متاورس و تحول بزرگی که بشر انتهایش را نمی داند

به گزارش تور ارمنستان، به گزارش خبرنگاران، محمدصادق باطنی در یادداشتی نوشت: همه چیز برای آتش زدن مهیا بود، هیزم، الکل، کبریت…. مرد می توانست آتش را روشن کند، اما نمی دانست دامنه آتش سوزی تا کجا خواهد رفت؟

متاورس و تحول بزرگی که بشر انتهایش را نمی داند

اواسط دهه 90 میلادی بود که با ظهور و فراگیری اینترنت، زمزمه هایی شروع شد که از جایگزینی پلتفرم های مبتنی بر اینترنت با پلتفرم تلویزیون (که آن روزها مهمترین ابزار ارتباط جمعی مردم بود) به گوش رسید. این زمزمه ها تا جایی پیش رفت که تیتر End of Mass Media (سرانجام رسانه های جمعی) به موضوع مطالعاتی مشترکی بین اندیشمندان حوزه ارتباطات تبدیل شد.

اینترنت توسعه پیدا کرد تا زمانیکه نوبت به شبکه های اجتماعی رسید. اینجا بود که جوامع تازه بشری و دولت-ملت های نوینی حول شبکه های اجتماعی ایجاد شد که رسماً اجتماع حقیقی انسان ها به ویژه نسل تازه را دچار تحول، اختلال و دگرگونی کرد. اما در تمام این سال ها سوال محوری این بود که آیا روزی می رسد که بلایی که بر سر تلویزیون آمد بر سر اینترنت بیاید؟ جایگزین بعدی اینترنت و پلتفرم و شیوه ارتباطی تازه انسان ها چه خواهد بود؟

اینجا بود که در کنار توسعه شبکه های اجتماعی، تجربیات متنوع دیگری برای جایگزینی بسترهای مبتنی بر اینترنت یک به یک شروع شد. در این بین مهمترین تجربیات فناورانه بشر که رنگ و بوی تحول در ابزارهای ارتباطی را می داد عبارت بود از این 5 تکنولوژی: بازی های رایانه ای جهان باز آنلاین (Game Stream)، سیستم های رایانش ابری (Cloud Computing)، واقعیت های ترکیبی (MR و VR، AR)، بلاک چین و ارزهای دیجیتال (Block Chain)، هوش مصنوعی (AI).

همه چیز آماده شده بود برای یک تحول بزرگ، تکنولوژی های بالا هیچکدام به تنهایی نمی توانست صحنه زندگی بشر را تغییر دهد. اما این وسط ایده ای نو، هر 5 تکنولوژی فوق را به بستر شبکه های اجتماعی پیوند زد و مفهوم تازهی پای به عرصه تجربیات پیچیده بشری گذاشت که رنگ و بوی تحول و تغییری بزرگ می داد: متاورس.

نمی گردد گفت متاورس دقیقاً از کجا شروع شد؛ چرا که رگه هایی از آن دائماً در سال های گذشته به وسیله بشر در حال آزمایش و تجربه بود. اما تغییر نام غول تکنولوژی جهان یعنی فیس بوک به متا در اکتبر 2021 به وسیله مارک زاکربرگ، مطمئناً نقطه عطفی در فرایند توسعه تکنولوژی های مبتنی بر متاورس در جهان بود.

و حالا بازی تازه بشر شروع شده، زلزله ای کل سیلیکون ولی را تکان داده، پس از متا یکی یکی شرکتهای بزرگ تکنولوژی و ارتباطات جهان مثل مایکروسافت، گوگل، سونی و اپل در حال حرکتی پرشتاب به سمت متاورس هستند.

دستگاه آکیولوس به متا تغییر نام داده و شرکت ری بن عینک های تازه خود را با برند متا بیرون داده است. گوشی های هوشمند قرار است جای خود را به عینک های هوشمند متاورسی بدهند. ارزهای دیجیتال مبتنی بر متاورس هر روز قدرتمندتر از دیروز می شوند و چرخه مالی متاورس در حال کامل شدن است.

زمین های متاورسی دیسنترالند و سندباکس هر روز گران تر از دیروز می شوند، بسترهای تازهی برای زیست اجتماعی بشر در حال توسعه است، زمزمه End of Social Media (سرانجام شبکه های اجتماعی) در حال شنیده شدن است.

متاورس انقلابی نوین در زندگی انسانهاست که پر است از فرصت ها و البته تهدیدها… بشر دوپای نظام سرمایه داری نشان داده هرچقدر دایره توانایی اش در توسعه و تکنولوژی بالاتر رفته، دایره دانایی اش محدودتر شده. زاکربرگ و همکارانش در دره سیلیکون نمی دانند در حال ایجاد چه تغییری در نظام زندگی بشر هستند. آنها نمی دانند در حال رها کردن چه آتشی در سرزمین رشد و تربیت نسل های تازه بشر هستند.

آنها نمی دانند این ابزار شناختی تازه به محض فراگیری چه تغییرات بزرگی در شناخت بچه ها و نوجوانان و سپس رفتارشان پدید خواهد آورد. غول های تکنولوژی سالهاست که از فلسفه تکنولوژی، اخلاق تکنولوژی، جامعه شناسی تکنولوژی، روانشناسی تکنولوژی، حقوق تکنولوژی و فرهنگ تکنولوژی عقب افتاده اند و متاورس این عقب ماندگی را به مرز جبران ناپذیری خواهد کشاند. تمام کوشش های هالیوودی ها هم برای توصیف جهانی آینده مبتنی بر متاورس انباشته است از ترس و وحشت و استیصال.

آن مرد از توانایی اش استفاده نموده و آتش را روشن نموده است. اما او نمی داند که دامنه این آتش سوزی تا کجا خواهد رفت؟

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 1425

به "متاورس و تحول بزرگی که بشر انتهایش را نمی داند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متاورس و تحول بزرگی که بشر انتهایش را نمی داند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید