برپایی جشنی ملی با وعده های رنگی

به گزارش تور ارمنستان، در نخستین جشن ملی صنایع دستی، مسوولان واگذاری اراضی برای استقرار هنرمندان، همکاری برای شرکت در نمایشگاه های خارجی و همچنین امضای تفاهم نامه با هدف حمایت از صنایع دستی کشور را اعلام کردند.

برپایی جشنی ملی با وعده های رنگی

به گزارش خبرنگاران، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در نخستین جشن ملی فراوری صنایع دستی، اظهار کرد: ریشه اقتصاد ایران در صنعت دستی است. اگر آنالیز کنیم قبل از اکتشاف نفت، اقتصاد ایران با صنایع دستی اداره می شد و کسانی که آن را می چرخاندند، امروزه جزو فراموشدگان هستند. در واقع روستایی ها و عشایری این کار را انجام می دادند و روستاها کارگاه های فراوریی بودند.

رضوی ادامه داد: در روستا یک محصول فراوری نمی شد، بلکه چند محصول از لباس گرم زمستانه تا چادرهای نماز زنانه فراوری می شد. همان طور که در شهر ورزنه اصفهان می بینیم زمانی زنان به دلیل گرمای زیاد این منطقه، چادر سفیدی به سر می کردند که خودشان آن را فراوری نموده بودند.

او از رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست بحث آموزش برای صنایع دستی را به عنوان پیش مقدمه و احتیاج اصلی مورد توجه قرار دهد. همچنین به بحث شناسنامه دار کردن صنایع دستی اشاره نمود.

یک میلیون و 34 هزار روستایی تحصیل نموده داریم

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اظهار کرد: فراهم کردن امکانات و زیرساخت ها برای معرفی صنایع دستی روستاییان در اقصی نقاط، بحث مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. به عقیده من، باید معاونت توسعه روستایی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری های عملیاتی بیشتری داشته باشند. ما یک میلیون و 34 هزار روستایی تحصیل نموده داریم که سرمایه بزرگی برای کشور محسوب می شوند و اگر در بحث گردشگری به آن ها نحوه پذیرایی را آموزش دهند، می توانند نقش مهمی در این حوزه داشته باشند. دسته بندی صنایع دستی یکی از عوامل جذب خریداران است.

رضوی بیان نمود: همان طور که می دانیم ایران، هند و چین سه رتبه اول جهان در حوزه صنایع دستی هستند؛ اما چرا صنایع دستی هند و چین باید در کشور ما زیاد دیده شود. چندی پیش، دو زن از روستای گِل سفید چهارمحال و بختیاری به تهران آمدند و در مدت یک هفته، عروسک های دست ساز خود را به قیمت پنج میلیون تومان فروختند، این یعنی اقتصاد مقاومتی. اگر امروز آب شرب یک محله کوچک از شهرهای مرکز استان قطع شود، این مشکل گوش فلک را کَر می نماید، این در حالی است که ما به بیش از چند هزار روستا با تانکر آب رسانی می کنیم. صنایع دستی برای سکونت و اقتصاد فعال روستا، در روزهای نه چندان دور باید حرف اول را بزند.

اعلام آمادگی معاون وزیر برای فعالیت در حوزه صنایع دستی

در ادامه جشن ملی فراوری صنایع دستی که امروز (15 آذرماه) در موزه ملی ایران برگزار گردید، یزدانی - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران - نیز بیان نمود: ما در مجموعه صنایع کوچک، این آمادگی را داریم که هر آنچه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بویژه حوزه صنایع دستی، هر نوع تفاهم نامه ای را که به رشد و رونق صنایع دستی در کشور منجر شود، امضا کنیم.

او ادامه داد: برای مثال ما در یکی از محورها در حوزه تکمیل زنجیره ارزش و بویژه پوشاک که یکی از محورهای سیاست اقتصاد مقاومتی است، همکاری نزدیکی را آغاز نموده ایم. حدود 952 شهرک و ناحیه ویژه اقتصادی در مجموعه ما مدیریت می شود. نزدیک 296 ناحیه ما در نقاط محروم کشور و مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی است. بقیه نیز در قالب شهرک های صنعتی و 9 منطقه ویژه اقتصادی واقع شده است که مسوولیت اجرای آن برعهده سازمان ما است.

یزدانی گفت: برنامه تقابل ما با صنایع دستی می تواند از همین امروز آغاز شود. بیش از 80 درصد شاغلان در حوزه صنایع دستی، بانوان کارآفرین هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه نمود: هر آنچه معاون صنایع دستی در نقاط مختلف کشور تدبیر کند، ما اعلام آمادگی می کنیم. اگر در حوزه صنایع دستی با شناخت نسبی که از آن دارم، هر شرایطی برای استقرار هنرمندان این حوزه در مجموعه ما پیش بینی شود و ما آن را در یک تفاهم نامه امضا کنیم، آمادگی واگذاری اراضی برای انجام این کار را داریم. همچنین برای شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی نیز آمادگی هر نوع همکاری را در این هنرصنعت که نشأت گرفته از جان انسان ها است، داریم.

اختلاف 90 درصدی آمار صادرات شیشه به ایران

یکی از فراورینمایندگان صنایع دستی در حوزه فراوری شیشه نیز در این جشن، گفت: فراوری شیشه در کشور ما به سده های قبل از میلاد مسیح برمی شود. حتی در دوره هخامنشی نیز شیشه دیده شده است. شیشه انواع مختلفی دارد و به صورت کریستال در کشورهای اروپایی و چین نهادینه شده است. این هنر در سال 1345 توسط عده ای ایرانی که استادکاران ایتالیایی را به ایران آوردند، به کشور وارد شد، اما به دلیل نبودن حمایت متوقف شد. فراوری کریستال در ایران از سال 1360 دوباره آغاز شد که متأسفانه در برهه ای دوباره متوقف شد تا این که در سال 1374 عده ای از ایرانیان نیروهایی را از کشور ترکیه وارد کردند که در نهایت اتفاقات جدیدی در این حوزه رخ نداد. در سال 1384 نیز یک شرکت در قزوین آغاز به فراوری شیشه های خاویار و دوپوسته کرد که در نهایت آن نیز متوقف و کوره اش خاموش شد.

فراهانی اظهار کرد: دوماه پیش که برای شرکت در نمایشگاهی به روسیه سفر نموده بودم، مجبور شدیم با کشورهایی رقابت کنیم که کریستال در آن ها 380 سال قدمت دارد. در حوزه صنایع دستی که تا کنون خوب حرکت نموده ایم و باید بهتر از این باشیم، به آموزش احتیاج داریم. متأسفانه ما در ایران مدارس تخصصی در این حوزه نداریم. این در حالی است که این نوع مدارس در همه جهان مرسوم هستند. متأسفانه سیستم آموزشی ما صرف کنکور دانشجو جذب می نماید و هنگامی که دانشجو در این حوزه فارغ التحصیل می شود و برای کار به ما رجوع می نماید، باید دوباره همه چیز را از اول به آن ها آموزش دهیم.

این فراورینماینده بیان نمود: صنایع دستی در زمینه توسعه، به ساختار قانونی احتیاج دارد. ماده 142 قانون اقتصادیات مستقیم با قانون 13 ارزش اضافه نموده در تعارض است. در واقع، قانون ارزش اضافه نموده درباره کنترل مصرف بوده است و باید ارزش اضافه نموده حذف شود.

او همچنین با اشاره به موضوع قاچاق در حوزه صنایع دستی، گفت: ما می خواهیم که مبارزه در حوزه قاچاق تداوم پیدا کند. اگر سری به سایت تجارت جهانی بزنید، میزان صادرات شیشه به ایران را شش میلیون و 400 هزار دلار از صادرات کریستال چک به ایران اعلام نموده است، اما در سایت ایران، این مبلغ 600 دلار اعلام شده است. این اختلاف 90 درصدی کجاست؟ این اختلاف یا از کالایی است که به صورت قاچاق وارد می شود یا مربوط به کالای ایرانی است که آنقدر کیفیت بالایی دارد که به نام کریستال چک معرفی می شود.

فراهانی بیان نمود: نبود نظارت، بازار رقابت را برای منِ فراورینماینده سخت می نماید. چرا به اندازه ای که نظارت بر حلقه فراوری زیاد است، در سیستم بازار نیست؟ درست است که ما از یک تورم بالا به پایین آمدیم و در حال حاضر دچار رکود هستیم، اما فشار سازمان های بیمه و اقتصادیاتی مضاعف شده است. چطور ممکن است اقتصادی که راکد است رشد اصولی داشته باشد. فراورینمایندگان بخصوص در حوزه صنایع دستی در فشار هستند.

اختصاص تسهیلات به بعضی صنعتگران

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید سخنران بعدی این جشن بود که گفت: آمارها نشان می دهد سهم صنایع دستی از درآمد غیرنفتی در سال های 93 و 94 با رشد کاهنده ای روبرو شده است. البته این آمار مربوط به صنایع دستی و فرش می شود و نشان می دهد که 170 میلیون دلار سهم خارجی ما در سال گذشته بوده است. اما سهم فروش کاهش پیدا نموده است. دلیل آن نیز تحریم ها بوده، زیرا بازار فرش ما آمریکا و اروپا بوده است.

اصغر نورالله زاده ادامه داد: شاید ما در حوزه فراوری صندلی هشتم را داشته باشیم، اما در حوزه صادرات رتبه 31 را در جهان داریم و این نشان می دهد نهادهایی که بتوانند کار بزرگ در جهان انجام دهند و سهم این بخش را در تجارت خارجی افزایش دهند، کم داریم. حوزه صنایع دستی ما ارزش اضافه نموده قابل توجهی دارد و این یعنی نمی توان روی هنر قیمت گذاشت. به عبارتی صنایع دستی از نظر ارزش اضافه نموده با نفت و پتروشیمی رقابت می نماید و سرانه اشتغال آن هم از لحاظ اقتصادی بسیار پایین است.

او همچنین گفت: ما با معاونت صنایع دستی توافق کردیم تا به صنعتگرانی که گردش اقتصادی خود را از صندوق کارآفرینی امید انجام دهند، تسهیلات متقابل بدهیم.

زنان در این عرصه نقش اساسی دارند

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این جشن گفت: اشتغال به عنوان دغدغه ای جدی فراروی نظام قرار گرفته و در اقتصاد مقاومتی به یک موضوع جدی تبدیل شده، چون دولت تدبیر و امید تمرکز خود را روی بنگاه های کوچک گذاشته تا فرصتی فراهم شود که به اشتغال پایدار در این حوزه یاری کند.

زهرا احمدی پور اظهار کرد: اگر معتقدیم براساس ظرفیت های مختلفی که وجود دارد به منابع پایدار مقاومتی دست پیدا کنیم. بنابراین چاره ای نیست تا فکر کنیم فرصت های جدیدی را شناسایی و فراروی صنعتگران قرار دهیم. این عرصه با اندکی سرمایه گذاری قابل برداشت است و از طرفی زنان در این عرصه نقش اساسی را ایفا می نمایند.

او اضافه نمود: اگر در این عرصه بتوانیم فناوری جدیدی را وارد کنیم، فضای کار جدیدی را پیش روی صنعتگران قرار خواهیم داد و می توانیم با ترکیب آموزه های جدید هنری ذائقه جوانان را به سمت استفاده از آن ها سوق دهیم. صنایع دستی نه به عنوان ابزار تزیینی، بلکه باید در سبد خانوار باشد و برای این که به فروش آن دست پیدا کنیم، باید به آموزش و روزآمد کردن آن بپردازیم، بسته بندی آن را تکمیل کنیم، زیرا صنایع دستی امکان آن را دارد که به عنوان رقیب نفت باشد.

مدیرکل حمایت از فراوری صنایع دستی نیز یکی دیگر از سخنرانان نخستین جشن ملی فراوری صنایع دستی بود و گفت: زمانی که اولین گزارش ها منتشر شد هیچ کس باور نمی کرد چاپ کلاقه ای در اسکو به جایی برسد که برای 330 هزار نفر اشتغال ایجاد کند. جشن فراوری صنایع دستی برنامه ای بود که در طول سال به آن رسیدیم و فکر کردیم وقتی فراورینمایندگانی داریم که فراوریات با کیفیت انجام می دهند از آن ها تجلیل کنیم و امروز از 11 فراورینماینده که آن ها را شناسایی کردیم، تجلیل خواهیم کرد. امیدواریم بتوانیم این برنامه را هر سال انجام دهیم.

در نخستین جشن ملی فراوری صنایع دستی از گواهی کیفیت کارگاهی صنایع دستی رونمایی شد. همچنین از داوود نوده فراهانی فراورینماینده کریستال، مالک کرمی فراورینماینده گیوه، حاج محمود اهتمام فراورینماینده نقره کاری و ملیله سازی، اصغر معمار فراورینماینده خاتم، امیر آقاجانی فراورینماینده فیروزه کوبی، محمدحسین محمودی فراورینماینده گلیم، شهین شهرکی هنرمند سوزن دوزی بلوچ، داوود مجیدی فراورینماینده مرواربافی، حمیدرضا میری فراورینماینده سفال و سرامیک، رضا صدر فراورینماینده چاپ قلمکار، مصطفی اسمعیلی فراورینماینده اهرام بافی و محسن ریاحی فراورینماینده میناسازی به عنوان فراورینمایندگان برتر در حوزه صنایع دستی تجلیل شد.

همچنین نمایشگاه هزاردستان که در آن، هزار محصول صنایع دستی از هزار هنرمند به نمایش گذاشته شده است، در موزه ملی ایران افتتاح شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 193

به "برپایی جشنی ملی با وعده های رنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برپایی جشنی ملی با وعده های رنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید