخش طراحی، به جز ترکیب سیاه و سفید نسخه ایکس ال، گوگل از دکمه پاور رنگی هم بهره گرفت تا رنگ و لعاب بیشتری به ظاهر نسل دوم ببخشد.

2018: نمایشگر تمام صفحه، اما ناچ نه چندان دوست داشتنی

در سال 2018 هم گوگل دو نسخه از پیکسل را راهی بازار کرد: پیکسل 3 استاندارد و پیکسل 3 ایکس ال. البته این خانواده در سال 2019 دو عضور دیگر را هم معرفی کرد: پیکسل 3a که همان نسخه مالی پیکسل 3 بود و پیکسل 3a ایکس ال که نسخه مقرون به صرفه تر پیکسل 3 ایکس ال بود. نسخه هایی که برخی به خاطر قیمت پایین از آن ها استقبال کردند و برخی دیگر از آن با عنوان افتضاح یاد کردند.

علاوه بر افتضاح نام گرفتن سری پیکسل 3a، طراحی پیکسل 3 ایکس ال هم یکی از عجیب ترین و دوست نداشتنی ترین طراحی هایی بود که در طول چند سال گذشته دیده ایم. بخش اعظمی از انتقادها متوجه ناچ بسیار بزرگی بود که گوگل در بالای نمایشگر این گوشی قرار داده بود. انتقادها به حدی بود که برخی از کاربران با کنایه از این ناچ با عبارت وان حمام یاد می کردند.

اگرچه طراحی پیکسل 2 ایکس ال پاندایی مجذوب نماینده تر از پیکسل 3 ایکس ال بود، اما نسل نو بهبودهایی داشت که نباید از آن چشم پوشی کرد. خانواده پیکسل 3 برای اولین بار به IP68 مجهز شدند که به معنی مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار بود. بعلاوه، کوپرتینویی ها در این نسل از چیپ پرچم دار اسنپ دراگون 845، اندروید 9 و شارژ بی سیم استفاده کردند. اما متاسفانه، باتری این نسل همچنان ناامید نماینده بود.

2019: گوگل پیکسل تقریبا قابل تحمل

در سال 2017، تقریبا بیشتر فراوری نمایندگان گوشی های هوشمند به استفاده از دوربین های دوگانه یا سه گانه روی آورده بودند. اما گوگل تا سال 2018 از دوربین اصلی تک لنز برای پیکسل ها استفاده می کرد و در پاسخ به انتقادها می گفت که استفاده از لنز دوم ضروری نیست، چون یادگیری ماشینی و پردازش تصویری پیکسل ها به مقدار کافی قدرتمند هستند.

با این حال، در سال 2019 این شرکت هم مجبور شد به ترند بازار بپیوندد و برای اولین بار پیکسل 4 را با دو دوربین اصلی در قاب پشتی عرضه کند. این گوشی به جای دوربین فوق عریض، به دوربین تله فوتو در کنار لنز اصلی مجهز شده بود؛ زیرا گوگل فکر می کرد حضور لنز تله فوتو مهم تر است. اگرچه این تصمیم گوگل تا حدی قابل دفاع است، اما بهتر بود غول آمریکایی به این هم فکر می کرد که می توان پس از ثبت یک تصویر از بزرگ نمایی استفاده کرد، اما نمی توان آن را عریض تر کرد.

از نظر طراحی ظاهری، امیدوار بودیم گوگل پس از آن وان حمام به سراغ طراحی بهتری برود، اما متاسفانه ناچ بزرگ نسل قبل این بار جای خود را به یک حاشیه بزرگ در بالای نمایشگر داد که ظاهر ناامید نماینده تری داشت. نکته عجیب تر این بود که حاشیه بالای نمایشگر بسیار بزرگ تر از حاشیه پایین آن بود.

گوگل در دفاع از این طراحی عنوان نمود، به علت جای دادن سنسورهای نو، شامل دوربین سلفی، تابنده مادون قرمز و دریافت نماینده آن و رادار از این طراحی استفاده نموده است. اگرچه سنسورهای مذکور به افزایش سرعت و کیفیت سیستم تشخیص چهره دستگاه یاری می کردند، اما این ویژگی های اضافه شده در آن موقع آنقدر ارزشمند نبودند که زیبایی دستگاه را قربانی نمایند.

2020: یک به روز رسانی هوشمندانه در پیکسل ها

اگر بخواهیم سری پیکسل 5 را در یک کلمه توصیف کنیم، آن صفتهوشمندانه خواهد بود. گوگل پیکسل 5 کوشش نمی کرد خود را محصولی نشان دهد که واقعا نیست. این خانواده با یک طراحی نو مینیمالیستی و استفاده از حفره دوربین سلفی به جای طراحی های زشت و ناامید نماینده دو نسل قبل، روح تازه ای به ظاهر سری پیکسل بخشید.

گوگل در این نسل یک دوربین فوق عریض را هم به مجموعه دوربین اصلی افزود، ویژگی های غیرکاربردی رادار را حذف کرد، ظرفیت حافظه رم را افزایش داد، از یک باتری با ظرفیت بالای 4800 میلی آمپر ساعت بهره گرفت، اسکنر اثر انگشت را به قاب پشتی منتقل کرد، ویژگی شارژ معکوس را به خانواده پیکسل افزود و از همه مهم تر، قیمت را کاهش داد.

از جهات مختلف، می توان پیکسل 5 و نسخه بزرگ ترش را محصولات موفقی نامید که راه را برای خریداران معمولی هم باز کردند و این بار دیگر گیک ها و خوره های فناوری نبودند که به سراغ گوشی های گوگل می آمدند. به علاوه، گوگل در سال 2020 از پیکسل 4a رونمایی کرد که از بیشتر ویژگی های پیکسل 5 برخوردار بود، اما تقریبا نصف آن قیمت داشت.

با این اوصاف، طبیعی بود که پیکسل 4a مالی با ویژگی های یک پرچم دار توجه بیشتری را به خود جلب کند، اگرچه در این گوشی اثری از دوربین فوق عریض و باتری قدرتمند نبود. گوشی های گوگل به خاطر سخت افزارشان شناخته نمی شدند، پس جای تعجب نداشت که مدل مقرون به صرفه تر بتواند تمام ویژگی های نرم افزاری گوگل را در خود جای دهد و محبوب تر گردد.

2021: باور به برند گوگل پیکسل

اگرچه گوشی های پیکسل در این سال ها با دوربین بی نظیر و ویژگی های خاص گوگلی خود یک انتخاب عالی محسوب می شدند، اما سخت می شد آن ها را به دیگران پبشنهاد کرد. برای کاربران عادی، در هنگام خرید گوشی معیارهایی مثل اعتماد و ارزش دستگاه در مقابل قیمت آن، نسبت به امکانات و ویژگی های متنوع اهمیت بیشتری دارد. این دقیقا همان نقطه ضعف خانواده پیکسل بود که به علت سخت افزار ضعیف، طراحی های عجیب و عدم بهبودهای قابل قبول نتوانستند انتظارات این طیف از کاربران را برآورده نمایند.

سری گوگل پیکسل بیشتر کاربران مشتاق دنیای تکنولوژی را هدف قرار گرفته و فروش پایین آن ها هم گواه همین موضوع است. در سال گذشته میلادی، گوگل سعی کرد با معرفی پیکسل 6 این شرایط را تغییر دهد. این بار گوشی های نسل ششم نه تنها تغییرات زیادی را در طراحی تجربه کردند (که تا حد زیادی از طراحی نکسوس 6P ساخته شده به وسیله هواوی الهام گرفته بود)، بلکه با قیمت 599 دلار و ویژگی های مجذوب نماینده بخش دوربین، مانند Magic Eraser برای حذف سوژه های اضافی از تصویر پس از ثبت آن، حالت Motion و Face Unblur برای برطرف تاری چهره ها توانست ثابت کند ارزش خرید بالایی هم دارد.

گوگل در هنگام معرفی از پیکسل 6، گوگل وعده داد تا 3 سال به روز رسانی های عمده سیستم عامل و تا 5 سال به روز رسانی های امنیتی را برای این سری عرضه کند. این نسل برای اولین بار از چیپ های نو Tensor که ساخت خود گوگل بود استفاده کرد و در کنار آن به ویژگی هایی مانند عملکرد دوربین بهبودیافته، انبوهی از ویژگی های نرم افزاری و شار ژ سریع با سرعت بالاتر مجهز شد. بعلاوه، در کنار تغییرات سخت افزاری و ظاهری، رابط کاربری این گوشی هم دست خوش تغییرات عمده ای شد که نظرات بسیار مثبتی را به خود جلب کردند.

2022: بوی بهبود به مشام می رسد

با موفقت تجاری پیکسل 6 که به لطف طراحی نو، ویژگی های مجذوب نماینده و قیمت عالی محقق شده بود، معین شد که کوشش های گوگل برای تحول در سری پیکسل جواب داده است و حالا در سال 2022، این کمپانی انتظار دارد بتواند تعداد بیشتری پیکسل 7 و پیکسل 7 پرو بفروشد.

پیکسل 7 و برادر بزرگ ترش به طراحی نوی در قاب پشتی مجهز شده اند که سنسورهای دوربین اصلی را در نوار جداگانه ای قرار داده و بدنه آن ها با رنگ های متنوع پاستلی (که به نوعی امضای گوگل محسوب می شوند) پوشیده شده که ظاهر زیبا و متفاوتی نسبت به سایر گوشی های هوشمند بازار به آن ها بخشیده است. این نکته را هم نباید از قلم انداخت که قیمت پایه پیکسل 7 مانند نسل قبل همچنان 599 دلار است.

دوربین فوق عریض پیکسل 7 پرو می تواند کار یک لنز ماکرو را هم انجام دهد و لنز تله فوتوی 5x آن هم قابلیت زوم 30 برابری هیبریدی را دارد. نسل نو چیپ تنسور G2 با عملکرد بهبود یافته و مصرف بهینه انرژی، در کنار ویژگی هایی مانند ترجمه زنده، تبدیل گفتار به متن، دستیار صوتی گوگل و … این گوشی را به یک پرچم دار مدعی تبدیل نموده اند.

در کنار این نسل، گوگل چند محصول دیگر از خانواده پیکسل را هم معرفی کرد که از جمله آن ها می توان به ساعت هوشمند پیکسل واچ، ایربادهای پیکسل بادز پرو و تبلت پیکسل رونمایی کرد.

آینده گوشی های پیکسل گوگل

سفر گوگل در دنیای گوشی های هوشمند فراز و نشیب های بسیاری داشته، اما از زمان معرفی پیکسل 6، ظاهرا سری گوشی های گوگل پیکسل به یک هویت مستقل و شناخته شده تر رسیده اند. با معرفی هر نسل از پیکسل ها، می توانیم برترین های اندروید را ببینیم و در حالی که دستگاه های پیکسل در گذشته مسائل زیادی را پشت سر گذاشته اند، دلایل زیادی وجود دارند که به آینده این سری و بلوغ آن در نسل های بعدی امیدوار باشیم.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 مهر 1401 بروزرسانی: 28 مهر 1401 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1559

به "سیر تکامل گوشی های سری پیکسل گوگل؛ از 2016 تا امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر تکامل گوشی های سری پیکسل گوگل؛ از 2016 تا امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید