میزان دی اکسید نیتروژن در هوای پایتخت، پایش آلایندگی با ماهواره

به گزارش تور ارمنستان، به گزارش خبرنگاران، فناوری سنجش از دور با به کارگیری تصاویر ماهواره ای، توانایی اندازه گیری عناصر موجود در اتمسفر را دارد. از این رو اداره کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران، به اندازه گیری میزان گاز آلاینده NO2 در کشور پرداخته شده است. این پایش نشان می دهد که در هفته اخیر میزان آلاینده ها در اتمسفر کشور و به ویژه تهران با افزایش همراه بوده است.

میزان دی اکسید نیتروژن در هوای پایتخت، پایش آلایندگی با ماهواره

با پردازش تصاویر ماهواره Sentinel-5p میزان غلظت آلاینده دی اکسید نیتروژن در تاریخ 26 بهمن ماه 1399 برای کشور اندازه گیری شد.

متوسط غلظت NO2 در حدود 33.1 میکرو مول بر متر مربع تخمین زده شده است. تمرکز این آلاینده در استان های تهران، البرز، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی مشاهده می گردد.

آنالیز ها نشان می دهد که میانگین غلظت آلاینده دی اکسید نیتروژن در سطح کشور نسبت به روز 25 بهمن تغییر ناچیزی داشته است. متوسط غلظت این آلاینده در تاریخ 25 بهمن 1399 در حدود 32.4 میکرو مول بر متر مربع بوده است.

با پردازش تصاویر ماهواره Sentinel-5p میزان غلظت آلاینده دی اکسید نیتروژن در تاریخ 26 بهمن ماه 1399 برای استان تهران نیز اندازه گیری شد. متوسط غلظت NO2 در حدود 372 میکرو مول بر متر مربع تخمین زده شده است. تمرکز این آلاینده در شهر تهران، قدس، اسلامشهر و پردیس مشاهده می گردد.

میانگین غلظت دی اکسید نیتروژن در سطح استان مشابه روز 25 بهمن بوده و تغییرات زیادی نداشته است. متوسط غلظت این آلاینده در تاریخ 25 بهمن 1399 در حدود 369 میکرومول بر متر مربع بوده است.

آنالیز ها برمبنای داده های ماهواره های سنجش از دور نشان می دهد که میانگین غلظت آلاینده دی اکسید نیتروژن در سطح کشور نسبت به 24 بهمن نیز حدود 11 درصد افزایش داشته است. به نحوی که متوسط غلظت این آلاینده در تاریخ 24 بهمن 1399 در حدود 29 میکرو مول بر متر مربع ثبت شده است. در همین حال میانگین غلظت دی اکسید نیتروژن در سطح استان تهران نیز نسبت به روز 24 بهمن حدود 34 درصد افزایش را نشان می دهد. چرا که متوسط غلظت این آلاینده در تاریخ 24 بهمن 1399 در حدود 274 میکرو مول بر متر مربع بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: tour-armenia.ir شناسه مطلب: 903

به "میزان دی اکسید نیتروژن در هوای پایتخت، پایش آلایندگی با ماهواره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزان دی اکسید نیتروژن در هوای پایتخت، پایش آلایندگی با ماهواره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید