تندیس جشنواره چندرسانه ای میراث فرهنگی رونمایی شد

به گزارش تور ارمنستان، به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره ملی چندرسانه ای میراث فرهنگی، علیرضا تابش ـ مشاور معاون میراث فرهنگی و دبیر این دوره از جشنواره ـ درباره ساخت تندیس ایرانی این رویداد، گفت: سال جاری در شورای سیاستگذاری جشنواره بحث جدی درباره اعتباربخشی به این جشنواره نوپا درگرفت و با تصویب شورای سیاستگذاری جشنواره مقرر شد طرح تندیس جشنواره از سوی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به استاد ابراهیم حقیقی سفارش داده گردد.

تندیس جشنواره چندرسانه ای میراث فرهنگی رونمایی شد

او ادامه داد: پس از ارائه چند طرح نهایتا این طرح تندیس، نهایی و برای ساخت به یک شرکت ایرانی سفارش داده شد. خرسندیم که امروز گوشه ای از هنر ایران را که در این تندیس ماندگار تجلی یافته، به اهالی رسانه و هنر نشان دادیم.

دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه ای میراث فرهنگی سپس برای تشریح شاخصه های این تندیس، که آن را منحصربه فرد خواند، به روایت طراح هنری آن استناد کرد و اضافه نمود: از زبان استاد ابراهیم حقیقی ایده های تندیس میراث را توضیح می دهم. پایه تندیس برگرفته از ستون های مسجد وکیل و مسجد نصیرالملک شیراز است؛ نشانه ای از پیوستگی و تداوم فرهنگی. آینه بالای پایه منعکس کننده لوح روی آن که دارای نقش انسان ـ شیر از نقوش دوران سلجوقی است، نشانه ای از بلوغ این نقش و موتیفی است که ایرانی بودن تندیس را تقویت می نماید.

او ادامه داد: نقش شیر با سر انسان در هنر ایرانی و اسطوره ها جاودان و از جمله نقوش کهن ایرانی است که از دوران ایزدبانوی مهر باقی است و تا آثار دوران اسلامی تداوم یافته و نماد برکت و زندگی به شمار می رود. فیروزه ای در قلب تندیس قرار گرفته که نقش نماد گنبد آسمان و فیروزه نامدار نیشابور است. کل تندیس نیز شکلی از آینه های دارای دسته قدیمی ایرانی است. نماد آینه که روبه روی میراث فرهنگی ایران قرار گرفته است، آن را بازنمایی می نماید.

تابش گفت: صنایع دستی به عنوان یک هنر خلاقه و رسانه ها نیز به عنوان عناصر خلاقه دیگر برای انتقال ارزش های نهفته در هویت ملی، در یک هم افزایی می توانند در اقتصاد هنر ثمرات خوبی داشته باشند. برای اجرا و ساخت این تندیسِ باهویت و ماندگار، گروهی از هنرمندان صنایع دستی و آقای ابراهیم حقیقی برای به رخ کشیدن اقتدار ایران در داخل و خارج در کنار یکدیگر قرار گرفتند. از آقای داوود فراهانی و همکاران هنرمندشان در شرکت دنیا کریستال که این تندیس را با نهایت هنر و خلاقیت ساختند نهایت تشکر را دارم و امیدواریم این مهم، بنیان اعتباربخشی بیشتر جشنواره میراث فرهنگی در آینده باشد.

دبیر این رویداد هنری افزود: راه های اعتباربخشی به جشنواره، طراحی و ساخت تندیس ماندگار، تجلیل از بزرگان فرهنگ، هنر و رسانه، انتخاب داوران معتبر، و نوع و اندازه جوایز، حمایت از معرفی، عرضه و نشر آثار برگزیده جشنواره است که این دوره از جشنواره، ما در حد توان برای تداوم جشنواره و اعتباربخشی به آن برنامه ریزی نموده ایم.

دومین جشنواره ملی چندرسانه ای میراث فرهنگی با شعار میراث در آینه، به وسیله معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از 8 تا 10 آذر 1402 در قزوین برگزار می گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 5 آذر 1402 بروزرسانی: 5 آذر 1402 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1704

به "تندیس جشنواره چندرسانه ای میراث فرهنگی رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تندیس جشنواره چندرسانه ای میراث فرهنگی رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید