سنجد تلخ و درمان های شیرین آن

به گزارش تور ارمنستان، سنجد تلخ، گیاهی است که برگ، گل، دانه و میوه آن به عنوان دارو استفاده می گردد.

سنجد تلخ و درمان های شیرین آن

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، دکتر حورا آموزگار داروساز و مسوول فنی فراوری داروهای گیاهی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، در این زمینه اظهار کرد: برگ و گل سنجد تلخ در درمان آرتریت، زخم گوارشی، نقرس و راش های پوستی ناشی از بیماری های عفونی مثل سرخک استفاده می گردد.

دکتر آموزگار خواص برگ، دانه، روغن دانه و برگ های سنجد تلخ را برشمرد و مطرح نمود: چای برگ سنجد تلخ منبع آنتی اکسیدان، آمینو اسید، اسید چرب و مواد معدنی است و دانه آن جلوگیری کننده از عفونت، بهبود دید و کاهش سرعت پیری است. همچنین برگ های آن برای کاهش فشار خون و کلسترول، کنترل بیماری های قلبی و عروقی و ضد پیری استفاده شده و روغن دانه آن بعنوان اکسپکتورانت عمل نموده و در آسم، آنژین قلبی و کلسترول بالا نقش درمانی دارد.

وی اضافه نمود: از دیگر خواص روغن سنجد می توان به خاصیت آنتی اکسیدانی آن اشاره نمود. از دیگر خواص این روغن گیاهی کند کننده سرعت زوال عقل در پیری، کاهنده احتمال بروز سرطان و عوارض ناشی از داروهای شیمی درمانی، تقویت کننده سیستم ایمنی، درمان زخم معده ، روده و رفلاکس معده به مری بوده و مصرف خوراکی آن سبب کاهش خشکی چشم و شب کوری می گردد.

مسئول فنی فراوری داروهای گیاهی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در ادامه اظهار کرد: سنجد تلخ منبع غنی از ویتامین C، A،E، بتاکاروتن، مواد معدنی، آمینواسید و اسید چرب است که به صورت موضعی در درمان زخم های پوستی، زخم بستر، آفتاب سوختگی، اگزما، خشکی پوست و آکنه و در مصارف غذایی در ساخت ژله، آب میوه و سس ها و در مصارف آرایشی در محصولات ضد پیری کاربرد دارد.

آموزگار در پایان تاکید نمود: این گیاه دارویی خاصیت ضد انعقاد دارد و با داروهای ضد انعقاد با احتیاط باید مصرف گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 718

به "سنجد تلخ و درمان های شیرین آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنجد تلخ و درمان های شیرین آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید