راکت استارشیپ SN8 اسپیس ایکس در زمان فرود منفجر شد

به گزارش تور ارمنستان، نمونه اولیه راکت استارشیپ با موفقیت تا ارتفاع 12.5 کیلومتری اوج گرفت اما حین فرود روی زمین دچار مشکل شده و منفجر شد.

راکت استارشیپ SN8 اسپیس ایکس در زمان فرود منفجر شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، اسپیس ایکس از مدت ها قبل سرگرم انجام آزمایش های مختلف روی نمونه های اولیه راکت استارشیپ است. این پروتوتایپ مدتی قبل به صورت آزمایشی تا ارتفاع 150 متری پرتاب شده بود و این بار اسپیس ایکس قصد داشت آنرا تا ارتفاع بسیار بالاتری پرتاب کند. این آزمایش که روز گذشته در ثانیه آخر لغو شد، اینبار هم موفقیت آمیز نبود و به انفجار ختم شد.

راکت استارشیپ SN8 ساعت 2:15 بامداد چهارشنبه به وقت تهران از پایگاه بوکاچیکا تگزاس پرتاب شد. این راکت با یاری پیشرانه ای شامل 3 موتور اصلی برای اولین بار تا ارتفاع 12.5 کیلومتری زمین اوج گرفت. حین صعود ابتدا دو واحد از سه موتور و در ادامه همه آنها غیرفعال شدند تا مانور شیرجه انجام گردد. در حالی که موشک به صور افقی به سمت زمین نزدیک می شد موتورها دوباره روشن شدند اما سرعت راکت بیش از حد زیاد بود و پس از برخورد به زمین منفجر شد.

این تست تا به امروز بلندپروازانه ترین آزمایش استارشیپ بوده که قرار است به عنوان فضاپیما، فرودگر و راکتی یکپارچه سفر انسان و محموله ها به اعماق فضا را ممکن کند. وظیفه پرتاب استارشیپ به فضا بر عهده راکت غول پیکر دیگری به نام سوپر هوی قرار گرفته است و از موتور خود آن برای فرود روی مریخ و ماه استفاده می گردد.

علی رغم این انفجار اسپیس ایکس در جریان استریم زنده آزمایش را برای خود یک موفقیت تلقی کرد و ایلان ماسک هم در توییتر مدعی شد که شانس موفقیت را تنها یک سوم در نظر گرفته اند و تا همینجا هم کارشان خوب بوده است.

اسپیس ایکس تا کنون مدل های مختلفی از نمونه اولیه استارشیپ را طراحی نموده که اغلب آنها از آزمایش ها جان سالم به در نبرده اند. نمونه آزمایشی شب گذشته هشتمین نسل پروتوتایپ ها است و مثل دیگر مدل ها فاقد دماغه مخروطی و کوچکتر از طرح نهایی استارشیپ بود.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 770

به "راکت استارشیپ SN8 اسپیس ایکس در زمان فرود منفجر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راکت استارشیپ SN8 اسپیس ایکس در زمان فرود منفجر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید