ماسک های نانویی جایگزین مناسب ماسک های N95 می شوند

به گزارش تور ارمنستان، با تلاش محققان آمریکایی غشا نانویی تولید شده است که با کمک قصعات پارچه ای می تواند تا حدود صددرصد از ورود ذرات ویروس به بدن جلوگیری کند.

ماسک های نانویی جایگزین مناسب ماسک های N95 می شوند

به گزآرش خبرنگار فناوری خبرنگاران؛ ماسکهای پارچه ای که امروزه استفاده میشوند، محافظت نسبی در برابر کووید-19 دارند. با این حال، میزان محافظت آنها نسبت به ماسکهای N95 که در بیمارستانها و مراکز بهداشتی استفاده می شوند، کمتر است. اما این موضوع ممکن است به زودی تغییر کند.

دانشجویان دانشکده مهندسی دانشگاه بریگ یانگ با همکاری بنیاد نانوس یک غشا نانویی ساختند که می تواند بین دو تکه پارچه ماسک های خانگی قرار بگیرد. در حالی که ماسک پارچه ای معمولی امروزی ممکن است کمتر از 50 درصد از ورود ذرات ویروسی جلوگیری کند، این غشا که با موادی ارزان و ساده ساخته می شود، می تواند ذرات را 90 درصد تا 99 درصد مسدود کرده و با حفظ تنفس راحت، اثربخشی را افزایش دهد.

این غشا ها از طریق فرآیندی به نام الکتروپینینگ یا نخ ریسی الکتریکی ساخته می شوند که شامل حل شدن پلاستیک پلیمری در یک محلول و استفاده از یک جریان الکتریکی برای انتقال قطره پلیمر به سمت پایین از طریق یک سوزن است. قطره با شتاب دریافت به یک فیبر بسیار کوچک کشیده می شوند که بار ساکن را حفظ می کند.

کتی وارلا، مهندس مکانکیک ارشد دانشگاه بریگ یانگ گفت: این نانوالیاف بطور تصادفی روی یک جمع کننده قرار می گیرند تا نوعی از شبکه بافته نشده را ایجاد کنند.

او توضیح داد که بار باقیمانده در الیاف بسیار مفید است، زیر ذرات ویروس نیز دارای یک بار ثابت هستند. هنگامی که این ذرات به ماسک نزدیک می شوند، جذب ماسک شده و قادر به عبور از آن نخواهند بود؛ بنابراین مانع استنشاق ویروس می شوند.

علاوه بر بهبود چشمگیر کارآیی این ماسک ها، یکی دیگر از مزایای اصلی الیاف نانویی بر خلاف ماسک های سنتی N95 که گرم می شوند، این است که امکان گردش هوا، آب و گرما را فراهم می کنند.

ویل وال مدیر بنیاد نانوس گفت: این روز ها پیدا کردن ماسک های N95 نه تنها سخت است بلکه اگر از آن استفاده نکنید کاملا بی فایده خواهند شد. تنفس با استفاده از این نانوغشا ها شش برابر راحتتر از ماسک های موجود N95 است و باعث می شود ماسک ها خنک، خشک و راحتتر باشند.

وارلا افزود: این تجربه بسیار خوشایند بود و من واقعا خوشحالم که می تواند در مبارزه با کووید-19 به مردم در سراسر جهان و جامعه خودم کمک کنم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 2 آذر 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 675

به "ماسک های نانویی جایگزین مناسب ماسک های N95 می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماسک های نانویی جایگزین مناسب ماسک های N95 می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید