شرایط روزه داری افراد مبتلا به زخم معده

به گزارش تور ارمنستان، یک متخصص گوارش و کبد درباره شرایط روزه داری افراد مبتلا به زخم معده و مسائل گوارشی توضیحاتی داد.

شرایط روزه داری افراد مبتلا به زخم معده

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، سیدمحمدصادق غفوری عضو انجمن گوارش و کبد ایران، در مورد شرایط روزه داری افراد مبتلا به زخم معده، اظهارکرد: زخم های معده و گوارشی زمانی ایجاد می شوند که سطح داخلی معده و قسمت فوقانی روده کوچک با عفونت باکتری هلیکو باکترپیلوری دچار آسیب شوند. این باکتری به راحتی به سایر افراد منتقل می گردد و در دستگاه گوارش ماده ای ترشح می نماید که باعث کاهش اثر لایه مخاطی محافظ می گردد.

او اضافه کرد: لایه پوشاننده معده و اثنی عشر به طور طبیعی دارای یک سد مخاطی هستند تا در برابر شیره گوارشی اسیدی محافظت شوند که در صورت از بین رفتن این محافظ معده و اثنی عشر دچار التهاب خواهند شد.

غفوری ادامه داد: زخم های گوارشی به دو نوع زخم معده و زخم اثنی عشر تقسیم می شوند.

این عضو انجمن متخصصان گوارش و کبد توضیح داد: زخم های اثنی عشر شایع تر از زخم معده بوده و معمولا در سنین 20 تا 45 سال دیده می گردد در حالیکه زخم های معده بیشتر در افراد بالای 50 سال شایع است.

او در مورد علائم زخم های گوارشی اضافه کرد: زخم های گوارشی گاهی اوقات ممکن است بر اثر مصرف طولانی مدت دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپیرین، ایبو بروفن و دیکلوفناک ایجاد شوند. سوزش معده، شکم درد، احساس سیری، التهاب یا انقباض، ناتوانی در هضم غذا های چرب و حالت تهوع از جمله علائم زخم های گوارشی هستند.

عضو انجمن گوارش و کبد ایران بیان نمود: استعمال دخانیات، مصرف الکل و احتمالا مصرف کافئین از دیگر دلایل ابتلا به زخم های گوارشی خواهد بود. همچنین عوامل ژنتیکی و ارثی در ابتلا به این بیماری نقش دارند.

غفوری توضیح داد: با آغاز ماه رمضان بسیاری از افراد مبتلا به زخم های گوارشی برای دریافت یا ندریافت روزه مردد می شوند. گرسنگی طولانی مدت براثر روزه داری می تواند در بعضی موارد باعث تشدید زخم های گوارشی گردد.

او گفت: افرادی که قبلا دچار زخم معده بوده اند و در حال حاضر با دارو کنترل شده و هیچ علامتی ندارند، می توانند چند روزی روزه بگیرند و اگر مسئله ای نظیر درد نداشتند، ادامه دهند. اما در افرادی که زخم فعال دارند روزه داری توصیه نمی گردد.

غفوری بیان نمود: افرادی که دارو های مربوط به معده مصرف می نمایند می توانند داروی خود را در وعده سحر و افطار مصرف نمایند و تا زمانی که به دلیل روزه داری دچار درد معده نشده اند به روزه دریافت ادامه دهند. همچنین این دسته از افراد از مصرف غذا های چرب و سنگین بلافاصله بعد از افطار خودداری نموده و آب و مایعات به اندازه کافی مصرف نمایند.

او در نهایت اضافه کرد: نکته مهم این است که روزه داری در افراد مختلف تاثیر یکسانی ندارد و در بعضی ها حتی باعث بهبودی علائم گوارشی می گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1009

به "شرایط روزه داری افراد مبتلا به زخم معده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط روزه داری افراد مبتلا به زخم معده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید