دستاوردهای علمی ایرانی ها از گوشه و کنار جهان

به گزارش تور ارمنستان، به گزارش خبرنگاران، در سالی که گذشته محققان در جستجوی ارتقای زندگی بشر و حل چالش های پیش روی او اختراعات و ابداعات مختلفی را ثبت کردند. در این میان محققان ایرانی نیز بیکار نبودند و در سطح بین المللی به فعالیت خود و ارتقای زندگی انسان امروزی یاری کردند. این ابداعات و اکتشافات فقط مربوط به یک حوزه نبود.

دستاوردهای علمی ایرانی ها از گوشه و کنار جهان

محققان ایرانی در حوزه های مختلف ابداعات جدیدی ثبت کردند. سیمانی که به حفظ محیط زیست یاری می نماید، هیدروژل خود ترمیم شونده، لباسی که نشانگرهای حیاتی بدن را رصد می نماید، تراشه ای که مطالعه درباره ابولا را تسهیل می نماید، فقط بخشی از نوآوری های محققان ایرانی در سراسر دنیا است.

آنچه در زیر می خوانید بخشی از فعالیت های محققان ایرانی در سال 1398 در سراسر دنیا است:

طراحی ربات هایی که به قمر تایتان می فرایند

علی اکبر آقا محمدی دانشمند ایرانی و یکی از محققان ناسا همراه گروهی از همکارانش در سالی که گذشت طرح اولیه از ربات های تغییر شکل دهنده را رونمایی کردند. این ربات ها در آینده می توانند در محیط هایی با آب و هوای خشن فضایی مانند تایتان (قمر زحل) فعالیت های اکتشافی انجام دهند.

ربات های مذکور طوری طراحی شده اند تا با توجه به سطحی که با آن برخورد می نمایند، تغییر شکل دهند. آقا محمدی و همکارانش در آزمایشگاه JPL ناسا به وسیله یک پرینتر سه بعدی نمونه اولیه از رباتی ساختند که قادر به انجام مانورهای جالب توجهی است. ناسا در نظر دارد ربات تغییر شکل دهنده را از چند ربات کوچک تر بسازد که به طور اتوماتیک سرهم می شوند و یک ماشین عظیم تر به وجود می آورند.

تولید هیدروژلی که خود را ترمیم می نماید

گروهی از محققان به رهبری زینب حسینی دوست در دانشگاه مک مستر کانادا با پرورش باکتریوفاژها توانسته اند هیدروژلی با قابلیت خود ترمیمی بسازند که در علم پزشکی و حوزه های دیگر کاربردهای زیادی دارد. حدود یک میلیمتر از سطح این ماده حاوی 300 هزار میلیارد فاژ است. با دستکاری دی ان ای این فاژها می توان کاری کرد که ویروس ها به انواع مختلف باکتری حمله نمایند. علاوه بر آن این ژل در مقابل باکتری های ضد آنتی بیوتیک نیز مقاوم است.

پرینتر سه بعدی که ماهیچه ها را جایگزین می نماید

گروهی از محققان به رهبری دکتر علی تمایل پرینتر3 بعدی قابل حملی ساخته اند که به طور مستقیم روی بدن بیمار داربست زیستی چاپ می نماید تا به درمان ماهیچه های آسیب دیده یاری کند. با استفاده از این دستگاه نوعی هیدروژل مبتنی بر ژلاتین به طور مستقیم در شکاف ماهیچه قرار می گیرد. سپس به آن اشعه نور مافوق بنفش تابیده می گردد تا داربست زیستی ساخته شده از فیبرهای ماهیچه مانند به ماهیچه های اطراف بچسبند. به این ترتیب به هیچ ساختار دیگری احتیاج نیست. در مرحله بعد سلول های ماهیچه ای به قالب منتقل می شوند.

انگشتری که حرکات را ردیابی می نماید

در سالی که گذشت یک محقق ایرانی به نام فرشید سالمی پاریزی با همکاری گروهی از پژوهشگران در دانشگاه واشنگتن یک انگشتر هوشمند طراحی کردند که حرکات انگشت را ردیابی می نماید. این انگشتر آئورا رینگ نام دارد. این دانشجوی مقطع دکتری در دانشگاه تورنتو می گوید: انگشترهای هوشمند دیگر برای ردیابی مداوم حرکات انگشت احتیاجمند جریان کل اطلاعات به وسیله ارتباط بی سیم هستند، در نتیجه انرژی زیادی مصرف می نمایند اما آئورارینگ فقط 2.3 میلی وات برق مصرف می نماید. همچنین این گجت می تواند میدان مغناطیسی ایجاد کند که دستبند به طور مداوم آن را ردیابی می نماید.

دستگاه قابل حمل برای شناسایی میکروب های آب

گروهی از محققان دانشگاه راتگرز به رهبری مهدی جوانمرد محقق ایرانی دستگاه قابل حملی برای آنالیز میکروب ها و میکروارگانیسم های بسیار ریز ابداع کردند که در محیط های آبی و اقیانوس ها زندگی می نمایند. می توان از این ابزار برای ارزیابی میکروب ها، آنالیز باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک و تحلیل جلبک هایی که در مرجان ها زندگی می نمایند، استفاده کرد. این ابزار در اصل برای ارزیابی و آنالیز جلبک ساخته شده و می تواند در میدان یا در محیط آزمایشگاهی واکنش میکروب ها و سلول ها نسبت به فشارهای زیست محیطی مانند آلودگی، تغییر دما یا میزان شوری آب را آنالیز کند.

ابداع هوش مصنوعی که نانو ساختارهای فوتونیک را متحول کرد

گروهی از محققان ایرانی به سرپرستی علی ادیبی در انستیتو فناوری جورجیا (جورجیا تک) با استفاده از هوش مصنوعی روش جدیدی در دستیابی به چشم اندازی ارزشمند درباره نانوساختارهای فوتونیک ارائه کردند. هوش مصنوعی قادر است نور را برای کاربردهای مختلف مانند تولید سیگنال، ارتباطات و محاسبات دستکاری کند. یاشار کیارشی نژاد، محمدرضا زنده شاهوار، سجاد عبدالله رمضانی، امید همت یار در این تحقیق شرکت نموده اند.

یافته های محقق ایرانی درباره میدان مغناطیسی ماه

گروهی از محققان به رهبری سعید میقانی، پژوهشگر ایرانی در دانشگاه MIT متوجه شده اند میدان مغناطیسی ماه حدود یک میلیارد سال قبل ناپدید شده است. میقانی و همکارانش صخره های ماه را در سال گذشته آنالیز کردند. این آنالیز ها نشان داد پس از کریستالی شدن هسته سیاره، میدان مغناطیسی آن چگونه از بین رفته است.

ساخت کارآمدترین باتری دنیا با قابلیت حفظ 5 برابر شارژ بیشتر

مهدخت شیبانی محقق ایرانی با یاری پژوهشگران در استرالیا باتری جدیدی ساخته که می تواند شارژ موبایل را برای 5 روز متوالی حفظ یا به یک وسیله نقلیه برقی یاری کند مسافت هزار کیلومتر را بدون احتیاج به شارژ طی کند. او ادعا کرد فناوری جدیدی از باتری ساخته که 5 برابر نمونه های لیتیوم یونی شارژ نگه می دارد همچنین این کارآمدترین باتری لیتیوم- سولفور دنیا است.

ساخت تراشه پژوهشی ابولا

تا به امروز هیچ درمان مؤثری برای ویروس ابولا کشف نشده است. فقدان مدل های انسانی برای آنالیز تب هموراژیک ابولا یکی از مهمترین موانع در توسعه استراتژی های درمانی برای این بیمار است. از سوی دیگر مطالعه این بیماری بر روی حیوانات بسیار مشکل، پرهزینه و گاهی اوقات غیر ممکن است. به همین دلیل گروهی از پژوهشگران به رهبری علیرضا مشاقی محقق ایرانی و استاد دانشگاه لیدن در هلند برای نخستین بار در سال گذشته فرایند بیماری ابولا و تب هموراژیک آن را بر روی یک تراشه کوچک بازسازی کردند. از تراشه ابولایی که مشاقی و همکارانش ساخته اند برای تست چند داروی جدید نیز استفاده شده است.

تولیدبتن حافظ محیط زیست با فیبرهای پلی اتیلن

امیر حاجی اسماعیلی دانشجوی دکتری در مؤسسه تحقیقاتی EPEFL سوئیس نوعی بتن ابداع نموده که با فیبرهای پلی اتیلن تقویت شده است. این بتن علاوه بر قدرت بیشتر، سبکتر است و همچنین به حفظ محیط زیست یاری می نماید. در فرایند تولید این سیمان ابداعی حدود 60 تا 70 درصد دی اکسید کربن کمتری تولید می گردد. همچنین این ماده 10 درصد سبکتر است.

ابداع سیستم پیش بینی صاعقه با دقت 80 درصد

امیرحسین مستجابی دانشجوی دکترا در دانشگاه EPFL لوزان سیستم هوش مصنوعی ابداع نموده است که اطلاعات هواشناسی و هوش مصنوعی را ترکیب می نماید و 10 تا 30 دقیقه قبل از وقوع صاعقه زمان و مکان آن را با دقت 80 درصد پیش بینی می نماید. به گفته محققان این سیستم می تواند مکان وقوع صاعقه را تا شعاع 18 مایلی معین کند.

درمان اعتیاد با نصب الکترود در مغز

علی رضایی محقق ایرانی و مدیر انستیتو RNI در دانشگاه وست ویرجینیا با همکاری همتایان خود در دانشکده پزشکی این دانشگاه نخستین آزمایش بالینی را برای درمان اعتیاد با استفاده از تحریک عمیق مغزی انجام دادند. در این روش الکترودهایی در مغز نصب شد که تمایل معتاد به مصرف مواد مخدر را از بین می برد. این فرایند برای افرادی مناسب است که اشکال دیگر درمان را آزمایش نموده اند اما هنوز اعتیاد را ترک ننموده اند.

ابداع فناوری برای شناسایی سرطان پوست

همچنین در سال گذشته گروهی از دانشمندان به رهبری نگار متوسلیان و با همکاری امیر میربیک سبزواری از مؤسسه فناوری استیونز، فناوری ابداع کردند که با یاری پرتوهای موج کوتاه، شناسایی سرطان پوست را امکان پذیر می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 300

به "دستاوردهای علمی ایرانی ها از گوشه و کنار جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستاوردهای علمی ایرانی ها از گوشه و کنار جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید